Christian Monggaard
-
-
- Wilbur begår selvmord
- "Ikke nogen dårlig film, men man forventer mere af Lone Sherfig end smagfuld kompetence og godmodig humor."
6
- Kuppet
- "Uopfindsomheden råder, og man forudser snildt plottets sidste, uundgåelige vrid & drej, hvorfor det er svært overhovedet at engagere sig."
- Den røde drage
- "...lugter langt væk af spildte muligheder - udelukkende sat i produktion for at score penge..."
- The Sum of all Fears
- "...ikke nogen dårlig film. Affleck og Freeman leverer solidt skuespil, og et langt stykke af vejen fungerer den sindrige intrige..."
- Family Man
- "en velspillet feel-good-movie af den gammeldags slags, hvor alt går, som det skal, nemlig godt " i nogens øjne en svaghed " med mig er det helt i orden."
5
- Kissing Jessica Stein
- "...primært en film, som overlever på sine fine karakterer, et vittigt manuskript og masser af godt humør."
- From Hell
- "Visuelt er 'From Hell' en stærk film, der effektivt spænder lyd og billeder op, så man forventningsfuld sidder og venter på, at et eller andet vil ske."
6
- Requiem For A Dream
- "Instruktøren forsøger ikke at spille smart og prale af sit filmteknologiske værktøj, der sætter hmna i stand til at vende mediet på hovedet."
- De berusede hestes tid
- "...griber sin tilskuer om hjertet med en på vore bredgrader usædvanlig historie, som også større børn vil få noget ud af at se."
- Livvagterne
- "Spændingen bygges fint op i 'Livvagterne', der er en velproduceret og ofte upåklageligt iscenesat thriller. Men når det nu er besk samfundsskildring og politisk stillingtagen, som gør svenske krimier gode, hvorfor insisterer Anders Nilsson så på at lege Hollywood?"
5
- Den skjulte sandhed
- "...det er Freeman og Judd og deres menneskelige karakterer, som redder Den skjulte sandhed fra helt at kæntre."
- Tape
- "...et dogmeinspireret kammerspil om jalousi og skyld og en animeret udflugt til et sted mellem drøm om virkelighed."
- Unfaithful
- "...filmen hæmmes efterhånden af de postulater om menneskelig opførsel, som altid har være Lynes svaghed."
- Under Sandet
- "Rampling spiller eminet, og hendes forvandling fra kærlig, omsorgsfuld ægteviv til fortvivlet, frustreret kvinde uden kontakt med sine egne følelser er troværdigt skildret."
6
- Spy Game
- "...en visuel energisk, men tandløs thriller, som hele tiden kommer med halvkvalte hentydninger til det politiske, hvorfor man villigt lader sig underholde af Spy Game, men sider tilbage og mangler en mere meningsfyldt dimension."
- Evil Woman
- "Zahn blev i The New Yorker for nyligt sammenlignet med den legendariske komiker Bob Hope. En ære, Zahn lever godt op til i 'Evil Woman', hvor han med sin afsindige mimik og gestik står for hovedparten af de skægge scener."
- At klappe med een hånd
- "...en fuldblodskomedie, som med intelligens og følsomhed forstår at more sit (voksne) publikum."
7
- The Score
- "Der er ingen dynamik eller farlighed i filmen og dens karakterer - kun Norton, der har noget at bevise over for sine erfarne og blaserte kolleger, vågner en gang imellem op og giver den en bredside."
3
- Pagten
- "Eventyr, action, romantik, spænding og mystik rodes sammen, og ikke meget af det forløses tilfredsstillende i en film, hvor tidsbilledet skiftevis er troværdigt og anakronistisk."
3
- Bandits
- "Bandits bevæger sig ofte på kanten af at være lidt for fjollet, og den er både for lang og rummer mod slutningen et par overgearede scener, hvor troværdigheden sættes over styr. Men Berry Lesinson lufter en meget lun side af sig selv i den charmerende film..."
5
- Hannibal
- "En kulørt og spektakulært iscenesat opera, hvor Scott maler med blod i storslåede tableauer, og hvor bl.a. et yderst smukt Firenze tjener som stemningsfuldt bagtæppe for handlingen."
- Family
- "Family er en dybt vedkommende film, som utvivlsomt til få de fleste mennesker i tale. Ikke mindst dem, der som børn selv har været igennem en skilsmisse, mistet en forældre, eller som har børn og ved, hvor vigtigt der at kende sin baggrund."
7
- Enemy at the Gates
- "En film i stil med Saving Private Ryan, hvor publikum til at begynde med rystes af effektive, blodige og nærgående billeder af krigens grusomheder, og instruktøren så forventer, at man bare sluger hans sentimentale pladder uden at stille spørgsmål."
- Cirklen
- "Panahi skaber en formmæssig distance til sit sprængfarlige stof ved at lægge meget af filmens energi i abstrakt og metaforisk at vende tilbage til filmens cirkelmotiv..."
- Shrek
- "Både børn og voksne vil få noget ud af 'Shrek'. Det er komik på højt plan, flot animeret og fortalt med god fornemmelse for eventyrets magiske verden, og Dreamworks' animationsdirektør, Jeffrey Katzenberg, kan være stolt af, at firmaet kan og vil så meget mere, end Disney har vist sig i stand til i flere år."
- Small Time Crooks
- "Small Tim eCrooks er ikke Woody Allen i højeste gear - han hører nu engang hjemme blandt Manhattans intelligentsia - men det er bestemt forfriskende at se ham gå af andre stier, end han plejer."
- Blow
- "`Blow´ er ikke en fordømmende film. Den viser tingene, som de er i en let humoristisk tone..."
- Manhattan
- "Willis klarer de stilfulde billeder, Gerswin sørger for den dejlige musik, og Woody Allen og en af hans gamle manuskriptforfattere, Marshall Brickman, har skruet en vedkommende og komisk og dramatisk velafbalanceret historie om kærlighedens vilkår sammen, fyldt med rappe replikker og småsarkastisk selvrevselse."
- Quills
- "Quills er en både vittig og bevægende film, der skarpt tegner ikke bare de Sade, men også de mennesker, der skiftevis tiltrækkes og frastødes af hans vulgære geni og hvis liv ikke lades uberørt af hans tilstedeværelse."
6
- The Escort
- "Mod slutningen falder 'The Escort' lidt lang, og den ender en smule uforløst og forudsigeligt, men indtil da formår beretningen om Pierres liv at fænge."
- Memento
- Christopher Nolans opfindsomme thriller `Memento´ fortæller sin historie bagfra, hvilket giver den gennemtærskede thrillergenre nyt liv.
7
- Kærlighedshistorier
- "Men på trods af den gode idé, så faldt Kærlighedshistorier mig altså en smule lang, og dens største problemer, at bade film og figurer synes så distancerede i forhold til den kærlighed, filmen så gerne vil skildre..."
- Chocolat
- "Chocolat er et fint lille eventyr, en sød og velsmagende hyldest til tolerancen og livet, der skal leves, mens man har det..." "Man føler sig i godt selskab med Lasse Hallström, der nok har bid, men også gerne hyller sit publikum i en følelse af veltilpashed."
6