Bo Green Jensen
-
-
- Amour fou
- "Det er en film, som står så stabilt og statisk fast, at det nærmest er vanskeligt at tage den med sig ud af biografen."
- Violette
- "Det er fint, som filmen tålmodigt følger den geniale forfatter, som samtidig er helt inkompetent til tilværelsen, uden at håne hendes dårlige selvværd. Men det er også lovlig langsommeligt, til tider, og skuespillet hælder til den teatralske side; som om man skal skrige for at bevise en følelses intensitet."
- 1001 gram
- "Alle håber det bedste for Hamer, som stadig skaber fin komik og som i hvert fald skal have points for at forsøge. Det er bare ikke i 1001 gram, at taget løfter sig helt. Der er lune nok til gøre filmen seværdig, men desværre ingen basis for begejstring."
- Guldkysten
- "Æstetisk er filmen en vild oplevelse, som lykkes på mange niveauer. Problemet er det dokumentariske anslag. Dencik opgiver efterhånden at skabe overensstemmelse mellem fabel og historie. Der er smukke steder i opløsningslandskabet, men de havde stået stærkere som ren fiktion."
- Jauja
- "Man glemmer nok aldrig 'Jauja'. Man vil huske, hvor meget man kedede sig, men også hvor henført man egentlig var."
- Min nye veninde
- "Filmen har ikke dybden fra alvorlige Ozon-historier som '5 x 2', 'Le refuge' og 'Ung og smuk', men den siger adskilligt om blikket, som kønnene kaster, og den er fortalt med åbenhed og intelligens."
- Skyggen af en helt
- "... en fængslende familiefortælling, som kan bruges af alle, der kender til svigt, forsoning og hemmeligheder."
- Timbuktu
- "Filmen gør indtryk ved sin visuelle styrke, fatalistiske skønhed og konceptuelle klarhed. Den ser ikke væk og nærer ingen illusioner."
- Idealisten
- "Filmen er god til at arbejde i flere lag på én gang. Der er altid den umiddelbare spændingshistorie og fornemmelsen af officiel chikane, der foretages i diplomatiets navn."
- I kælderen
- "Det er til gengæld svært at føle andet end undrende glæde ved 'Im Keller', en dokumentarfilm så instrueret, at Seidl næsten skaber sin egen form og genre."
- De små ting
- "Man får ikke sved på panden af det meget adstadige tempo, og tre karakterer er faktisk for lidt til at give de sammenflettede historier en kvalitet af kollektiv sædeskildring. Men Hilmarsdottir er et lysende omdrejningspunkt ..."
- Mommy
- "Vildt flot, alt for meget og styret af lidenskabelig stil."
- Skammerens datter
- "... en stor, flot film, som rammer den rigtige blanding af drama, uhygge og eventyr."
- Maps to the Stars
- "Det er en syret, støvet og mærkelig film med sin egen slæbende rytme. For fans af Cronenberg er den et must."
- Selma
- "... den bedste film om en sort politiker siden Spike Lees 'Malcolm X' ..."
- Into the Woods
- "Det er smukt og gennemført realiseret - den 85-årige Sondheim har fungeret som musikalsk konsulent - men ville nok være blevet en friskere film tilbage i 80ernes slutning, da postmodernisme og dekonstruktion var nyheder."
- Mod naturen
- "Det er en langt mere levende film, end man tror, og en tidssvarende komedie, der med fordel kan ses i forlængelse af 'Force Majeure'."
- The Second Best Exotic Marigold Hotel
- "Filmen er ikke dårlig som sådan, men tempoet er så adstadigt, og fortællemåden så adspredt, at man er lige ved at miste interessen for de små historier, den skumpler omkring i."
- Korsvejen
- "... en streng og lysende film fra første scene."
- 9. april
- "'9. april' fortæller en kort, grum historie meget præcist. Den er sober og yderst seværdig."
- En due sad på en gren og funderede over tilværelsen
- "For nu at være ærlig, fungerede tableauerne og den tragiske humor bedst i den første film, hvor stilen var ny, og den groteske samtidskritik kulminerede i et svensk jomfruoffer. Man kan dog stadig græde og le på én gang, når Andersson iscenesætter et ensomt dødsfald."
- Wild
- "... en lysende film om at fare vild og finde sig selv."
- Big Eyes
- "Stoffet ligger godt for Burton, som selv har fået skyld for at sløre grænsen mellem kunst og kitsch. Resultatet er en skarp, let film med en overdådig scenografi, som passer perfekt til tidsbilledet."
0
- Gett
- "... en sprød og koncis analyse af skævhederne i et urimeligt system."
- Jeg er stadig Alice
- "Det er Moore, som bærer 'Still Alice'. Filmen kunne være en melodramatisk sygdomshistorie. Nu er den et værdigt billede af kvinden, der forsvinder."
- Mennesker bliver spist
- "Efter ronkedor-brølet i 'Ledsaget udgang' og 'Frihed på prøve' er Clausen her atypisk afdæmpet. Det er hans bedste film siden 'De frigjorte', og 'Mennesker bliver spist' kunne i vid udstrækning være et billede af den samme mand tyve år efter."
- Whiplash
- "Som filmen skrider frem, og man indser, at dette er mere end en variation over 'Fame', bliver man draget dybt ind i forholdet. Man er spændt og engageret til det sidste."
- Der Kreis
- "Formen underminerer det episke drive, men konteksten er kærligt formidlet."
- Kingsman: The Secret Service
- "Det er blodigt flødeskum for den kræsne liebhaver. Man kan naturligvis mene, at verden har voldsom død nok i virkeligheden, men de politisk ukorrekte overdrivelser i 'Kingsman' ligner bladsatiren, der er rykket op på listen over umistelige værdier."
- Teorien om alting
- "... Marsh skaber livsbekræftende filmkunst uden at give køb på kompleksiteten."
- Steppeulven
- "Ole Christian Madsen og medforfatteren Bo hr. Hansen går energisk og farvestærkt til historien om den første danske hippie, som i en vis forstand også var den sidste vrede unge mand."
- Björn Afzelius: Tusen bitar
- "... god at få forstand af, og den giver fornemmelsen af et menneske, som levede i overbevisningen om, at modstand altid er bedre end stilstand."
- Mænd og høns
- "Det er selvsagt underholdende at se netop disse fem mænd gøre sig til. Alligevel bliver det aldrig en historie, som man engagerer sig i. Det er bogstaveligt svært at se, hvad den vil - bortset fra at sige, at alt liv giver mening."
- The Imitation Game
- "... der sker noget særligt i kombinationen af to klichébelagte historier. Det bliver til en ret enestående film om at leve og dø med en hemmelighed, som aldrig kan blive lagt åben."
- Party Girl
- "... lander et mærkeligt sted, hvor inautenticiteten flere steder bliver pinlig og konkret."
- Birdman
- "... den bedste teaterfilm siden Bob Fosses 'All That Jazz' (1979), der havde mange af de samme takter, men var mindre interesseret i kulturel satire. Hård humor veksler med kejtet patos, storhed og ynkelighed balancerer. Keaton og Norton ER deres karakterer."
- American Sniper
- "Både Cooper og filmen er kandidater til årets Academy Awards. Det må være en moralsk nominering. Der er intet ved filmen, som gør den speciel."
- Det magiske hus
- "Den minder for meget om andre film, og der er ingen fortryllede øjeblikke, som bliver stående. Men den fungerer nu godt, mens man sidder og ser den."
- Inuk
- "... mere sympatisk end egentlig medrivende."
- Unbroken
- "Man ved, hvor det vil ende, men er alligevel spændt på at se, hvordan det går. En film skal være godt skruet sammen for at have held med dette trick. Dét er 'Unbroken' i alle henseender."
- Foxcatcher
- "Man lærer, at kærlighed ikke kan købes, og at ingen bliver lykkelig af at være rig. Det kommer næppe bag på nogen, men Tatum, Ruffalo og Carell gør de evige sandheder meget konkrete. Man går hovedrystende ud og er glad for ikke at være født med en guldske i munden."
- En chance til
- "... den centrale konflikt forekommer rigeligt konstrueret. Mange af de reaktioner, man har, tangerer en følelsespornografi. Ville man handle som Andreas? Det er en abstrakt overvejelse. Man ville aldrig stå i hans situation."
- Camp X-Ray
- "'Camp X-Ray' skriver ikke filmhistorie, men som et sjældent eksempel på amerikansk selvkritik, der ikke går over gevind, har den meget at byde på."
- Leviathan
- "Man er svimmel af indtryk og næsten forkommen, når man forlader biografen efter mødet med den umættelige hvalfisk."
- Exodus: Gods and Kings - 3D
- "Det er næppe en ny version af fortællingen om Moses, de fleste drømmer om at få til jul. Den føjer heller ikke meget til vor forståelse af den jødisk-kristne mytologi, men det er unægtelig en effektfuld version, som man ser med indlevelse og interesse, når den nu er her."
- Exodus: Gods and Kings - 2D
- "Det er næppe en ny version af fortællingen om Moses, de fleste drømmer om at få til jul. Den føjer heller ikke meget til vor forståelse af den jødisk-kristne mytologi, men det er unægtelig en effektfuld version, som man ser med indlevelse og interesse, når den nu er her."
- All Inclusive
- "Det er og bliver en film for piger. Den er morsom flere steder, hvor manuskriptet scorer point ved at kende til hverdagen, men tvangslatteren bliver en belastning."