Henrik Queitsch
-
-
- Bridgend
- "... er rig på stemningsfulde billeder af sære ritualer, frustreret ungdom, arbejderklassens undergang, usikker kærlighed, bristede familierelationer med mere, hvilket giver filmen sin hel egen særegne, suggestive tone."
5
- Pride
- "Solidaritet er nu engang et smukt, menneskeligt træk. På film såvel som i hverdagen."
5
- Houdini
- "Det er ikke alt, der behøver at være pædagogisk overforklaret - heller ikke når man henvender sig til børn - men ' Houdini' trækker alt for mange mystiske hvide kaniner op af hatten, der blot forvirrer."
2
- Entourage
- "...er ikke blot en kedelig og overflødig film. Det er en decideret frastødende film."
1
- París of the North
- "Filmen får det optimale ud af samspillet mellem de trøstesløse bygninger og den storslåede natur, og fortællingen i slowmotion om de to knudemænd er ganske rørende."
4
- Mandariner
- "En skarp og klog lille film om tillid og mistillid. Om værdig og tro. Og om det modsatte. Og ikke mindst om krigens absurditet."
4
- Jurassic World - 3 D
- "Det spielbergske touch er der intet af, og ' Jurassic World' rummer ingen uforglemmelige scener i stil med velociraptorerne på børnejagt i køkkenet fra etteren."
2
- Jurassic World - 2 D
- "Det spielbergske touch er der intet af, og ' Jurassic World' rummer ingen uforglemmelige scener i stil med velociraptorerne på børnejagt i køkkenet fra etteren."
2
- Asterix: Byplanlæggeren - 3 D
- "...der er også masser af slåen på tæven, flyvende romere og almindelig falde på halen-komik her til de mindste, og tempoet kan ikke sige sig fri for indimellem at nærme sig det anstrengende og højtråbende. Men der er også plads til de mere subtile referencer, så man kan roligt tage med poderne i biffen."
4
- Asterix: Byplanlæggeren - 2 D
- "...der er også masser af slåen på tæven, flyvende romere og almindelig falde på halen-komik her til de mindste, og tempoet kan ikke sige sig fri for indimellem at nærme sig det anstrengende og højtråbende. Men der er også plads til de mere subtile referencer, så man kan roligt tage med poderne i biffen."
4
- A Most Violent Year
- "Ud over at være en dejligt tvetydig fortælling – en antigangsterfilm - så ser 'A Most Violent Year' også pissegodt ud."
5
- Spy
- "...det er ikke dybt eller vigtigt det her. Til gengæld er det formidabelt underholdende. Det tæller vel også lidt. Så kom bare med en toer."
4
- Min nye veninde
- "Let i udførelsen, men ganske tungtvejende under den forførende overflade. Og eksemplarisk velspillet."
4
- It Follows
- "Indledningsvis har den dog en vis snigende uhygge, men efterhånden som postulaterne hober sig op, og tingene bliver mere håndgribelige, afslører Mitchell desværre med al ønskelig tydelighed, at han absolut intet nyt har at tilføre genren."
2
- Skyggen af en helt
- "'Skyggen af en helt' giver ingen entydige svar på det spørgsmål, men er primært et bevægende, rørende og meget personligt familiedrama, der tør trykke lige der, hvor det gør mest ondt."
5
- San Andreas - 3D
- "Ikke engang ellers altid gode Paul Giamatti som overhørt videnskabsmand (selvfølgelig) kan redde filmen bare halvt i mål. Egentlig en skam, for effekterne er flotte, men de kommer desværre til at stå i skyggende af banalt melodrama og fantasiløse actionscener."
2
- While We're Young
- "...i stedet for som vanligt at være observant, charmerende og empatisk fremstår Baumbach her som en udleverende og lidt letkøbt satirisk sædeskildrer. Det klæder ham ikke."
3
- San Andreas - 2D
- "Ikke engang ellers altid gode Paul Giamatti som overhørt videnskabsmand (selvfølgelig) kan redde filmen bare halvt i mål. Egentlig en skam, for effekterne er flotte, men de kommer desværre til at stå i skyggende af banalt melodrama og fantasiløse actionscener."
2
- Flugten til frihed
- "En slags John Ford i slowmotion, hvor det, der ikke bliver sagt, er mindst lige så vigtigt som de få, men velvalgte replikker. Stærkt fascinerende på nærmest hypnotisk facon og tilmed ganske tankevækkende."
5
- Tomorrowland: A World Beyond
- "Actioneffekterne og fremtidsvisionerne er imponerende godt lavet - og det hele ser pissegodt ud i det nye IMAX-format - men man kan nærmest fornemme historien glide ud af hænderne på instruktøren undervejs, mens der bliver skruet op for tempoet i et forsøg på at kompensere for den manglende sammenhæng."
3
- The Duke of Burgundy
- "Sidse Babett Knudsen gør, hvad hun kan med det underudviklede materiale og viser igen, at hun kan sige mere med et løftet øjenbryn, end mange andre når i en hel karriere, ligesom både lyd og billedside er en æstetisk nydelse. Men som helhed flagrer 'The Duke of Burgundy' for meget rundt i mørket til for alvor at gøre indtryk."
3
- I dine hænder
- "...kunne være endt som flæbende følelsesporno, men i stedet ender med at være dybt bevægende og stærkt vedkommende."
5
- Jimmy's Hall
- "Loach fortæller med andre ord ikke noget her, som han ikke har fortalt hundrede gange før. Og hundrede gange bedre. Desværre."
3
- Familien Bélier
- "...selv om 'Familien Bélier' har sine søde, pastelfarvede øjeblikke samt et levende persongalleri, og Emera besidder en naturlig charme som Paula, så er det hele lidt for hyggeligt, ufarligt og manipulerende til for alvor at gøre varigt indtryk."
3
- Mad Max: Fury Road - 3 D
- "Det er da kreperligt, at man hyrer en så kapabel skuespiller som Tom Hardy og så bruger ham til absolut ingenting. Rollen kunne lige så godt være besat af en boksepude."
3
- Mad Max: Fury Road - 2 D
- "Det er da kreperligt, at man hyrer en så kapabel skuespiller som Tom Hardy og så bruger ham til absolut ingenting. Rollen kunne lige så godt være besat af en boksepude."
3
- Lang historie kort
- "...et kærkomment og langt stykke ad vejen vellykket velkommen til en ny spiller på banen, der virker, som om hun har et nærmest intuitivt og ubesværet tag på filmhåndværket."
4
- Kurt Cobain: Montage of Heck
- "...en af de visuelt mest opfindsomme og nærmest grænseoverskridende intime rockdokumentarfilm, jeg har set..."
5
- Chappie
- "Der er en del reservedele fra ' RoboCop' indbygget i Neill Blomkamps nye futuristiske actionbasker, ' Chappie', men løjerne har forfriskende finesse, humor og helt basal underholdningstæft."
4
- Big Eyes
- "Burton formår heller ikke at formidle sin fascination af Keanes generiske, sentimentale billeder, og man har derfor som tilskuer svært ved at investere noget i personerne, så ' Big Eyes' ender som en overraskende traditionel og lidt uvedkommende filmoplevelse."
3
- The Woman in Black: Angel of Death
- "Man har en ret fed location, og genrekonventionerne overholdes til punkt og prikke. Man har dog ikke kunne dy sig for lige at smække en komplet unødvendig kærlighedshistorie ind i ligningen, hvilket, lige som den slående mangel på originalitet, trækker noget ned."
3
- Teorien om alting
- "Dette er filmhåndværk udført efter alle kunstens regler, men også fuldstændig blottet for kunstnerisk temperament."
3
- Mennesker bliver spist
- "Clausen formår igen at pille enhver brod ud af sin historie med sit forlorne lune, fortærskede typer og manglende mod til at søge derhen, hvor det for alvor betyder noget eller gør rigtigt ondt."
3
- Kingsman: The Secret Service
- "Man skal nok have en vis kærlighed til genren for helt at værdsætte 'Kingsman: The Secret Service' og dens mange indbyggede referencer, men har man det, vil man med garanti føle sig hjemme i den skræddersyede underholdning, der i sine bedste øjeblikke er skarp som en syl i skosnuden."
4
- Albert
- "Det er som sådan meget sødt og finurligt, men instruktøren og manuskriptforfatteren Karsten Kiilerich har desværre ikke benyttet lejligheden til at udbygge figurerne lidt eller give fortællingen blot antydningen af kant, så det hele bliver lidt for godmodigt på den der harmløse - for nu ikke at sige ligegyldige - måde."
2
- Steppeulven
- "Det er simpelt hen en god og gribende historie, der så også henvender sig til et lidt større publikum end folk med en speciel interesse i dansk psykedelisk rock fra tresserne."
4
- Whiplash
- "...et klokkeklart eksempel på, at man kan lave stor filmkunst ud af stort set et hvilken som helt emne, når bare talentet er stort nok. Og så er der er der tale om skuespil i spitzenklasse."
5
- Sangen fra havet
- "En både rørende og poetisk fortælling, hvis håndholdte streg matcher tonen perfekt."
4
- Inherent Vice
- "Bestemt ikke noget nyt hovedværk fra Anderson, men en veloplagt stiløvelse, der aldrig rigtig når i mål, men vejen dertil er stærkt underholdende med et væld af fremragende filmiske detaljer."
4
- Fifty Shades of Grey
- "... i stedet for at være en lystbetonet sag om udlevelsen af seksuelle fantasier (eller blot overværelsen af samme), bliver '50 Shades of Grey' en sært bornert småborgerlig sag, som man skal være meget understimuleret både seksuelt og kunstnerisk for at få det mindste ud af."
1
- Jupiter Ascending - 3 D
- "Måske man skulle overveje at bruge blot en brøkdel af det enorme budget på en manuskriptforfatter næste gang."
2
- Jupiter Ascending - 2 D
- "Måske man skulle overveje at bruge blot en brøkdel af det enorme budget på en manuskriptforfatter næste gang."
2
- Nat på museet: Gravkammerets hemmelighed
- "Det stikker måske ikke afsindig dybt, men som kompetent tidsfordriv for de lidt større børn (man skal kunne læse tekster eller forstå engelsk) fungerer det upåklageligt, og de voksne vil såmænd også more sig med at spotte både de historiske referencer samt perlerækken af skuespillere, der tilsyneladende har stået i kø for at medvirke."
4
- Min søsters børn og guldgraverne
- "... man har faktisk svært ved at strække ligegyldighederne til de blot 83 minutters spilletid. Filmens svar på en pakke Ota Solgryn. Dog blottet for næringsstoffer af nogen art. Til gengæld med masser af sukker og fløde."
2
- Mænd og høns
- "Den groteske maskering af en række af landets mest benyttede skuespillere understreger blot den nærmest endeløse række af absurde optrin, der bag al sin voldelige komik og fascination af det frastødende rummer en ganske sød og grundlæggende humanistisk morale om, at der skal være plads til os alle sammen. Også de anderledes, outsiderne og de sære."
5
- The Imitation Game
- "...en ganske traditionel og lidt stivbenet portrætfilm, der primært sigter efter de nemme følelser og ikke tager mange chancer undervejs. Hvis Turing havde tænkt lige så traditionelt, havde tyskerne måske vundet krigen. Men den gode historie kan man ikke tage fra den."
4