Søren Vinterberg
-
-
- Spider-Man: No Way Home
- "I den ottende film om Peter Parker alias Spider-Man er der igen skøn ramasjang og sart teenageromantik for alle pengene. Men hvor meget længere kan trådene trækkes?"
4
- Don't Look Up
- "...denne vidunderlige omgang kulsort humor om. Så sort, at det strengt taget er en tragedie, men så skarpt satirisk trukket op, at man ikke ved, om man skal tage sig til hovedet eller slå sig på lårene."
5
- Encanto
- "...forbliver abstrakt og konstrueret, selv om Mirabel er et charmerende jordnært livstykke."
4
- Malignant
- "Horror ' Saw'-instruktøren James Wan søger tilbage til slasherrødderne med et ondartet tilfælde af personlighedsspaltning."
4
- Calamity Jane - Vestens vilde datter
- "Det er især på grund af udsøgt smuk tegnekunst, man skal se denne fransk-danske animationsfilm med et interessant nyt bud på filmportrættering af en velkendt personmyte fra Det Vilde Vesten."
5
- The Ice Road
- "Men mens isen bliver tyndere og tyndere, bliver der desværre smurt alt for tykt på i filmens persontegning."
3
- Japanske fortællinger
- "Den inddrager den opmærksomme og tålmodige tilskuer i at træffe de rette valg for personerne, opklare deres uvished, dele deres hemmelige skam eller længsel - og drage paralleller til sit eget livs afgørende tilfældigheder."
5
- Ainbo - Amazonas vogter
- "Associationen til 'Frost' rammer næppe ved siden af. Men det gør udførelsen altså beklageligvis. Det er, som om Zelada & co. har besluttet, at kun Ainbo, Dillo og Vaca behøvede detaljeret animationsindsats i mimik og bevægelse. Resten af landsbyen er stive i motorikken..."
3
- Sidste strejf af kærlighed
- "Alderens illusionsløshed – og bekvemmelighed? – tilskynder egentlig både Fern og Dave til at holde sig til det sikre: ’menneskets bedste ven’ frem for et nyt venskab. Alligevel går det anderledes, mens vi ser to modne menneskers liv lagt åbent på godt og ondt, langsomt og livs-erfarent og med en modstræbende forelskelse som katalysator."
4
- Duften af roser
- "Køn, lille og meget fransk film, som først og fremmest bare skal nydes for sine billeder og dufte."
4
- A Quiet Place 2
- "...også toeren blevet særdeles habil horror, der spiller på vores følelser, ikke på ren splatter. Og med en slutning, der kræver en treer."
4
- My Salinger Year
- "...tænk Meryl Streep og Anne Hathaway i ' The devil wears Prada', nu bare med litterær intellektuel fernis. Og kun fernis? Ja, for instruktør og manusforfatter Falardeau vil have så meget med, at det hele bliver... lige meget."
3
- På kanten af livet
- "Den franske film om mandligt venskab har bestemt sine muntre stunder, men det halter med tragedien."
4
- Peter Kanin hopper hjemmefra
- "Hvad der er lykkedes så fint i de nye Paddington-film, især toeren, kikser nemlig i Peter Kanin-filmene, som ikke kan finde en fællesnævner mellem akvareluskylden og så den vilde action, dyrebanden sætter i gang."
3
- 100% Ulv
- "Bien Maja's instruktør har efter en bog af Jayne Lyons pakket alt for mange, alt for velprøvede greb sammen i denne animationsteknisk ferme, men applausleflende og begrebsforvirrede historie..."
3
- Yakari på store eventyr
- "Udbuddet af kvalitetsanimation til de 3-7-årige kan være svært at få øje på … Allerede derfor er den første animationsfilmatisering af ' Yakari' i spillefilmlængde værd at lægge mærke til, hvis man er optaget af børns (eller børnebørns) kulturtilvænning."
4
- Den anden side
- "Fotografering og skuespil er okay, men fortælleteknikken er mangelfuld. Skal den langsomt og énstrenget fremadskridende beretnings enkeltgys virke - og det lykkes nu og da - er en utilfredsstillende uoplysthed påkrævet - også helt bogstaveligt."
2
- Raya og den sidste drage
- "...rent ud fremragende animeret action og scenografi er en fest for ører og øjne, og det løfter jo oplevelsen. Ikke så højt, at nogen af figurerne opnår mytisk kvalitet, men det vil de velunderholdte 6-12-årige næppe klage over."
4
- Wolfwalkers
- "En skønhedsåbenbaring af håndtegnet animation."
5
- Sjæl
- "Det mest imponerende ved hele denne vidtløftige, transcendentale tanke- eller rettere trosverden om et liv efter døden er, at den forekommer så enkel og ligetil, morsom og ... ja: livsbekræftende!"
4
- Akira
- "...de to timers tegnekunst - 178.000 håndtegninger! - er én lang visuel fest, psykedeliske og postapokalyptiske skrækvisioner som kunstnerisk modtræk til Hiroshima-bombernes forgiftning af livslysten."
5
- The Witches
- "Hverken i hekseflokken eller hotelmiljøet er de humoristiske muligheder udnyttet med nær samme legende og rytmiske opfindsomhed som i 1990, og det hjælper ikke, at den mærkeligt drypvise slutning er mere konsekvent over for præmissen end dengang."
2
- Familien Bigfoot
- "...har sine sjove momenter, men er låst fast i klicheer, cliffhangers og gags, som vi har set før."
3
- Antebellum
- "En del scener - f. eks. den flygtende Edens helt overflødige dvælen ved en statue af sydstatsgeneralen Robert E. Lee, apropos alle de nylige statuefjernelser - er så demonstrative, at man får pegefingeren i øjet..."
3
- X-Men: The New Mutants
- "Denne udynamiske blanding af teenagedrama, haunted house og fantasy-action minder om, at ikke alene for mange kokke, men også for mange hverdagsopskrifter kan fordærve den endelige servering."
2
- Luna og den magiske krystal
- "Luna er såmænd et kækt og frisk nyt bekendtskab, den tyske animation og scenografi er rigtig dygtig (danske Jesper Møller er kreativ medinstruktør), men historien! Den er baseret på en sikkert populær tysk børnebog, men den er altså for nem."
3
- Mælkekrigen
- "...konens desperate handlinger forstår man jo alligevel, og selv er jeg parat til at sluge en del forenkling, når dramaet med komedietilløb udspiller sig på de ensomme landbrug blandt træløse bakkedrag til hjejlens biip-biip under de 180 graders himmel."
4
- Livets bedste år
- "Projektet lykkes og udgør det egentlige, filmiske scoop: Vi ' mærker' selv hans hukommelse vende tilbage i form af lange passager af den gamle 1966-film, nogle steder som ren erindring, andre overlejret af nutiden i en dobbelteksponering..."
4
- Kaptajn Sabeltand og den magiske diamant
- "...det er, som om den ferme instruktør (kendt fra vellykket stop-motion som ’Dyrene i Hakkebakkeskoven’ og ’Bakkekøbing’-filmene) ikke orker at leve sig helt ind i de (alt for?) velkendte personer, så blodet ruller aldrig helt i rigtig saltvandsbølgegang."
3
- Pelle Haleløs
- "...de proffe danske stemmer (Laus Høybye i Pelles rolle) ligner skønne spildte kræfter, for snarere end tidløs er filmen desværre blevet både lidt hovedog haleløs."
2
- Fremad - org. version
- "...bryder ingen nye baner. Den er blød mellemvare af samme slags som mængden af andre sjove mainstream animationsfilm."
3
- Fremad
- "...bryder ingen nye baner. Den er blød mellemvare af samme slags som mængden af andre sjove mainstream animationsfilm."
3
- The Invisible Man
- "...filmen havde vundet relevans ved et bredere samfundsbillede, et ekkorum af alle de andre eksempler på usynlig psykisk terror, hverdagen rummer."
3
- Call of the Wild
- "...Londons lærestykker i (social-)darwinistisk civilisationskritik svinger mellem Marx harme og Spenglers kulturpessimisme, men de fleste 7-årige og opefter vil nok bare lade sig rive med, når elskelige Buck trækker hele læsset som de storladne snemarkers Lassie..."
3
- Drømmebyggerne
- "Med glimrende stemmer og trods enkelte underbelyste personer (f.eks. moren) er Drømmebyggerne en menneskeklog, livsglad og ligetil fortælling for 7-8 årige og op om de alt andet end ligetil følelser i vores sammenbragte familier."
5
- Ellevilde Ella
- "Ellas debut kan udvikles til flere film - helst med mere kant på figurdesignet og mere oprigtig alvor i løjerne."
3
- The Swallows of Kabul
- "...de undertrykte kvinders skæbner er jo hjerteskærende, og animationen virker med sit dobbeltgreb: figurtegningens ' realistiske' inspiration fra stemmeskuespillernes ansigtstræk og gestik over for akvarelpenslens blødt distancerende panorering over de dæmringslysende højdedrag omkring Kabul."
4
- Bjørnene fra Sicilien
- "Et stilrent forsøg på at gendigte en børnelitterær nyklassiker som 2D-animationsfilm i et originalt og farveskønt formsprog. Et konsekvent eksperiment af den uundværlige art, der går nye veje og nok vil udløse mere anmelderlovsang end børnejubel."
4
- Frost 2 - org. version
- "De to unægteligt meget storøjede, men også ukueligt opstoppernæsede unge kvinder Elsa og Anna er nutidigt opdaterede rollemodeller, langt fra de prinsesser, der (som det selvironisk hed i Disneys ' Vilde Rolf smadrer internettet' sidste år) bare »kom i knibe og så satte sig til at vente på en prins«."
4
- Frost 2 - 3D
- "De to unægteligt meget storøjede, men også ukueligt opstoppernæsede unge kvinder Elsa og Anna er nutidigt opdaterede rollemodeller, langt fra de prinsesser, der (som det selvironisk hed i Disneys ' Vilde Rolf smadrer internettet' sidste år) bare »kom i knibe og så satte sig til at vente på en prins«."
4
- Frost 2
- "De to unægteligt meget storøjede, men også ukueligt opstoppernæsede unge kvinder Elsa og Anna er nutidigt opdaterede rollemodeller, langt fra de prinsesser, der (som det selvironisk hed i Disneys ' Vilde Rolf smadrer internettet' sidste år) bare »kom i knibe og så satte sig til at vente på en prins«."
4
- Jumanji: The Next Level
- "Det er sjovt nok, men spillets udfordringer strudsekapløb, mandrilsværme på fritsvævende hængebroer og værtshusslagsmål med høvdingen Jürgen den Brutale (!) og hans skumle hird er mere business as usual"
3
- F for får 2: Fårmageddon
- "Underfundigt og charmerende i al sin dubbingfrie sprogløshed. Men gennemskueligt for de børnehavebørn, som designet (og tv-serien på Ramasjang) henvender sig til? Man kan bare håbe, med filmens egen slaglinje: »May the fårs be with you!«."
4
- Familien Addams
- "Denne første animationsspillefilm om den sejlivede familie introduceret i 1938 som tegneserie, siden tv-serie, realfilmkomedier og scenemusical mimer Charles Addams originale figurdesign, men elsker ikke det sære inderligt nok og mister undervejs flere sidetemaer."
3
- Skin
- "Rystende og rørende glimt af liv på bunden af Trumps bagland med ' fri' våbenlov frem for velfærd."
4
- Mandskoret
- "...det virkelig gribende er alt det, der ikke siges: et blik, et skulderklap, pludselig tavshed mellem granvoksne mænd. Præcisionen, når de hædrer den syge med sang omkring sengen, trods klumpen i halsen."
5