I kælderen
Im Keller
Den østrigske instruktør Ulrich Seidl linder på døren til sine landsmænds kældre. I husenes dunkle underetager får beboerne afløb for deres bizarre hobbyer og grænseoverskridende fantasier, i skjul for omverdenens dømmende øjne. Nogle bygger modeljernbaner eller spiller trommer. Andre samler på nazistiske relikvier, skydevåben og sexlegetøj.
Medvirkende
Bag kameraet
- Instruktion
- Ulrich Seidl
- Produktion
- Ulrich Seidl
- Manuskript
- Veronika Franz
Ulrich Seidl - Fotografi
- Martin Gschlacht
- Klip
- Christoph Brunner
Fakta
- Genre
- Nøgleord
- Land
- Østrig
- Produktionsår
- 2014
- Selskab
- Coop99 Filmproduktion
- Premiere
- 08.04.2015
- Spilletid
- 1t 21m
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "...er grim og smuk, smagløs og sjov, ikke til at få øjnene fra og ikke hele vejen til at holde ud at se på. Så sammensat og uforglemmelig er kun få film." - Dorte Hygum Sørensen
- 4.0
- Berlingske
- 3.0
- "Jeg er nysgerrig på noget af det, men jeg bryder mig simpelt hen ikke om Seidls manglende tegn på omsorg eller samvittighed over for de medvirkende." - Jacob Wendt Jensen
- 3.0
- Jyllands-Posten
- 5.0
- "Ulrich Seidl er en nådesløs filmmager. Hans iscenesatte virkelighed om østrigske kældermennesker er grusom og absurd og vækker ubehagelige minder om Fritzl-sagen." - Nanna Frank Rasmussen
- 5.0
- Weekendavisen
- "Det er til gengæld svært at føle andet end undrende glæde ved 'Im Keller', en dokumentarfilm så instrueret, at Seidl næsten skaber sin egen form og genre." - Bo Green Jensen
- Information
- "Det er et offer, disse mennesker har bragt, for at vi andre kan erkende verden og menneskeheden i al dens mærkværdige mangfoldighed - på godt og på ondt. Tak for dét." - Ralf Christensen
- Cinemazone
- 4.0
- "Tankerne falder let på Becketts absurde teater og Dostojevskijs "Kældermennesket". Seidl er dog stadig en aldeles egensindig og original auteur med en fabelagtig evne til at lodde stemningen i Østrigs kælderdyb." - Niels Roe
- 4.0
- Ekko
- 4.0
- "Alligevel er det ikke vanskeligt at lade sig fange ind af filmens mesterligt iscenesatte tableauer, hvor fascination på vanlig vis veksler med væmmelse." - Lars Movin
- 4.0