Idol
Ya Tayr El Tayer
Den palæstinensiske dreng Muhammed Assaf vokser op i Gazastriben. Han drømmer om at slippe væk og blive en berømt sanger, men tilværelsen under den israelske besættelse modarbejder hans drøm. En dag, da Muhammed er blevet teenager, opstår muligheden for, at han kan flygte til Egypten og deltage i tv-programmet Arab Idol. Han sætter nu livet på spil for at få sit højeste ønske opfyldt.
Medvirkende
Bag kameraet
- Instruktion
- Hany Abu-Assad
- Produktion
- Amira Diab
Ali Jaafar - Manuskript
- Hany Abu-Assad
Sameh Zoabi - Fotografi
- Ehab Assal
- Klip
- Eyas Salman
- Scenografi
- Nael Kanj
- Musik
- Hani Asfari
Fakta
- Genre
- Land
- country.ps
- Produktionsår
- 2015
- Selskab
- Cactus World Films
- Premiere
- 30.06.2016
- Spilletid
- 1t 40m
- Aldersmærkning
-
- Tilladt for alle,
men frarådes børn under 7 år
- Tilladt for alle,
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "...overbeviser takket være vidunderligt ukuelige børneskuespillere." - Søren Vinterberg
- 4.0
- Berlingske
- 4.0
- "...er iørefaldende og stiger i værdi, fordi den har politisk kant." - Jacob Wendt Jensen
- 4.0
- Jyllands-Posten
- 5.0
- "Den presser tilskuerens følelser til tåretærsklen og ud over den, men hvad gør det, når den med indlevelse og hengivenhed fortæller om menneskers tro på livet og fremtiden og gør det så energisk og opløftende, at den til slut kunne have citeret Obamas triumferende »Yes, we can«!" - Johs. H. Christensen
- 5.0
- Weekendavisen
- "Med 'Idol' vil Abu-Assad fortælle en sød stjernestøvshistorie, men det slår over i en sentimental og ufarlig stemning." - Linea Maja Ernst
- Information
- "Det er svært ikke at blive revet med af historien om Nour og Mohammed og siden Mohammeds kamp for at få lov til at udtrykke sig, selv om omstændighederne vil det anderledes." - Christian Monggaard
- B.T.
- 4.0
- "... filmen er fortalt med voluminøs patos - alligevel er ' Idol' en ekstrem interessant film. På overfladen et rørende og underholdende melodrama, men bag det hele lurer også kritiske undertoner om livsbetingelserne i de besatte områder." - Birgitte Lorentzen
- 4.0
- Cinemazone
- 3.0
- "... filmen, så sympatisk den end fremstår, ender med ganske enkelt at være for traditionel i sin historie og for usikker i sin autenticitet til at nyhedsinteressen kan spænde over den kulturelle afstand, der trods alt er fra den gennemsnitlige danske biografgænger til historien om Assaf." - Frederik Asschenfeldt Vandrup
- 3.0
- Ekko
- 4.0
- "Filmen er en eklatant feel good-film, hvor de onde bliver gode, og de gode vedbliver med at være gode. Eller simpelthen bliver bedre! Kun granitmænd m/k med cement i tårekanalen får ikke lidt væde i øjet undervejs." - Bo Tao Michaëlis
- 4.0