Bo Green Jensen
-
-
- Crash
- "Den fungerer på egne præmisser, fordi man fornemmer, at den mener, hvad den siger, og står inde for sine karakterer. Som helhed har Crash dog for travlt med at vise, hvor gode på bunden vi dybest set er."
- Attentat på Nixon
- "Sean Penn spiller rollen med alt, hvad han har i sig, og tidsbilledet er gennemført i hver lille pinlig detalje."
- Land of the Dead
- "Der er både filosofisk format, politisk adresse og visionære scener i tetralogiens afslutning."
- Veninder
- "Det kunne med nød og næppe fungere i tv, men man kan ganske enkelt ikke basere en biograffilm på så spinkelt et grundlag.'"
- Stemmer fra Bolivia
- "Med enkle midler formulerer Niels Boel og fotografen Nikolai Østergaard en kærlighed til farverne, lyset og livsformen."
- I ♥ Huckabees
- "...præcis i sin satire og samtidig helt forudsigelig."
- Inside Deep Throat
- "Se den for kulturhistorien og nostalgien, der ikke mindst er politisk funderet: engang gjorde billeder faktisk en forskel."
- Batman Begins
- "Med sin målbevidst realistiske fortælling leverer englænderen Christopher Nolan (...) en væsentlig videreførelse af myten."
- 1900
- "Der kommer næppe en europæisk film af denne størrelse og styrke igen."
- Det ku´ ikke være bedre
- "...en uventet god mainstreamfilm for voksne mennesker, der har prøvet at være i situationer, hvor skabelonerne ikke længere slår til."
- American Splendor
- "...en morsom, skarp og livsbekræftende film, som man især skal se, hvis man intet har tilovers for tegneseriernes mainstream."
- War of the Worlds
- "Trods sit kommercielle væsen demonstrerer filmen en fortsat evne til undren, som gør både forlægget og fortolkeren ære."
- Deeds
- "Denne stilforvirrede Adam Sandler-komedie er en camoufleret genindspilning af Frank Capras klassiker Mr. Deeds Goes to Town (1936) med Gary Cooper og Jean Arthur. Hvem der har fået ideen, er svært at sige, men den er ikke særlig god."
- Between a Smile and a Tear
- "De gamle mænd er charmerende, men det er og bliver sådan en oplevelse, hvor man helst skulle være der selv."
- Pusher II
- "Den er både stærkt stiliseret og frysende klar i sin grå realisme."
- Fartstriber
- "...human underholdning for hele familien."
- Return to Sender
- "Return to Sender martres ikke af store episke ambitioner, og det klæder den at gå efter saglig realisme. Men i den sidste ende bøjer filmen sig for dybt for at behage og berolige."
- The Wedding Date
- "...The Wedding Date besidder den fortrolige sødme, som er livsnødvendig for genren, hvis vi som publikum skal leve med."
- Kung Fu Hustle
- "Filmen er en egnsret, som kræver tilvænning, men belønner de anstrengelser, man investerer. Som en hel filmhistorie på bare to timer."
- Mr. and Mrs. Smith
- "Man forlader biografen med en meget flad fornemmelse. Denne tilskuer gjorde i hvert fald."
- Koret
- "Filmen kombinerer to af tidens favoritfortællinger i en bittersød blandform, der enten rører og rammer én dybt eller får det til at hvine i visdomstanden, fordi der er så lidt nyt indhold i grundskabelonen."
- A Love Song for Bobby Long
- "John Travolta har sin bedste rolle siden Pulp Fiction og demonstrerer med en blanding af affældig patos og værdig realisme, hvor dygtig en spiller han egentlig er."
- Som i himlen
- "Det hele er velment og meget sympatisk. Til gengæld er der aldrig tvivl om, hvor bevægelsen i filmen fører hen."
- Overcoming
- "Overcoming er ingen annonce for sporten. Systemkritisk bliver den dog heller aldrig, for Gislason fortaber sig ofte i stil og distance."
- The Ring
- "...udarter aldrig til de orgier af blod og slim, som dominerer den amerikanske model. Kenji Kawis maskinelle score er skærende enkelt, men gør hvad det skal: går os på nerverne. Ingen slipper med skrækken, for i Japan bliver angsten sjældent forløst..."
- Mean Creek
- "Filmen imponerer ved sin indlevelse og selvdisciplin. Den falder aldrig i effekternes grøft, og plottet udarter ikke til horror."
- Sin City
- "Sin City er fuld af forjættende lysvirkninger, som Rodriguez kan være stolt af. Men ridderne Hartigan, Marv og Dwight er i længden ikke levende nok til at bære vor sympati og interesse."
- Manderlay
- "...Manderlay er en fremragende film, der konsoliderer Lars von Triers status som auteur i internationalt format."
- Et Hul i Mit Hjerte
- "Det er et følelseslandskab så afbrændt og udpint, at man aldrig har set noget lignende."
- Harry Potter og de vises sten
- "Næsten alt i Harry Potters univers får én til at tænke på noget, man har set eller hørt eller læst hos en anden. Det gælder for bogen såvel som for filmen, men hvor Rowling skaber en gylden syntese af genbrug, ligner filmen snarere en katalog af effektstykker fra de seneste år."
- Star Wars: Episode II - Klonernes angreb
- "Der er masser af materiale i den uendelige historie, til og med gyldent og eventyrligt stof, så den endelige sammenflikkede struktur er muligvis mere sjælden end køn, men den repræsenterer en original readymade."
- The Man Who Wasn't There
- "Der er mange detaljer at beundre, men det kniber med den samlede struktur. Man skal dog se denne film, hvis man nogen sinde har holdt af film noir og brødrene Coen."
- Kinsey
- "...et stykke af vejen en meget sød og lidt ordinær levnedsskildring, der skildrer Kinseys vej til sin bestemmelse."
- Kingdom of Heaven
- "SCOTTS film er et stort og vaklende skrummel, forsøgsvis smuk og tænksom til tider, andre gange primitiv som en Hollywood-western fra vores barndom."
- Hawaii, Oslo
- "...er ikke for alle, men for den rigtige tilskuer er den en gave."
- Tusind måneder
- "Et seværdigt alternativ til det gængse eurocentriske repertoire."
- Coach Carter
- "Coach Carter skriver ikke historie, men som didaktisk brugskunst er filmen okay."
- 2046
- "...den visuelle ekvilibrisme [truer] med at udarte til pyntesyge. Øjet næres og udfordres uafbrudt, men ingen af de halvhjertet overlappende historier føres frem til en ordentlig slutning."
- Shall We Dance?
- "...er for behagesyg, men samtidig har den nu noget. Den er underholdende, gennemarbejdet og kan forstås af alle fra tre år og op."
- Opbrud
- "Der er megen obligatorisk sceneafvikling og kun få overraskelser. Tonen er særdeles ujævn, snart levende og troværdig, snart postuleret og skabelonagtig."
- Million Dollar Baby
- "...en umådeligt tilfredsstillende filmoplevelse, grundig i sin miljøskildring, omhyggelig i sin persontegning og stoisk i sit grundlæggende livssyn..."
- Being Julia
- "...en vidunderlig film om at tøve, falde, rejse sig igen og finde sin anden vind midt i livet."
- Adams æbler
- "Anders Thomas Jensen er en ener, et afsind vi må værne om og vogte på, også når løjerne udarter."
- Thirteen
- "Filmen fungere i kraft af Evan Rachel Wood og Nikki Reed, der overbeviser som de to veninder."