Morten Kildebæk
-
-
- The Hand of God
- "I ’The Hand of God’ viser Sorrentino til fulde, at han ikke kun er den virtuose (kritikere vil måske sige overfladiske) stils mester, men også har fuldstændigt styr på de stille, intime og følelsesladede scener."
6
- Den Næstsidste
- "...er en surrealistisk mareridtsvision, som med sit imponerende visuelle udtryk skiller sig ud fra andre danske film."
4
- I Walk
- "Jørgen Leths personlige udforskning af alderdommen i dokumentarfilmen ’I Walk’ er til tider stilistisk ujævn, men også intim, ærlig og smuk."
4
- Sandheden
- "Japanske Hirokazu Kore-edas første film uden for Japan kan, trods det velspillende cast, ikke hamle op med instruktørens tidligere mesterstykker lavet i hjemlandet."
3
- Greenland
- "Det er imidlertid mest som spændingsfilm, at ’Greenland’ har sine kvaliteter. Specielt fortællingens første halvdel er skruet effektivt sammen. Man kan ikke lade være med at opleve bare lidt åndenød, da familien forsøger at kæmpe sig gennem skrigende menneskemasser for at nå en skæbnesvanger flyafgang, mens den diabetesramte søns insulintal også skal passes."
3
- Vores mand i Amerika
- "Det solide drama har størst fokus i ’Vores mand i Amerika’, og det er da også en spændende historie, som Rosendahl har grebet fat i."
4
- Kød & blod
- "Hovedrolleindehaver Sandra Guldberg Kampp gør det også upåklageligt i sin spillefilmdebut, men desværre er hendes lidt passive karakter mindre spændende. Historien dykker ikke særlig dybt ned i Idas sorg over morens død – ja, måske kunne karakteren faktisk være helt udeladt."
3
- 1917
- "Den tålmodige opbygning og de lange pauser medfører, at man får et gedigent chok, når bragene lige pludselig smælder ud af det blå. På den måde formår Mendes, trods det knap så interessante manuskript, alligevel at overrumple én alene med filmiske virkemidler."
4
- Harpiks
- "Med et flot og ekspressivt filmsprog fører Borgman os med stor effekt ind Livs sanseverden og miljø. Jordfarvede og næsten grumsede billeder giver en fornemmelse af at være helt nede i mulden sammen med hovedpersonen."
4
- Selvmordsturisten
- "...et spændende og modigt bud på, hvordan man kan skabe et fascinerende filmisk sci-fi-univers på et dansk budget. Forhåbentlig fortsætter Arnby med at trække sine filmfortællinger i nye, uforudsigelige retninger."
4
- Mandskoret
- "Det er ualmindeligt svært ikke at få våde øjne i de mange stærkt rørende scener, der følger, og personligt er det meget længe siden, jeg har produceret så meget saltvand i biografmørket."
5
- Skin
- "...filmen graver slet ikke dybt nok ned i den selvransagelse og fortrydelse, som virkelighedens Bryon Widner må have gennemgået, til at man gider holde med karakteren."
2
- Ad Astra
- "Der er altså velfungerende dele i Ad Astra, og man kan kun have sympati for James Grays store ambitioner om at lave en anderledes science fiction-film, der har fokus på emotionel smerte snarere end bomber og brag. Desværre falder det til jorden, når fortællingen er sat så klodset sammen."
3
- Rambo: Last Blood
- "Som en rendyrket underholdningsfilm med masser af smæk for skillingen fungerer den imidlertid helt fint. Og så må tiden vise, om Sly rent faktisk kan give endegyldigt slip på John Rambo denne gang."
4
- Kongernes fald
- "Mange andre steder lykkes filmen imidlertid med sine virkemidler. Som enhver sportsdokumentar har den en naturlig spændingsopbygning og forløsning eller skuffelse i sportsgrenen, i hver turnering og hvert betydningsfuldt løb. Og da hovedpersonerne rivaliserede gennem mange år, er der en lang række sekvenser, hvor alting spiller."
4
- Hotel Mumbai
- "Anthony Maras har tydeligvis haft gode intentioner om at vise menneskers vilje til at hjælpe hinanden, men han har ikke overbevist mig om, at Hotel Mumbai burde være lavet."
2
- Congo
- "I sin nuværende form føles filmen dog en anelse unødvendig og uvedkommende, og det er vel næsten det værste, et autentisk drama kan være."
3
- Amundsen
- "Espen Sandberg bryder ingen filmiske konventioner med Amundsen en solid polarforsker-biopic med bjertagende billeder og en dragende, sammenbidt hovedkarakter."
4
- Ava
- "...en hyggelig og smuk coming of age-rejse, hvor Ava gør oprør og lærer sig selv at kende på sin egen lavmælte og sære facon."
5
- Transit
- "Således lægger Transit hele tiden nye fælder for sit publikum og sine karakterer. Det leder til en på alle måder fængslende oplevelse."
5
- Shazam!
- "...et kedeligt bekendtskab. Med et ujævnt tempo, utallige fejlslagne jokes og en spilletid på over to timer vil kun de færreste superheltefans ikke mindst den yngste målgruppe, som filmen har for øje kunne holde gejsten oppe."
2
- Alle ved det
- "Over hele linjen er skuespillet til gengæld glimrende både fra Cruz, Bardem og Ricardo Darín som Lauras ægtemand, hvis skarpe, blå øjne straks gør indtryk. Og selvom kidnapningsmysteriet igangsætter spændingen, er det hovedpersonernes interne relationer og konflikter, der holder én engageret i mere end to timer."
4
- Silvio og de andre
- "...har ikke samme følelsesmæssige slagkraft som Sorrentinos bedste værker, This Must Be the Place, Den store skønhed og Youth. Alligevel er det umådeligt svært ikke (igen) at lade sig forføre af instruktørens eminente sans for at blande storslåede billeder med overforbrugets underliggende følelse af tomhed og tristesse."
4
- The Prodigy
- "...gyset bliver ikke siddende, fordi historien det meste af vejen er ærgerligt forudsigelig."
2
- Alita: Battle Angel - 3D
- "Fans vil bestemt ikke blive skuffede over amerikaniseringen, for kun få, relativt ubetydelige dele af plottet er ændret fra forlægget. Samtidig er der nok veldrejede og flotte kampscener, til at størstedelen af publikum, som ikke er bekendt med tegneserien, har en særdeles underholdende oplevelse i vente."
4
- Alita: Battle Angel - 2 D
- "Fans vil bestemt ikke blive skuffede over amerikaniseringen, for kun få, relativt ubetydelige dele af plottet er ændret fra forlægget. Samtidig er der nok veldrejede og flotte kampscener, til at størstedelen af publikum, som ikke er bekendt med tegneserien, har en særdeles underholdende oplevelse i vente."
4
- Arctic
- "...er langt mere lavmælt og nede på jorden, men det er ikke negativt. Instruktøren har valgt en rolig kameraføring, som virkningsfuldt fremhæver, hvor frygtindgydende stort og uforanderligt det snedækkede landskab er i forhold til lillebitte Overgård."
4
- Kursk
- "’Kursk’ er netop bedst, når man placeres i øjenhøjde med den tænderklaprende, desperate besætning, og oplevelsen bliver decideret fysisk."
4
- Min italienske familie
- "Det gode ved at have så mange små fortællinger i én er, at det giver filmen et godt flow og fastholder éns koncentration. Det dårlige er, at flere af historierne føles overfladiske og underudviklede."
3
- Destroyer
- "...er spændende indtil sidste minut, hvor fortid og nutid forenes i et forrygende og overraskende klimaks."
4
- Happy Ending
- "Hella Joofs alderdomskomedie er herligt frimodig i sin skildring af sexlystne, rynkede kroppe, men både komikken og dramatikken stagnerer et godt stykke ind i filmen."
3
- Christian IV - Den sidste rejse
- "Det skyldes imidlertid ikke bare det gode skuespil, men også instruktørens opfindsomhed, at den halvanden times karetsnak kan fastholde éns koncentration."
4
- Ex Libris: The New York Public Library
- "Det kræver en vis interesse for faget ikke at zone en smule ud under deres diskussioner om vidensformidling og digital omstilling – selvom de naturligvis er vigtige."
4
- Rekonstruktion Utøya
- "I kraft af ’Rekonstruktion Utøya’s dokumentariske afsæt får man en helt anden, ægte og direkte kontakt til Utøya-ofrene, som i de terapeutiske iscenesættelser både rækker indad og ud mod en sørgende nation. Det er umuligt ikke at blive rørt."
4
- Suspiria
- "...selvom Guadagnino tager sig god tid og stort set afholder sig fra jump scares, betyder det ikke, at uhyggen fordufter. Ved hjælp af geniale filmtekniske tricks rodfæster den sig i stedet i én."
5