Henrik List
-
-
- Iris
- "...det bliver meget tungt og statisk, når Eyre konsekvent modsvarer én trist alderdomsscene med et klip til en modsvarende lykkelig ungdomsscene..."
- Mean Machine
- "'Mean Machine' er en politisk ukorrekt og rockersej macho-film om en fodboldkamp imellem fanger og vagter i et engelsk fængsel. Perfekt opvarmning til VM!"
4
- Under Sandet
- "Et intenst, køligt og mareridtsagtigt drama om en kvinde midt i et nervøst sammenbrud, hvormed Ozon også %u2013 for god ordens skyld %u2013 skriver sig ind i fransk films fine tradition for kontroversielle, psykologiske kvindeskildringer."
- K-PAX
- "Kevin Spacey krukker og klovner som alien i den tunge, trættende 'K-Pax'."
- The Zookeeper
- "Accenterne er tykke og sprukne som en gammel eurobudding, fordi skuespillere af en masse forskellige nationaliteter skal tale engelsk med Balkan-accenter. Måske af samme grund balancerer spillet til tider faretruende på kanten af det ufrivilligt komiske..."
- Munterhedens hus
- "`Munterhedens hus´ er lige så grusomt dydig, statisk og langtrukken som så mange andre "Alt for Damerne"-filmatiseringer af noble mesterværker fra de støvede bogreoler."
- Moulin Rouge
- "...et sanseligt tæppebombardement af musikalske, litterære og cinematiske citater, et overdådigt overflødighedshorn af en postmoderne musical, der stjæler frækt og fantasifuldt fra 100 års populærkultur og lader MGM-evergreens smelte sammen med tidens elektroniske MTV-hits."
- Goya
- "Med sit tableauagtige komposition, sin bevidst artificielle lyssætning og sin særegne kunstneriske vision er den imidlertid en både smuk og syret oplevelse, der kan minde om f.eks. visse af Peter Greenaways mest eksperimenterende titler."
- Crazy
- "Det er for så vidt ikke noget opsigtsvækkende i filmen ud over altså, at den befriende åbent skildrer den tidlige ungdom set fra en spastikers synsvinkel."
- America's Sweethearts
- "»America's Sweethearts« er mere farceagtig end klassiske Hollywood-skildringer som »The Player« og når ikke op på siden af f.eks. »State & Main«, men fungerer alligevel glimrende med sin egen blanding af branchesatire og romantisk komedie."
- Løftet - The Pledge
- "Sean Penn er også som filminstruktør en outsider i Hollywood, en modig og stædig ener, der (med næsten samme dødsforagt som sine mandlige hovedpersoner) tager de smalle, smertefulde historier til den bitre ende, form- såvel som indholdsmæssigt - uden at være bange for konsekvenserne."
- The Score
- "Uden at være egentlig overraskende, fornyende eller uforudsigelig er 'The Score' en kompetent, spændende og professionel genrefilm - med en bonus i sin imponerende rolleliste..."
- Pagten
- "en kulørt og roder og ujævn B-film med voldsomme armbevægelser og enkeltstående vellykkede elementer, der næppe bliver lige så stort et hit i de danske biografer som i de franske."
- Bandits
- "Trods Billy Bob Thornton og Bruce Willis%u2019 veloplagte dialoger i gangsterkomedien %u2019Bandits%u2019 går Barry Levinsons film kold i de romantiske scener med Cate Blanchett."
- Kaptajn Corellis mandolin
- "...dette vamle, kulørte og sødladne postkort fra en fiktiv fortid - hvor alt var idel lykke, hvis det lige ikke havde været for de væmmelige nazister - efterlader én i dyb undren."
- Family
- "Det ville være kynisk at antyde, at parret har været mere interesserede i at skaffe gode scener til deres filmprojekt end i at opnå en menneskelig forløsning for en hovedperson, der har været mere igennem end de fleste, og det er også totalt lige meget. For hvis det første var tilfældet, ville det ikke gøre filmen ringere i sig selv."
- Kevin & Perry
- "'Kevin & Perry' anstrenger sig med succes for at være årets mest stupide film."
- Malena
- "Drengens pubertetskvaler - med ufrivillige erektioner på åben gade og natlig onani på en meget knirkende seng - er skildret med forløsende humor. Det centrale ikonografiske element i filmen er dog Malènas skønhed, der som en lynafleder tiltrækker den lille italienske bys værste energier."
- Dr. Dolittle 2
- "Det er egentlig ikke så slemt, som det kan lyde, og ligesom den første film i den nye serie (bygget over Rex Harrison-originalen) er »Dr. Dolittle 2« harmløs og gennemført pjanket underholdning for større børn, fanatiske dyrevenner og barnlige sjæle."
- Cirklen
- En fremragende, rystende og på alle måder væsentlig film, der forhåbentlig kan bane vej for flere gode iranske titler i de danske biografer.
- Bounce
- Affleck fremstiller det dumme jetset-svin, der bliver til et rigtigt mensch, med samme sjofle tandpastagrin hele vejen igennem, og Paltrow anstrenger sig meget for at ligne en grå, lille forstadsmus med snotnunger i skørterne, uden rigtigt at kunne skjule sin naturlige skønhed. Og dét er måske en af grundene til, at man aldrig rigtigt lider med dem under deres moralske kvaler og forsøg på at vikle sig ud af de gensidige løgne.
- Save The Last Dance
- "Samtidig tegner denne sjældent gode amerikanske ungdomsfilm et indforstået og autentisk klingende portræt af nutidens sorte storby-subkulturer, der normalt enten dæmoniseres eller gøres til grin i Hollywood."
- Swordfish - kodeord Sværdfisk
- "Kompetent dynamisk instruktion af den rockvideoskolede Sena (som sidst lavede `Gone In 60 Seconds´), en storyline af nervepirrende optrin og højteknologisk cyberdramatik og en cool hovedrolle til John Travolta."
- Shrek
- "Tegnefilm 'Shrek' er et forfriskende, nyskabende og hylende morsomt livtag med tegnefilmseventyrernes klichéfyldte univers - og lige så meget for voksne som børn."
- Small Time Crooks
- "'Small Time Crooks' er smukt fotograferet af kinesiske Zhao Fei og overdådigt scenograferet af Allens faste produktionsdesigner Santo Loquasto, der har boltret sig vellystigt i hårrejsende smagløsheder i indretningen af parrets lejlighed og Frenchys kostumer."
- Leïla
- "At filmen og dens skuespillere er blevet berøvet stemmens brug (og dermed i dette tilfælde også psykologiens klangbund) er imidlertid paradoksalt nok både det fascinerende og det dybt problematiske ved `Leïla´. Ideen er spændende nok, men i praksis fungerer den ikke."
- 101 Reykjavík
- "Der er fuld knald på fra start til slut, aldrig et kedeligt øjeblik. Islændingene skildres atter som en flok gale excentrikere, der ryger, drikker og knepper som havde de hver deres egen vulkan i hjertet, og den urolige og rastløse grundstemning understreges af et fremragende electronica-soundtrack, skabt af netop ovennævnte Albarn og den tidligere Sugarcubes-stjerne Einar Örn."
- Get Over It
- "hvordan O'Haver, der debuterede så fint med homokomedien "Billy's Hollywood Kiss", er endt med at lave en sådan et makværk, som ovenikøbet indeholder en usædvanlig stereotyp bøssekarrikatur af en dramaprofessor, ved kun hans egen revisor, Weinstein-brødrene og filmguderne i Hollywood."
- Ratcatcher
- "'Ratcatcher' er en både bevægende lyrisk og stinkende socialrealistisk skildring af en drengs hverdag i Glasgows slumkvarterer i 1970erne."
- Manhattan
- "Woody Allen Manhattan står som en af instruktørens bedste titler - og giver en lyst til en tur til storbyen New York, der mindst lige så vigtig som historien og personerne i filmen."
- The Watcher
- "Det eneste overraskende ved den ellers dybt forudsigelige The Watcher er sådan set at tøseidolet Reeves denne gang optræder som en ond og fæl, men desværre noget tam morder, der bare aldrig tegnes farligt, dekadent eller pervers nok op til, at man rigtig interesserer sig for hans karakter."
- Audition
- "Chokerende og overraskende handling, der ikke bare én, men flere gange undervejs igennem 115 dirrende intense minutter formår at rive tæppet væk under den svimle tilskuer."
- Blodsøstre
- "Faktisk står den sig bedst som en fortættet, hæsblæsende og dynamisk Dogme-skildring af subkulturelle miljøer i nutidens Europa..."
- Ventelisten
- Desværre overspiller instruktør Tabio sine kort, når han til sidst bryder med den stilfærdigt humoristiske hverdagsrealisme i en flyvsk, magisk og typisk latinamerikansk slutning, som er helt ude af proportion med historien.
- De blodrøde floder
- "Reno og Cassel - med Reno som den eftertænksomme veteran og Cassel som den hidsige opkomling - slår dynamiske gnister fra første fælles scene, og det er deres indsats, der trækker nogle coole, humoristiske højdepunkter i land og afholder `De blodrøde...´ fra at drukne i et usædvanligt ulogisk og usammenhængende manuskript, ja, en prætentiøs flod af vås."