Søren Vinterberg
-
-
- Nationens Tilstand
- "Bortset fra de sammenhænge, den tætte klipning således udstiller, afstår filmfolkene fra kommentar eller analyse - dokumentarismen må tale for sig selv, og det gør den."
4
- Samsara
- "...emotionelt bevægende og filosofisk stimulerende billedfortælling."
5
- Panic Room
- "Hvordan mon det er at være en velpolstret kanariefugl, alene hjemme med en sulten og opfindsom kat? Svaret kommer man nær ved at se 'Panic Room', for nogenlunde sådan må det være."
4
- Frida
- "Giganternes krig og kærlighed, dramaet mellem Frida og Diego, griber fra først til sidst."
5
- Chicago
- "...et højt begavet selvportræt af en skamreden genre og en tidsalder, hvis skelnen mellem det berømmelige og det berygtede for længst er bukket under for underholdningssygen."
5
- Daredevil
- "Scenografien er heldigvis tættere på Batmans Gotham City end på Supermans og Spidermans solbeskinnede butiksstrøg, helt i tråd med serien, som den i tidens løb har været tegnet af bl.a. Jack Kirby og ikke mindst Frank Miller"
4
- Men in Black 2
- "...vidunderligt energisk vrøvlede blandingstilfælde af kronisk solstik og en blodstyrtning af jordstrygere og vandede vittigheder."
4
- The Navigators
- "...bør også være obligatorisk pensum for trafikminister Hansen og andre udliciteringsliderlige politikere på begge sider af midten."
4
- Pigen fra Paris
- "...uafbrudt interessant og usædvanlig i hele sit tonefald, selv om den ydre handling balancerer på kanten af det trivielle."
4
- En som Hodder
- "Og altså til en varm oplevelse for børn og voksne med indbygget og tiltrængt opmuntring til ikke at forsømme hinanden i hverdagen, men være realister - og kræve det umulige af os selv og hinanden."
4
- Drengen der ville gøre det umulige
- "Handlingen tager overraskende og dramatiske drejninger og viser os livsviljen som den store forvandlingskraft, vi levende væsener selv råder over - måske med lidt hjælp fra Ånden i Fjeldet."
5
- Time Machine
- "...dér sidder man i biografsædets tidsmaskine og synes, at der såmænd hverken var mere eller mindre evighedssus i at stille uret og havemøblerne frem forleden dag."
2
- Glasskår
- "Dén er til gengæld så charmerende og tankevækkende skildret, at de 10- 12-årige tilskuere tør tro på, at deres eget liv og alderstrin er værd at beskæftige sig med."
4
- Bowling for Columbine
- "'Bowling for Columbine' er hverken stor dramatik, poesi eller billedkunst, men fastholder netop dét spejlbillede med mesterligt filmjournalistisk håndværk."
4
- The Fast Runner
- "Selv om filmen afgjort uden skade kunne have været klippet kortere, efterlader den et stærkt, på film enestående indtryk af det menneskelige ursamfunds drama mellem de smukke, vejrbidte mennesker."
5
- Intimacy
- "Hvor filmens tema handler om distanceret nærhed, er der absolut ingen distance i optagelserne af sexscenerne. De er så detaljeret udført, at 'Intimacy' sine steder formår at forarge."
4
- Finding Forrester
- "Brown og Connery har scener af husvalende uamerikansk ro og skyggefuld konversation, og trods filmens varighed har dansk- islandske Valdis Oskarsdottir klippet den sobert fri for fedt. Så vitaminmanglen stikker dybere, i selv det enfoldige postulat om kunstens altbesejrende kraft: eskapisme på et højt dannelses niveau."
3
- Monsters, Inc.
- "...personerne - undskyld, uhyrerne - er formet så livlige og genkendelige, at man netop tiltrækkes af deres menneskelige træk."
4
- Ice Age
- "...enkel stilrenhed, varmt vid og proportionssikkert fortællehåndværk gør denne totalt computeranimerede historie om et bogstaveligt talt utroligt istids- firkløver virkelig vellykket, selv om det lyder som dybfrossen pølse-snak."
4
- Bella Martha
- "Det svære skift fra problemrealismen til lystspillets papfigurer er ingen ukendt hurdle i den ny europæiske - og danske - films smil-gennem-tårer- realisme; men sjældent så uløst som hos denne 36-årige tyske instruktør."
3
- Salam, smukke
- "...morsomme scener med komisk karikerede bifigurer samt en happy ending på al fortvivlelse."
3
- Rollerball
- "...trods death metal på lydsiden, chokeffektiv og dygtig actionfotografering på banen og gavmilde mængder tæsk og blod i en hidsigt blinkende billedstrøm mikset med lidt sex når vi aldrig at indleve os. Personerne forbliver spillebrikker."
2
- Charlotte Gray
- "Fotograferingen af sydfranske lavendelmarker og skove, floder og småbyer kunne turistforeningen ikke have bestilt bedre."
2
- One Hour Photo
- "Det halve, underligt påtagne tantesmil, der gør ham [Robin Williams] utilsigtet uoprigtig i andre roller, er i dén grad velanbragt her."
4
- Full Frontal
- "Med sine raffinerede lysfiltervirkninger, sin 'rå' digitalkameraføring - for en stor del håndholdt af Soderbergh selv - og sine bratte klip virker filmens 'dogme'-træk mere iøjnefaldende end just bevægende. Ikke nødvendige for historien."
4
- Rollinger i Paris
- "Trods ble- og bræksnak, larmende løjer og vitterligt vås i umådeholdne mængder redder selv toeren sig to hjerter i kraft af drevne baggrunde og scenografi, smittende energi i en tjekket klipperytme og så en lille bitte rest af hjertelighed over for menneskelige fejl, dybt under filmens skabagtigt misantropiske karikaturer og panikslagne leflen for latter."
2
- Vidocq
- "Bedre krybende uhygge og bloddryppende chokvirkninger fås ikke..."
4
- Windtalkers
- "Det sidste af de tre hjerter bliver halvhjertet, jo mere krudtstank og blodsmag må konkurrere med en grim bismag af blæret voldsspekulation."
3
- Den røde drage
- "Anthony Hopkins er med glitrende galskab tilbage i rollen med denne tredje ombæring fra the Cannibal's køkken."
5
- Dragejægerne
- "...lige fra åbningsbilledet af vore dages dueplage på Trafalgar Square til slutbillederne, hvor dragerne har erobret luftrummet over London, fungerer dét rygende, svitsende spændende."
4
- Tigrero - en film der aldrig blev lavet
- "...en regnskovs- og kulturpolitisk engageret samt filmhistorisk uimodståelig docu-road-movie til fods, til vands og i luften med en to-propeller over de enorme ur- skovsområder."
- Van The Man
- "...dybt nede under den infantile fnisediarré ligger sikkert en sund og uimodståelig trang til at udfordre en lige så kvalmende hyklerisk over- og middelklasses succesliderlighed og selvgode smag."
1
- K-19
- "Filmen er så godt som kvinde- og humorfri zone, men punkteres sært nok ikke af sin egen selvhøjtidelighed."
4
- Hedwig and the Angry Inch
- "Et rock-, animations- og realfilmbåret oprør mod en opdragelse til angst i et dualistisk destruktivt verdensbillede af modsætninger."
4
- Crossroads
- "Ret en film for den hormontilstand, der tvinger al egentlig hjernevirksomhed over på Kanal Tanketom. "
2
- Yi Yi
- "...dvælende mesterværk om uhyre genkendelige familieproblemer fra 'bagsiden' af kloden."
4
- Livvagterne
- "For spændingsmaskinens hele mål, smurt med kirkelig korsang og andre rutineeffekter, er at få os til at holde med 'de gode', som i en rigtig western. Det gør vi også."
2
- Clockstoppers
- "Nå, men tiden går, og skurkene får, hvad de har fortjent - alt efter bogen for en 'familiefilm'."
2
- Den skjulte sandhed
- "Stor kunst bliver dette uniformerede retssalsdrama aldrig. Men effektiv spænding har da også ret."
4
- Tape
- "...den helt geniale indsats, der løfter historien fra kammerspil til skæbnedrama, yder Ethan Hawke..."
4
- Tsatsiki - Venner for altid
- "Tsatsiki-toeren er hverken mere eller mindre end en sjov og harmløs, kun alt for sympatisk børnefilm..."
3
- Lovely Rita
- "Selv finder jeg livet lidt for dyrt og kort til denne blanding af isafkølet pseudo-dokumentarisme og upointeret fiktion, når utilfredsstillet teenage-livslyst nu ofte er filmet så meget bedre."
2
- Maborosi
- "...en gribende, næsten fysisk oplevelse af meningen med begrebet 'filmkunst'"
5
- En heldig næse
- "...indledningens kim til socialt og menneskeklogt vid degenererer til halvdumme grin."
2
- Iris
- "...årets film for voksne mennesker, læsere eller ej, om livets skrøbelighed og kærlighedens styrke."
5
- The 51st State
- "Filmen er en tour de force af biljagter, maskingeværblodbade, Olsen- bande-politiindsats og glimt af familieglæder i den lavere middelklasse - og tænk hvor rædselsfuldt, stoffet kunne have været realiseret af andre! Ikke for sin tynde, to-trehjertede historie, men for det formidable kultursammenstød mellem L.A. og Liverpool nydes dette (van)vittige voldseventyr i fulde drag, dyyybe inhaleringer."
4