Bo Green Jensen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • En Mand Kommer HjemEn Mand Kommer Hjem
    • "DER er mange kvaliteter og også oplagte svagheder ved Thomas Vinterbergs femte spillefilm..."
    • Half MoonHalf Moon
    • "Energien fascinerer, og alene for farvernes skyld kan man se den kurdisk-iranske specialitet."
    • En sand løgnEn sand løgn
    • "Filmen er en sædekomedie og et karakterstudie, der kan måle sig med de bedste, men først og sidst er The Hoax sin egen historie, som man mere end indfanges af."
    • Farvel BafanaFarvel Bafana
    • "Goodbye Bafana er en lydefri produktion, som fungerer efter sin hensigt, skønt mangelen på lidenskab nu og da bliver akut."
    • WWW: What a Wonderful WorldWWW: What a Wonderful World
    • "...tilbyder en robust og underfundig, for alvor anderledes filmoplevelse. Den er værd at se, hvis man har rigeligt af amerikanske dusintilbud."
    • Vor daglige brødVor daglige brød
    • "Det ville være lyv at påstå, at man danser ud af biografen eller føler sig særligt rystet eller oplyst. Vakt til eftertanke er man dog..."
    • Den Forbudte ByDen Forbudte By
    • "Den Forbudte By er stort tænkt og imponerende udført. Samtidig er det en tung og ganske gammeldags film, som savner poesien og fantasien fra de fejende billedorgier i Hero og House of Flying Daggers."
    • RepriseReprise
    • "Det er længe siden, at en debut har ramt sin tid og sin tone så sikkert. Reprise må slet og ret være årets nordiske film."
    • Shrek den TredjeShrek den Tredje
    • "Man savner den legende lethed, hele præget af selvfølgelighed, som var styrken i de første to film."
    • Kærlighed på filmKærlighed på film
    • "Kærlighed på film er dristig, stort tænkt og ambitiøs som instruktøren, både sårbar og svær at skyde igennem. Den skal bestemt have point for alt det, den forsøger, men der er dybest set ikke tale om nogen vellykket film."
    • The LookoutThe Lookout
    • "Vist er The Lookout en thriller, men filmen interesserer sig især for, hvordan mennesker opfatter hinanden."

    • Ingmar Bergman: Om liv og arbejde
    • "De to mænd taler om kunstnerens dialog med sin barndom og går især i detaljer med arbejdsrutinen (...) Der er også meget, som ikke bliver sagt, men helheden giver et godt efterbillede."


    • Ikke her for at blive elsketIkke her for at blive elsket
    • "...en fin film for den modne tilskuer, der gerne vil dele ægte følelser med karakterer, som han eller hun kan spejle sig i. Vist går alle knuder for let op til slut, men der er ikke en mislyd i psykologien, og man føler i den grad for de forelskede mus."
    • This Is EnglandThis Is England
    • "...meget firkantet i sine sociale markeringer, men den lever enestående stærkt i kraft af den 12-årige Thomas Turgoose, som forankrer og koncentrerer det hele."
    • The Bourne UltimatumThe Bourne Ultimatum
    • "Bourne-trilogien er et sjældent eksempel på effektiv action med eksistentiel overbygning."
    • KollegietKollegiet
    • "Kollegiet er en meget ujævn film. Adskillige scener er udmærket tænkt, og flere fungerer efter hensigten, men generelt bærer filmen præg af at være lavet for små penge."
    • FractureFracture
    • "Det er meget raffineret og måske en smule kedeligt."
    • Half NelsonHalf Nelson
    • "...en realistisk samtidsfilm, der gør meget for at rehabilitere begebet American Independent."
    • Festlige feriedageFestlige feriedage
    • "DET er altid en glæde at gense Jacques Tati i de fire Monsieur Hulot-film, Les Vacances de M. Hulot (1953), Mon Oncle (1958), Playtime (1958) og Trafic (1971), som den store franske komiker investerede al sin modne energi i."
    • DisturbiaDisturbia
    • "Disturbia bevarer den dobbelte tone af lystspil og thriller, bliver gedigent spændende hen mod sin slutning og forholder sig i forbifarten til en række centrale moderne temaer."
    • Forvarsel - PremonitionForvarsel - Premonition
    • "Et værk af sin tid og en genrehybrid, der låner for mange træk andre steder. Men god at se for par i begyndende krise. Og ren konfekt for sukkerelskere med en svaghed for overnaturlig moral."
    • The Simpsons MovieThe Simpsons Movie
    • "Den lever dog i lange afsnit, og for hver pointe som ikke fungerer, har filmen tre eller fire, som falder naturligt."
    • Du Almægtige, EvanDu Almægtige, Evan
    • "'Evan Almighty' er sporadisk morsom, men også så politisk korrekt, at man kunne bade i al hjertevarmen. Der syndes simpelt hen for lidt."
    • Mr. BrooksMr. Brooks
    • "På sin cerebrale måde er Mr. Brooks yderst vellavet. Det klæder både Costner og filmen at være fuldstændig uden moral."
    • The HostThe Host
    • "Den koreanske effektfilm The Host er et hit. Hvis Lars von Trier genindspillede Reptilicus, ville resultatet muligvis se sådan her ud."
    • Den ukendte kvindeDen ukendte kvinde
    • "'Den ukendte kvinde' fortsætter bevægelsen ned i nære relationer og ind i realismen, hvor mytiske træk og lækre detaljer trænges i baggrunden."
    • Reno 911!: MiamiReno 911!: Miami
    • "Det er sjovt på en skæv og lidt famlende måde, som dyrker den pinlige infantilisme og henter de fleste af sine aldrig skarpt formulerede pointer i seksuelle og racemæssige stereotyper."
    • Hot FuzzHot Fuzz
    • "Den britiske humor er livsalig i en tid, hvor den tunge amerikanske form dominerer."
    • Miss PotterMiss Potter
    • "Der er ingen overraskelser, men dybe farver, indre ro og en tryg fortællemåde, som er gammeldags på den gode facon."
    • Planet TerrorPlanet Terror
    • "Rodriguez’ pastiche er energisk, effektfuld og stærkt diverterende, hvis ellers man føler for genren. I modsat fald ser man en ubehjælpsom fabel om halvnøgne kvinder, der plaffer løs på eksploderende slimklatter."
    • The Devil's BackboneThe Devil's Backbone
    • "The Devil’s Backbone er andet og mere end en skitse til Pans Labyrint. Snarere er der tale om et hovedværk i sin helt egen ret."
    • VacancyVacancy
    • "Vacancy er en anspændt affære, som skærer publikum i det samme stykke hjernebark, hvor mareridt om rotter, knive og afmagt bliver til. Det er besværgende angst af meget høj klasse."
    • TimeTime
    • "Han har lavet 14 film på ti år, og det er i længden nok en højere takt, end de gennemgående temaer kan bære, men lige nu er Kim Ki-duk – og koreansk film overhovedet – inde i et vældigt flow..."
    • Factory GirlFactory Girl
    • "Hickenloopers Factory Girl er ikke Citizen Kane for nogen generation, men den er velspillet, lækker at se på og uimodståelig på samme måde som en miniserie om Prinsesse Diana."
    • Red RoadRed Road
    • "...faktisk er det ikke thrillerpræget og spændingsskabelonen, der bærer filmen i mål. Det er styrken i karakterernes reaktioner."
    • BedragBedrag
    • "Bedrag kan varmt anbefales, hvis man dyrker intelligente spionfilm af den gamle, koldkrigsbaserede skole."
    • Die Hard 4.0Die Hard 4.0
    • "Der er ingen dybere mening, kun spraglede digitale eksplosioner."
    • The Last MimzyThe Last Mimzy
    • "...tale om et solidt eventyr, som børn i alderen 5-15 kunne have meget ud af at se, hvis ellers man havde ofret en dansk versionering på filmen."
    • Perfect StrangerPerfect Stranger
    • "Modsat Basic Instinct 2 er Perfect Stranger ikke fornærmende ringe, men der er grund til at være bekymret for Berry, som efter Monsters Ball har medvirket i en perlerække af tarvelige genrefilm..."
    • Black Snake MoanBlack Snake Moan
    • "...er ingen fatal film noir. Snarere er der tale om en kuriøs, men inciterende fabel i traditionen for sydstatsgotik og evangelisme."
    • Mysterious SkinMysterious Skin
    • "Mysterious Skin er et sjældent eksempel på ægte amerikansk independent, når formen er stærkest og mest konstruktiv."
    • Becoming JaneBecoming Jane
    • "...målt med Hollywood-alen er filmen sober på den romantiske front og forfriskende skarp i sin analyse af samfundets kapitallogiske indretning."
    • VikarenVikaren
    • "Vikaren er en overrumplende vellykket film, som fungerer i kraft af Paprika Steens tour de force, de gode børn, Marie ì Dalis produktionsdesign, Dan Laustsens atmosfærefulde billeder og Marco Beltramis stemningsskabende score."
    • TryllefløjtenTryllefløjten
    • "Branaghs Tryllefløjten er frapperende, uophørligt underholdende og en smule anstrengende at følge i længden."
    • CandyCandy
    • "Historien er fortalt mange gange, og det er ingen blevet klogere af. Også dét ved filmen, men den har mod til at gennemføre en slutning, som hverken er falsk eller tragisk og smuk."