Jacob Wendt Jensen
-
-
- West Side Story
- "...et godt bud på den slags film, der skal til for igen at gøre biograferne til et vigtigere sted end streamingsofaen. Med al sin billedrigdom, sine hele tiden elegante bevægelsesmønstre og bevægende historie mellem fabelagtige sange, der formentlig aldrig vil dø."
5
- Julemand & Co.
- "Familiefilmen taber til gengæld flyvehøjde, når handlingen rammer vores verden, hvor der ganske vist serveres en del stilfærdige pudsigheder. Men jeg havde nu tiltroet Alain Chabat en lidt vildere film med en mere utraditionel indgang til julen og begreberne omkring den."
3
- Last Night in Soho
- "For en sjælden gangs skyld er Edgar Wright på vildspor, men jeg er sikker på, mr. Wright, at næste gang gør du det igen right"
2
- Encanto
- "Indpakningen kan være nok så forskellig, men grundhistorien i de store amerikanske animationsfilm er ofte rundt regnet den samme."
3
- Venuseffekten
- "...er nænsomt fortalt. Haudal gøder jorden langsomt, følsomt og med stor omhu for så at lade velgørende akavede grin og livssandheder gro op af jorden i anden halvdel."
5
- King Richard
- "Jeg føler da også feel-good-momenterne ret stærkt, men når der næsten ingen modhager er til at balancere dem, bliver det hele gule pastelfarvede bolde, der hopper fra side til side."
3
- Charlatan
- "En herlig hengemt historie, vi kun kan blive rigere af at se, uanset om man tror på charlatanen eller ej."
4
- Titane
- "I sidste ende trænger det humanistiske og godhjertede budskab igennem, men det er fair at stille spørgsmålet om, hvorfor man skal gå så grueligt meget igennem. "Titane" giver mig lidt sådan en "så har jeg set det med"-fornemmelse, mere end filmen føles, leves og forstås fuldt og helt."
4
- Copshop
- "Så længe filmen holder sig til at rulle dramaet ud, og når den kommer frem til det skydegalleri, der stilles op for at få den afsluttet, er "Copshop" klart bedst."
3
- Familien Addams 2
- "Den nye animationsfilm er sine steder ret sjov, men den er samtidig fortrinsvis en samling af vidt forskellige optrin, mere end det er en film."
3
- No Time to Die
- "Efter 25 eksplosive og farverige agentfilm på snart 60 år er James Bond-serien stadig vældig godt kørende. "No Time To Die" underholder og imponerer i næsten hele sin spilletid på knap tre timer."
5
- Two of Us
- "Men selv om filmen er spændende og byder på et par uventede drejninger undervejs, bliver man hele tiden forhindret i at blive revet helt og aldeles med."
3
- Nowhere Special
- "...står stille og undersøger sin spinkle situation et sted i nærheden af hjertet. Helt igennem sympatisk og velfungerende."
4
- Kandis for livet
- "Fuld respekt herfra til instruktør Jesper Dalgaard, der vedkender sig både sine finkulturelle vaner fra København og sin opvækst med harmonika og John Mogensen. Med sin spidse vinkel kommer han ind bag facaden på skæbner langt fra de store byer. Cadeau for at gøre det arbejde. Og en stor cadeau til de folk, der stiller op og viser sig selv frem."
4
- Undine
- "Der er både sammenhæng og dybde i eventyret. På trods af den lidt intellektuelle kant filmen har, bliver følelserne og poesien i kærligheden ikke ofret."
5
- Malignant
- "Et par overraskelser falder på de rigtige steder, og der skal nok være et publikum til filmen. Og måske endda nogle blandt gyserfolket, der vil ophøje "Malignant" til et lille B-films-mirakel. Men det bliver ikke mig. Dertil er hele affæren alligevel for klodset."
3
- Sommeren ’85
- "...en lille - men charmerende - og boblende nostalgisk film."
4
- The Man Who Sold His Skin
- "...der er substans i budskabet. Nemlig paradokset, at det er lettere at være en handelsvare end et menneske, når det gælder den fri bevægelighed i verden."
4
- Supernova
- "Der er fuldt blus på de indre kedler i tics, øjenbevægelser og selv de korteste sætninger. Og så går filmen direkte til pointerne i sin også ret korte længde på kun halvanden time."
5
- Old
- "Hvad skal man så som anmelder lægge vægt på? Når man på én gang både beundrer instruktøren, men også synes, han er enormt irriterende? På det, instruktøren rent faktisk kan, naturligvis. Spændingsopbygningen og så på den originalitet, vi trods alt får. Den har manglet i Hollywood alt for længe."
4
- Flugt
- "Det er vildt imponerende af Jonas Poher Rasmussen, at han får fortalt sin historie i en visuelt kunstigt skabt verden, og at den alligevel føles så livfuld, faretruende og helstøbt."
6
- På kanten af livet
- "...uden at blive voldsomt dyb skruer filmen langsomt op for hjertevarmen og det gode skuespil ved hjælp af situationskomik, og med to gode franske skuespillere får filmen alligevel en på den følelsesmæssige krog."
4
- 100% Ulv
- "Selv om titlen er "100 % ulv", kan den australske animationsfilm kun banke kvalitetsbarometeret halvvejs op på skalaen."
3
- Gloria Mundi
- "Efter filmen sidder pengene løst i lommen til den næste Hus Forbi-sælger, og tankerne om, hvad man kan gøre for at udjævne ulighederne i samfundet, larmer i hovedet. Derfor er de film, Robert Guédigian laver i Marseille og omegn, universelle og ganske ofte også vigtig filmkunst."
5
- The United States vs. Billie Holiday
- "Lyt gerne til pladerne, læs om Billie Holiday, bliv harm over behandlingen af hende, og vær med til at sikre, at den slags forfølgelse ikke sker igen. Se filmen behøver man dog ikke."
2
- Wrath of Man
- "Heldigvis viser Ritchies film sig at byde på en virkelig potent omgang action, skydescener og spænding, når først plottet begynder at dreje."
4
- I krig med Morfar
- "Hele vejen igennem er man forbløffet over det lave bundniveau, som når de tre gamle gubber med veninde udfordrer Peter og hans venner til en omgang høvdingebold på trampoliner. Det er i bedste fald pudsigt – i værste fald grotesk."
2
- De smukkeste år
- "Enten fælder du en tåre og bliver ved, eller også vil du afsky filmen som manipulation. Jeg gjorde det første."
5
- Croods - En ny tid
- "Film nummer to overgår den første ellers fine animationsfilm om en storfamilie i Stenalderen. Humørbomben vil lyse op for børnefamilierne i julens biografmørke."
5
- Echo
- "Hvad skal vi så med det hele? Det er et godt spørgsmål, for det er op til hver enkelt af os at skabe orden i kaos eller at tænke videre og selv skabe en form for mening. Lidt sådan som det er med selve livet."
4
- Akira
- "...lever på grund af sine billeder. Og på trods af sin til tider hysteriske tone."
4
- 7 Years of Lukas Graham
- "Halvanden time i hælene på ham er blevet til en utrolig spændende fortælling om forsiden og bagsiden ved en stor og meget pludselig succes."
5
- The Witches
- "Den er så ringe, at man som far eller mor vil bide sig i læben over ikke at have købt billet til en "Far til fire"-film i stedet for. Og så er man så langt nede på kvalitetsskalaen, som man overhovedet kan komme."
1
- Den sorte jord
- "...en gennemsnitlig film om en vigtig tid og en spændende person i verdenshistorien."
3
- I Walk
- "Tematisk og idémæssigt fægter den i mange forskellige retninger. Så mange, at jeg mere opfatter filmen som et (foreløbigt) filmisk testamente end noget særligt spidsvinklet. Det er en defensiv, melankolsk, genstridig og spraglet film, hvor døden banker på, men den er samtidig meget smuk."
5
- Shorta
- "Hverken Anders Ølhom eller Frederik Louis Hviids cv i filmverdenen er langt. Med "Shorta" gør de en effektiv, stilsikker og slagkraftig entré i spillefilmens verden, og tak for det."
5
- Far til fire og vikingerne
- "Det er mig en gåde, at man ikke i anledning af jubilæet forsøger sig med noget helt nyt. Bryder ind i banken og sprænger den i stumper og stykker indefra, når billetsalget er stærkt dalende."
2
- Officer og spion
- "Roman Polanski giver os i den høje alder af 87 år en af sine bedste film nogensinde. Historien om opklaringen af Dreyfus-affæren er et gammeldags, håndsyet drama, der er så "old school", at det virker sært moderne."
6
- Wendy
- "...for mange skrigende børn, der insisterer på eventyret, så budskabet nærmest tæves ned i halsen på publikum, og det giver ret tidligt en modreaktion i biografsædet."
2
- Systembryder
- "Filmen er hård på grænsen til det ubærlige, og der er garanti for ondt i maven det meste af vejen. Men samtidig må jeg bare konstatere, at jeg aldrig har set et mere indfølt portræt af en socialarbejder i den slags dilemma som det, Michael kommer i."
5
- Rejsen til Utopia
- "Man får stof til eftertanke, mens man både griner og føler sig pinligt berørt i selskab med "Rejsen til Utopia", og det har ingen film om klimakampen i mine øjne formået endnu - selv ikke den kloge film med Al Gore i sin tid - og alene af den grund skal filmen have mere ros end ris."
4
- Summerland
- "I det hele taget er der - trods de gode intentioner - noget modsætningsfyldt og meget vaklende over "Summerland", hvis modsætning mellem dyster og sødladen ender med at irritere mere, end den begejstrer."
2
- Forført
- "...har et velgørende ekstra gear, og i sidste ende virker filmen langt bedre end de fornemmelser, jeg havde flere steder undervejs, hvor man skulle sluge nogle kameler i forhold til realismen. Nøglen til, at filmen alligevel glider ned, er mere Juliette Binoche, end det er manuskriptforfatterne."
4
- Sagen Collini
- "...er for lang og for ufokuseret. Der ligger en historie i den melodramatiske sovs et sted, men det kræver særinteresse i stoffet, før man kan anbefale nogen at tage en hulske og grave den frem."
3
- The Outpost
- "...for det meste føler man med soldaterne, harmes over, at overordnede har sat fodfolk i den situation, og ender med stor respekt for filmen og skuespillerne i den."
4
- Trolls på verdensturné
- "Filmens præmis er munter og opbyggelig. Angående det her med, at vi alle er forskellige, og at det bedst kan betale sig at være åbne og acceptere de andres musiksmag. Meget mere end det er der ikke i en tynd historie, som man godt kunne have gjort sig mere umage med."
3
- Blokhavn
- "...er frisk i anslaget, alt for enkel i travet og falder på næsen i slutspurten, der ligner de billige løsningers paradis."
3
- Unge Ahmed
- "hvis film overhovedet kan ændre verden og gøre den til et bedre sted at være - noget, der har været diskuteret nærmest altid, og som man ikke behøver være enig om - så er det da brødrene Dardennes film."
5
- Pelle Haleløs
- "Når noget er så kønsløst at se på, må det have indholdsmæssig kant eller anden form for karakter for at gøre indtryk, og det har "Pelle Haleløs" desværre ikke. Vi får kun smeltet softice fra bundbakken i SF Films tarveligste softicemaskine."
1