Al Medina
Dansk-arabiske Yusif rejser med sin gravide hustru Sarah til den mellemøstlige by Medina. Yusif drømmer om at slå sig ned med familien i sin afdøde fars hjemland. Men drømmen brister, da Yusif bliver involveret i en gadedrengs død og sættes bag tremmer. De andre indsate regner barnemordere for det laveste afskum, og efter umenneskelige pinsler lykkes det Yusif at flygte. Men hvad har han tilbage?
Medvirkende
- Yusif
- Omar Shargawi
- Sarah
- Sara Hjort Ditlevsen
- Dr. Rami
- Ashraf Farah
- Karima
- Siham Al Kurdi
- Abu Ali
- Ali Alayan
Bag kameraet
- Instruktion
- Omar Shargawi
- Produktion
- Rene Ezra
Rula Nasser
Tomas Radoor - Manuskript
- Omar Shargawi
- Fotografi
- Aske Foss
- Scenografi
- Thomas Bremer
- Musik
- Anders Christensen
Fakta
- Genre
- Land
- Jordan
- Produktionsår
- 2015
- Selskab
- Nordisk Film Production
- Premiere
- 19.05.2016
- Spilletid
- 1t 30m
Medieanmeldelser
-
- Berlingske
- 5.0
- "...langs den underliggende diskussion om Guds og menneskets godhed eller ondskab løber en anden om at blive »forrådt af sine drømme«, som en siger et sted i filmen, der nok dyrker en betonhård realisme, men er et drama af bibelske dimensioner. Eller koranske, om man vil." - Jeppe Krogsgaard Christensen
- 5.0
- Jyllands-Posten
- 3.0
- "Man tror ganske enkelt ikke på det. Heller ikke på det klaustrofobisk nære kamera, der følger Yusif i ekstreme nærbilleder som for at gøre det kvælende nærvær endnu mere bastant." - Katrine Sommer Boysen
- 3.0
- Ekstra Bladet
- 5.0
- "...er et usædvanligt stærkt eksistentielt og måske også religiøst drama, der leder tankerne hen på både Albert Camus og Jobs Bog, som bestemt ikke lefler for nogen eller noget, der understreger, at Shargawi laver film som i uforsonlighed og konsekvens leder tankerne hen på både Lars von Trier og Nicolas Winding Refn - uden i øvrigt at ligne dem." - Henrik Queitsch
- 5.0
- B.T.
- 4.0
- "...en barsk skildring af den fysiske og åndelige splittelse mellem to kulturer - vestlig og arabisk." - Michael Lind
- 4.0
- Ekko
- 4.0
- "Omar Shargawi har et stærkere greb om stemning end historie, men leverer en smukt realiseret fabel om storbyfremmedgørelse og troskvaler." - Niels Jakob Kyhl Jørgensen
- 4.0