Sameblod
Lapland i 1930'erne. Den 14-årige samepige Elle Märja lever et traditionelt vildmarksliv med sin familie, der opdrætter rensdyr. Da hun kommer på kostskole og udsættes for racebiologiske undersøgelser, fyldes hun af skam i en sådan grad, at hun stikker af til Uppsala og udgiver sig for at være svenske Christina. Men fornægtelsen af familiens kultur har sin pris.
Medvirkende
- Elle Marja som ung
- Lene Cecilia Sparrok
- Elle Märja som gammel / Christina
- Maj-Doris Rimpi
- Njenna
- Mia Erika Sparrok
- Niklas
- Julius Fleischanderl
- Olle
- Olle Sarri
- Lærerinde
- Hanna Alström
- Elise
- Malin Crepin
- Gustav
- Andreas Kundler
- Laevie
- Ylva Gustafsson
- Mor Anna
- Katarina Blind
Bag kameraet
- Instruktion
- Amanda Kernell
- Produktion
- Lars G. Lindström
- Manuskript
- Amanda Kernell
- Fotografi
- Sophia Olsson
Petrus Sjövik - Klip
- Anders Skov
- Scenografi
- Olle Remaeus
- Musik
- Kristian Eidnes Andersen
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 5.0
- "...er med sit skarpe nutidige blik på en gammel problematik en vigtig, men heldigvis også poetisk film." - Kim Skotte
- 5.0
- Berlingske
- 3.0
- "Temaet i filmen er spændende, og fortællemetoden via flashbacks er ikke ueffen, men i længden er der alligevel noget lidt uforløst over en film, hvor replikkerne er få, og udviklingen dermed går fremad i små kryptiske hop." - Jacob Wendt Jensen
- 3.0
- Jyllands-Posten
- 4.0
- "Det fornemmeste træk ved "Sameblod" er, at alle karakterer og miljøer beskrives med loyalitet og med fairness. Amanda Kernell, der har baseret sin debutspillefilm på en af sine tidligere kortfilm, formidler præcist, hvordan det er at befinde sig i et identitetsmæssigt ingenmandsland." - Nanna Frank Rasmussen
- 4.0
- Cinemazone
- 4.0
- " En lidt mudret historie forhindrer dog ikke Sameblod i både at være en effektiv indføring i et mørkt kapitel af Sveriges historie, og en gribende fortælling om en piges kamp for at finde et sted hun hører til." - Daniel Skov Madsen
- 4.0
- Ekko
- 4.0
- "Kernell forfalder aldrig til en forudsigelig offer-historie, men skildrer uhyre præcist de følelser, man bakser med, når man skal balancere mellem to kulturer." - Samina Jakobsen
- 4.0