Bo Green Jensen
-
-
- Midnight in Paris
- "Midnight in Paris er let og bittersød. I vid udstrækning skriver plottet sig selv. Filmen løber dog tør for ideer, da tanken om en dobbelt nostalgi er præsenteret."
- Waste Land
- "...filmen fungerer som arbejdsportræt. Som dokumentar er den dog nærmest at finde i gråzonen mellem kitsch og problemfilm."
- I dine hænder
- "Man skuffes derfor på flere niveauer og kan næsten høre, hvordan der bliver sat kryds på listen med vigtige emner."
- Brudepiger
- "En fin film til voksne veninder, som vil grine - og græde - over sig selv."
- Hanna
- "...en human spændingsfilm om et særdeles inhumant eksperiment."
- En rationel løsning
- "... en lille film om svenske værdier. Til nød kan den også bruges i Danmark."
- Julie
- "Birgitte Hjort Sørensen er meget overbevisende. Linda Wendel konsoliderer sin status som dansk indie-dronning."
- På vej - Na Putu
- "...sympatisk som grundlag for diskussioner. Men det er ikke nogen uforglemmelig film."
- Mødet i Toscana
- "Filmen er meget smuk, men ville intet være uden Binoche."
- Limitless
- "Limitless er en kulørt, men medrivende historie, som ryster flere gode grundformler sammen."
- Get Low
- "Amanda Seyfrieds røde kappe er en tæt farveplet, som samler historien og giver den fokus. Det er afgjort ikke udødelig filmkunst, men værd at se for spillerne og atmosfæren."
- Io sono l'amore
- "Skønt værket kammer over, er Io sono l 'amore et eksempel på, at der også i skabelonernes tid laves rigtige film i Europa."
- Fair Game
- "Der tages drabelige tilløb, men Fair Game kommer aldrig op at flyve. Den kan udmærket ses som et mentalt pejlemærke for stemningen i Obamas USA. Til nød også som en historisk fodnote. Men betragtet som thriller, skuffer den fælt."
- Robin Hood
- "Der er dømt riddertid med stort R, men filmen begynder med flimrende natbilleder af de jagende skovbørn i Sherwood. Man er aldrig ganske sikker på, hvordan denne film vil dreje legenden. På den måde bliver Ridley Scotts Robin Hood en stærk og betimelig genfortælling af den gamle historie..."
- Edge of Darkness
- "...en udmærket thriller, klar i konstruktionen og med en underliggende politisk dagsorden, som ikke virker bagstræberisk eller opportunistisk."
- Precious
- "Men ligesom den imiterede analfabetisme i romanforlægget af Sapphire, bliver filmens virkemidler igen og igen overdrevet, så man begynder at blokere og ender med at stå fuldstændig af."
- Shutter Island
- "Scorsese instruerer med en klinisk præcision og kender ned i detaljen effekten af hvert eneste stilgreb og æstetiske valg."
- The Road
- "Filmen giver en fornemmelse af, hvordan den ødelagte verden vil føles, men savner bogens bibelske skær."
- The Imaginarium of Dr. Parnassus
- "...overdådig på en overfladisk måde, men den har faktisk stof til at blive den kultfilm, som Gilliams fans har ventet på i ti år."
0
- Camino
- ",,, for lang og kan ikke sige sig helt fri for at dvæle ved de æstetiske sidder af det mulige martyrium, men den er også smuk og velkomponeret."
0
- Old Dogs
- "Filmen varer en time og tyve minutter, men føles alligevel rigelig lang."
0
- Koncerten
- "...det lykkes med lodder og trisser at lande en sød og ret rørende miniature."
0
- Sherlock Holmes
- "Det er ikke Sherlock Holmes ifølge Doyle, men det er energisk, godt tænkt, let i tonen og trods alt nostalgisk på samme proaktive måde som en tidlig Indiana Jones-film."
0
- Julefrokosten
- "Manuskriptet hænger ikke sammen, og instruktionen lader alle i stikken."
- Departures
- "Det er tænkt for let og fordringsløst til for alvor at komme ind under emnet."
- Sidste Chance Harvey
- "Det er i bund og grund en fin lille film, tæt og tænksom og åben for mangfoldigheden."
- Sunshine Cleaning
- "...en fin film, der gør sin tilskuer glad og siger vigtige ting om almindelige mennesker. En gennemført fornøjelse."
- Sommerfrokost i Rom
- "...en gennemført bagatel, der dvæler ved flygtige stemninger og holder igen med den situationskomik, der kunne være kommet ud af materialet."
- Se min kjole
- "Budskabet bøjes i neon, og Se min kjole bliver derfor tung i passager."
- Public Enemies
- "Manns film ligner umiddelbart en konventionel genrefortælling af legenden om Dillingers sidste bedrifter. Den er dog også noget mere."
- Velkommen til Ch'tis
- "...en eksotisk og exentrisk egnsret, som sagtens kan smage den enkelte gæst, men vil undre i bredere lag."
- Coraline
- "...er dog god at få forstand af og dramatiserer en universel konflikt, som børn og forældre kan tale om sammen."
- Sorte Kugler
- "Uden at være et uforglemmeligt mesterværk, slipper Sorte kugler ret godt fra at fortælle en historie om moralske værdier, menneskelig anstændighed og det nære liv, som må leves rigtigt."
- The Young Victoria
- "En frejdig og ganske fin lille film, der godt kunne være blevet noget større."
- Inkheart
- "Skønt Inkheart er et udstyrsstykke, vil den for alvor komme til sin ret på den store fladskærm i hjemmebiografen. Familier kan se den igen og igen."
- Fri os fra det onde
- "...en af årets markante danske film. Men den er ikke nødvendigvis en af de bedste."
- Boy A
- "Filmen er realistisk og kropsnær, kender sit miljø ud og ind og gør sjældent brug af demonstrativ æstetik..."
- Marley & Me
- "...er rigeligt lang og også lidt løs, men følelsen kommer fra hjertet."
- Vølvens Forbandelse
- "...et godt udflugtsmål for familier med stor aldersspredning og for folkeskoleklasser, der skal forholde sig til Danmarkshistorien."
- Yacoubians Hus
- "Det er umuligt ikke at lade sig fange af farverne, forskelligheden og og atmosfæren af energisk livstempo. Det er dog også svært at falde i svime."
- Blekingegadebanden
- "...en fremragende dokumentarfilm, som kan bære at blive blæst op i format..."
- Watchmen
- "Projektet lykkes for Snyder, men man må fortsat læse tegneserien for at fatte den fulde dybde i Watchmen."