Jakob Freudendal
-
-
- King Richard
- "Will Smith bejler til en Oscar med sin gennemførte transformation i rollen som Venus og Serena Williams’ far i ’King Richard’, der tackler racisme i sportsverdenen med en medrivende empowerment-fortælling."
4
- De uskyldige
- "Eskil Vogts nervepirrende intense børnegyser ’De uskyldige’ fortjener at blive en nyklassiker inden for skandinavisk horror."
5
- Sound of Metal
- "...en smuk, opbyggelig fortælling om at huske at lytte til sig selv – båret af Riz Ahmeds hudløst ærlige portræt af en trommeslager i eksistentiel krise."
5
- Mank
- "David Fincher er i absolut topform med ’Mank’, en syleskarp Hollywood-kritik, der aldrig taber sin menneskelige forfaldshistorie af syne – anført af en fænomenal Gary Oldman og flankeret af Amanda Seyfried i sit komiske es."
6
- #Unfit: The Psychology of Donald Trump
- "Filmen ender med at dæmonisere subjektet og falde over i den tendentiøse fremstilling, Trump selv benytter. Den giver os heller ikke mere end et overordnet indblik i kausaliteten bag den højredrejede zeitgeist."
3
- The Trial of the Chicago 7
- "End ikke en uovertruffen Hollywood-stjerneparade kan redde Aaron Sorkins bedagede kritik af amerikansk konservatisme og et knækket retssystem i Oscar-hypede ’The Trial of the Chicago 7’."
3
- Proxima
- "Himlen har aldrig været tættere på jorden end i Alice Winocours lille mirakel af en feministisk astronautfilm."
5
- The Invisible Man
- "Det største problem er, at filmen begår den i horrorsammenhæng utilgivelige dødssynd at afmystificere sin egen spøgelseshistorie midtvejs i filmen og dermed punktere alle efterfølgende gys og bombe sin egen metafor tilbage til stenalderen. En progressiv #MeToo-gyser? Glem det!"
2
- The Lighthouse
- "...føles aldrig afgrænset, men står som en altomsluttende totaloplevelse med sine knitrende sort-hvid 35mm-billeder og sit mesterlige lydbillede, der går til angreb på ens sanser. At man kunne overvære filmen med lukkede øjnene og stadig være ved at pisse i bukserne af lige dele grin og skræk, siger alt."
5
- Les Misérables
- "...er en film, der kan og vil skubbe til dit verdensbillede, og dermed også en film, der potentielt kan ændre verden..."
5
- Honey Boy
- "Det er sjæleransagende selvterapi af bedste skuffe, når LaBeouf sætter sig 100 procent ind i sin fars sted og prøver at forstå hans handlinger. Man mærker sandheden i filmens pointe om, hvordan misbrug går i arv."
4
- The Two Popes
- "Det er i de lange dialogscener mellem de to tjenere af Gud, der vakler i deres tro og mødes på midten, at filmen i det mindste formår at levere den hjertevarme feelgood, som tilsyneladende er manuskriptets højeste aspiration. Det ændrer dog ikke på, at filmen føles flad som en pandekage."
3
- Knives Out - Var det mord?
- "Måden, hvorpå Johnson skiftevis giver publikum nok ledetråde til at gætte med og samtidig holder os hen i mørket, er ganske veldrejet. Og hans øje for detaljer, hvor intet er tilfældigt, og alt går op i en højere enhed, er knivskarpt."
5
- Honningland
- "...er en dybt medmenneskelig fortælling, som rammer lige i hjertekulen og samtidig et glasklart billede på menneskets grundlæggende strid mellem at leve i harmoni med naturen og tage, hvad man skal bruge. Begge dele viser sig at være sværere end nogensinde."
5
- Midway
- "Roland Emmerichs nyeste CGI-bombardement er et destillat af ærkeamerikansk patriotisme uden en eneste nuanceret karakter og med samme historisk dybde som et Wikipedia-opslag."
2
- Apollo 11
- "...er en både gennemgribende, medrivende og fantastisk flot skildring af den første månelanding, som man aldrig har set den før."
5
- Push
- "...et makroperspektiv på de kolossale udfordringer, verdens boligmarked står over for netop nu."
4
- Free Solo
- "Det er ikke bare effektivt drama, men en dybt rørende og menneskelig fortælling fra svimlende højder, der kommer hele vejen rundt om mennesket Alex Honnold."
5
- Vice
- "McKay drukner skuespil i verdensklasse i sine hovedløse jokes."
3
- First Reformed
- "Et nådesløst wake up-call til menneskeheden med et spinkelt håb om tilgivelse i horisonten. Den slår virkelig fast, at Schrader, hvis vedvarende, selvstændige instruktørkarriere mest er anerkendt i snævre cineastiske kredse, er groft underkendt som filmskaber."
5
- The Mule
- "Filmen forsøger at male nye penselstrøg til billedet af den amerikanske narkoverden – blandt andet med en sensitiv og lattedrikkende stikker og en hensynsfuld bøddel – men kommer ikke længere end en flok letbenede stereotyper og et såresimpelt budskab om, at familie nu engang er vigtigere end arbejde, penge, og hvad der sker på ens smartphone."
3
- Under the Silver Lake
- "Sjældent har man set en skuespiller spille så meget med både ballepartiet og opspilede øjne som her. Man får undervejs fornemmelsen af, at Mitchell har lidt for mange gode idéer til filmens bedste."
4
- Creed II
- "Det, der holder filmen sammen og overvinder én til sidst, er kærligheden til originalmaterialet. For selvom Caple Jr. ikke scorer mange point på originalitet, forstår han essensen af sine karakterer. Og så formår han at orkestrere en boksekamp..."
4
- Mortal Engines
- "Hvis bare actionscenerne så i det mindste havde gjort indtryk. Men foruden en velorkestreret åbningssekvens, der igen ekkoer ’Star Wars’, formår ’Mortal Engines’ ikke at udnytte de bevægelige byers potentiale."
3
- Widows
- "Samtidig leverer ’Widows’ også den mængde røvsparkende action, som genren lover. Når kanonen først går af, er der ingen vej tilbage, og med en velorkestreret finale, som sender gåsehud ned ad ryggen, rammer McQueen homerun."
5