Bo Green Jensen
-
-
- Corpse Bride
- "Sød gru, stor poesi og uudtømmelig opfindsomhed i en meget skøn blanding, der utvivlsomt vil vise sig langtidsholdbar."
- Elizabethtown
- "Filmen har hjertet på det rette sted, endda i noget nær kvalmende grad, men er man positivt indstillet over for Crowe, kan man se den med venlig skuffelse."
- Serenity
- "...futuristisk realisme à la Alien-serien og egentlig spekulativ fiktion af den skuffe, som fortsat gør genren vital og prægnant."
- Underworld
- "Alting ville fungere bedre, hvis Len Wiseman havde haft flere midler til rådighed..."
- Ondskabens anatomi
- "...tankevækkende billeddokument, som arbejder i den store humanistiske tradition for at forstå det ubegribelige og leve videre efter udslettelsen."
- Det næste skridt
- "...fornem skandinavisk krimi, som havde gjort sig endnu bedre i tv, hvor man er mere motiveret for psykologiske svinkeærinder. Krimi med klasse og menneskeflair."
- American Pie - The Wedding
- "For en tilskuer i den triste voksengeneration er det endog meget svært at se, hvori attraktionen består."
- A History of Violence
- "Til det sidste ser man filmen med meget blandede følelser. Man bliver voldtaget og griber sig selv i at nyde det lidt, før man skammer sig og tager afstand bagefter."
- Dommeren
- "Gert Fredholm fortæller sin historie i et sobert og muligvis gammeldags formsprog, som imidlertid sætter sin vilje igennem, fordi det er lige så ubestikkeligt som den gode dommer."
- The Big White
- "Filmens desperate mix af hård sort humor, sød kærlighed og uendelig indviklede svindlerintriger vil i længden ikke fungere."
- Forår, Sommer, Efterår, Vinter... Og Forår
- "Filmen er en kærlighedsmyte, der hylder tilværelsens evige kredsløb. Kim Ki-duk kan tage så højt et tema og belyse det uden at havne i kitsch. Ikke mange nulevende filmskabere kan gøre ham den kunst efter."
- Nynne
- "Filmen er hverken smuk eller dyb, snarere det modsatte, men fungerer og gør indtryk som den fortsatte situationskomedie..."
- Napola
- "...er en smuk og opbyggelig dannelsesskildring, som uden gustent overlæg skildrer en drengs svære vej gennem de formative brydningsår, hvor han lærer at se forskel og træder i karakter."
- Legenden om Zorro
- "En munter grundtone tilstræbes, men Campbell arbejder lige så hårdt på at fremstille seriøs, håndgribelig action, som hverken er skæg eller særlig uskyldig, men til gengæld fungerer maskinelt og perfekt i de bedste sekvenser."
- Mørke
- "Jeg er heller ikke sikker på, at atmosfæren i Mørke bliver helt godt forløst, men stedet har atmosfære, og alene for udstedsmiljøet er filmen værd at se."
- Flightplan
- "...indbegrebet af den gode, fantasyfri thriller for voksne (...) en sikkert skåren film for voksne tilskuere, der vil have deres spænding serveret helt kold."
- Det Levende Slot
- "...en rigt forgrenet film, der kan ses med lige stort udbytte af børn og voksne. "
- Broken Flowers
- "Broken Flowers er let som et fnug og fantastisk charmerende."
- Sky High
- "Sky High er en svært fornøjelig bagatel, som lever i kraft af sine detaljer..."
- Familien Gregersen
- " Den har afgjort fejl og mangler... Men Bostrup og producenten Regner Grasten skal have point for den gestus, som filmen repræsenterer."
- Den gode strømer
- "Det er da meget sjovt et lille stykke tid, men så er det ikke sjovt længere."
- The Brothers Grimm
- "Resultatet er en overspændt actionkomedie, der vil køre i højeste gear fra begyndelsen. Det støjer svært og bevæger sig broget..."
- Allegro
- "Han [Boe] er p.t. en original billeddigter, der savner et mere udfordrende stof."
- Tarnation
- "Det er en hård og forstemmende historie, som Caouette med rette er stolt af at have omskabt til noget, der ligner et kunstværk."
- Min ven Machuca
- "Andrés Wood har skabt en solidarisk ungdomsfilm med fine periodedetaljer og en gennemført autentisk følelse for, hvad børn til alle tider føler i præpuberteten."
- Elsker dig for evigt
- "...en kompleks, sandfærdig og derfor lidt småkedelig film for voksne mennesker, der sætter troværdighed over fyrværkeri. Det er afgjort ment som en kompliment."
- Leoparden
- "Det er en meget stor oplevelse at gense Leoparden."
- Farlige Forbindelser
- "Det er en billedskøn film med en bitter moral, der ikke har tabt relevans, siden historien blev skrevet i 1782."
- Stolthed og brudgom
- "...generelt er spillestilen lagt et uheldigt sted mellem høj indisk farce og britisk feel good-film."
- Dark Water
- "Det er ikke så meget snigende uhygge, snarere sivende mørk atmosfære, et regnlys der formelig emmer af smerte, men alligevel munder ud i forsoning."
- Drabet
- "Drabet er Jesper Christensens film, som også Bænken var det. Der er ikke én falsk betoning, ikke et tilfældigt udtryk i hans fremstilling af denne martrede Ikaros."
- Monas Verden
- "Filmen har kostelige scener, men også forstemmende floverter. Man morer sig uforpligtende og sætter især pris på de afsnit, hvor Klaus Bondam (som lyrisk kompleks pornostjerne) og Jesper Asholt (som manisk guldflipper på kokain) er castet mod deres sædvanlige typer."
- OKAY
- "Med Okay springer Nielsen helt ud som voksen filmskaber og demonstrerer hinsides al tvivl, at han kan fange en vilter personkreds i flugten og fastholde meget af livsfarven i den stakåndede nudanske hverdag."
- Arven
- "...en mesterlig film er det blevet, om en prins der må følge sin skæbne."
- Tintin og mig
- "Østergaard er taktfuld, men viger ikke tilbage fra svære steder i biografien. Af samme grund bliver portrættet dybere."
- Populærmusik fra Vittula
- "Filmen er på én gang barok og svimlende morsom, nænsom i sit drengesyn, særdeles barsk når det endelig gælder, lydhør for stjernernes harmonier og samtidig sjofel på en nøgtern facon, der fastholder hver omdrejning i pubertetens hormonale centrifuge."
- Store planer
- "...en lille, slentrende sag, som med stort velbehag giver sig hen til klicheen..."
- Til højre ved den gule hund
- "Mange gode hensigter trænges om truget, så mange af de spænder ben for hinanden og kvæler tilskueren helt og aldeles."
- Ambulancen
- "Facit fortaber sig da i klicheer, men på vejen har man været spændt og lært tre gode karakterer at kende."
- 19
- "...for prætentiøs og monoton til at overbevise i længden. Absurd filmteater for teenagesegmentet."
- The Skeleton Key
- "...denne debile sydstatsskrøne, som føjer spot til skade ved at lade gode kræfter som Gena Rowlands og John Hurt levere karrierens værste overspil."