Bo Green Jensen
-
-
- Lev om natten
- "Joe er ingen Scarface, og det er hans styrke som karakter. Han ved, at han kunne sige fra, hvis det var. Denne iboende anstændighed - plus den prægtige periodeskildring - gør 'Lev om natten' særdeles seværdig."
- Bleed for This
- "'Bleed for This' er solidt konstrueret og et stykek af vejen bestemt interessant - hvis man i forvejen holder af genren."
- Paterson
- "'Paterson' er lige nu den bedste kur mod en svær vinterblues."
- Nocturnal Animals - Natdyr
- "... et smukt stykke sanselig neo-noir, der et stykke af vejen deler terræn og virkemidler med David Lynch."
- Passengers - 3 D
- "Det er en flot, men egentlig ret doven film, som kan ses for interessens skyld af genrens komplettister og skuespillernes mest hengivne fans. Det er en skam, naturligvis, for 'Passengers' kunne have været meget mere."
- Passengers - 2 D
- "Det er en flot, men egentlig ret doven film, som kan ses for interessens skyld af genrens komplettister og skuespillernes mest hengivne fans. Det er en skam, naturligvis, for 'Passengers' kunne have været meget mere."
- The Untamed
- "Den mexicansk-danske co-produktion er æstetisk konsekvent og fascinerende uforudsigelig. Værd at gå ind i med vidtåbne sanser."
- Den alvorsfulde leg
- "Med 'Den alvorsfulde leg' beviser August i hvert fald, at hun kan skildre en kærlighed klart og renfærdigt, så ingen af parterne bliver svigtet. Historien føles som samtid, og mennesker dengang er mennesker nu."
- Udyret og hans lærling
- "Jeg synes ikke, at der er lige så meget dybde i historien, men den er fantastisk flot tegnet i en blanding af håndlavet 2D på faste baggrunde og rund computeranimation."
- Min far Toni Erdmann
- "'Min far Toni Erdmann' er et vulkanudbrud. Og et bevis på, at der venter en ny slags film, selv når man tror, at alting er set."
- Arrival
- "Denis Villeneuve har skabt hårdfør spænding i 'Polytechnique', 'Incendies', 'Prisoners' og 'Sicario'. Her springer han ud som en visionær filmskaber."
- Café Society
- "Tematisk er der intet nyt, men formen har denne gang fået et løft, der gør helheden større og lidt mere gylden."
- Havet brænder
- "Flere film vil vække en træt, europæisk offentlighed. Gianfranco Rosi siger ikke noget direkte. Derfor taler han klarest."
- Jacob Holdt: Mit liv i billeder
- "Niels-Ole Rasmussens film er både et helteportræt og et fanbrev. Nej-sigerne bliver næppe disciple. 'Mit liv i billeder' giver et solidarisk portræt af en mand med en sag. Det er blevet en værdig præsentation."
- The Magnificent Seven
- "'The Magnificent Seven' er ikke en dyb film, men den har charme, spænding og masser af stil."
- Suburra
- "Man begynder i skepsis, men giver sig hen."
- Sidste nat i Caracas
- "Det er dog ikke den underdrejede spænding, der gør filmen så intens og interessant. Det er dybden i Castros fremstiling af den antændte enspænder."
- Chronic
- "... en stille film, autentisk i anslaget og svær at blive klog på. Lange passager ligner en arbejdsdokumentar, og det bedste er den grundige skildring af faget, patienterne og deres sygdomme."
- Florence
- "'Florence' er charmerende, men bliver sjældent særlig relevant."
- The Lobster
- "Det går stadig stærkt for den græske 'weird wave'. Også 'The Lobster' er mærkelig, lun og seværdig. Men omplantningen fra græsk til engelsk har trukket tændenre ud på den grusomme humor, der var særlig for 'Dogtooth'."
- Den lille prins
- "... en ambitiøs, anderledes animationsfilm, der ikke er bange for det svulstige."
- Demolition
- "Jake Gyllenhaal er mindst lige så god, som Matthew McConaughey var i 'Dallas Buyers Club', og som Reese Witherspoon var i 'Wild'. At 'Demolition' virker mere søgt, hænger sikkert sammen med udgangspunktet."
- Urmageren
- "... en solid og anstændig rekonstruktion, som gør alt for ikke at blive et melodrama."
- A Perfect Day
- "Tonen er tidløs og bliver aldrig for hårdkogt eller hændervridende."
- Eye in the Sky
- "Vist bliver alt sat på spidsen, men det er en effektiv film på sin egen præmis."
- Markedets lov
- "Det er varm, fransk realisme, når den er allerbedst. En tilstandsrapport, der slutter som en social gyser, men også et nøgternt blik på en værdig mand, der alligevel ikke vil sælge sin sjæl."
- Valley of Love
- "'Valley of Love' er ikke blottet for humor, men grundfarven er melankolsk og eftertænksom. Det er vistnok en film om forspildte muligheder og forsonende erindring."
- Mr. Holmes
- "Detektiven har aldrig været så sårbar, som Ian McKellen fremstiller ham. For denne gang bliver der ingen smutvej, ingen vandreår under radaren, ingen land pause at digte videre om. Denne gang er det definitivt. Selv hukommelsen lukker ned. Det er derfor også gribende at se det store mørke begynde."
- Der kommer en dag
- "Filmen om 60ernes misbrugte børnehjemsdrenge er tung at se på, firkantet og gammeldags - men også bevægende i al sin velmente patos."
- Doktor Zivago
- "Man får en god, lang tur i tidsmaskinen. Filmen er et produkt af sin tid, men den hæver sig også op over tiden. Det er muligvis Leans hovedværk."
- Trumbo
- "Bryan Cranston spiller Trumbo med en doven elegance, der godt kan være trættende. Arlen Hird spørger på et tidspunkt, om det er nødvendigt at tale i sætninger, som man kan hugge i sten. Men filmen får afleveret sit budskab: at tanken er fri og at Hollywoods Berufsverbot var en skændsel."
- Brooklyn
- "Det lyder måske som en ugebladsføljeton, men de var nu også gode engang. 'Brooklyn' er en præcis og bevægende skildring af prisen for at flytte sig. Filmen handler om at gøre erfaring, og den er både til kvinder og mænd."
- The Big Short
- "Der er præcis den rette blanding af indignation, (selv)erkendelse og analyse. Plus plads til en understrøm af mørk latter."
- The Revenant
- "Det er en af de film, man ser med en følelse af, at kun denne kunstart kunne fortælle historien så tæt og så sandfærdigt."
- Krop og sjæl
- "At filmens mørke latter lykkes, kan tilskrives Janusz Gajos' opgivende Far - som så alligevel ikke vil opgive. Hans anfægtede misantrop er en studie i uforbederlig menneskelighed"
- Nøgle hus spejl
- "Ghita Nørby og Sven Wollter er fortryllende som gammelt par - men filmen om deres forelskelse er skuffende konventionel."
- Legend
- "'Legend' har masser af visuel stil, og det er unægtelig underholdende at følge Tom Hardy. Som filmen skrider frem, bliver det også monotont."
- Spectre
- "... ikke den bedste Bond-film til dato, men der er kvalitet nok til at motivere en videreførsel."
- He Named Me Malala
- "Guggenheim stiller ingen kritiske spørgsmål. 'He Named Me Malala' er det officielle portræt af en kommende leder, som verden vil se mere til. Filmen er skabt til skoler og tv. Det er ikke en skildring, som brænder sig ind."
- El Club
- "... 'El Club' er ren og realistisk. Den ser virkelig sine karakterer, og ved, at mørket ikke forsvinder, fordi man forbyder natten ved lov."
- Southpaw
- "Antonie Fuqua orkestrerer kampene med flair, og Jake Gyllenhaals nye fysik er imponerende. Det er patetisk på den rigtige måde."
- Omar
- "... er først og fremmest en spændende film om splittede hensyn og delte loyaliteter, meget John le Carré'sk på sin måde. Hen ad vejen får alt konsekvenser, og filmen viser, hvor svært det er at holde sig fri af konflikter."
- Phoenix
- "Der er ingen store følelsesudbrud. Jo mere der lades usagt, jo stærkere står Nellys smerte og tvivl. Der er endelig også en frihed i vente. Alt holdes fast. Det er mesterligt gjort."
- Irrational Man
- "Sen Woody Allen er næppe en smag, man kan lære at sætte pris på. Enten er man der eller også er man der ikke. 'Irrational Man' er en fest for stamgæster. Det er en stofrig film med overskud og sjælden elegance."
- Geronimo
- "Man forlader biografen med en følelse af at have set noget særligt og stort. Det er gedigen humanistisk filmkunst. Der er heldigvis også en gylden kant af western og visuel rock and roll."
- Comeback
- " Alt ved 'Comeback' er set før og hørt før. Forudsigeligheden er dog ikke det værste. Det er, at man ikke kan bedømme, hvornår morskaben skal være sjov."
- Maries historie
- "Det mærkes, at instruktøren har båret på sin ide i mange år. Hvert billede er anbragt med eftertænksomhed og overskud. Det er ikke en film, som vil lefle og angle. Den er et vindue, som lader os se dagens lys."