Stefan Zweig: Farvel til Europa
Vor der Morgenröte: Stefan Zweig in Amerika
Under nazismens opvågnen i Tyskland føler den populære østrigske og jødiske forfatter Stefan Zweig sig truet, og han rejser derfor i 1936 til Rio de Janeiro i eksil. Zweig har både svært ved at identificere sig med den politiske tidsånd i Europa og kravet til ham om kategorisk at fordømme den tyske befolkning. Samtidig forelsker han sig i Brasiliens multikulturelle samfund.
Medvirkende
- Stefan Zweig
- Josef Hader
- Friderike Zweig
- Barbara Sukowa
- Lefèvre
- Tómas Lemarquis
- Vitor D'Almeida
- Nahuel Pérez Biscayart
- Samuel Malamud
- Lenn Kudrjawizki
- Emil Ludwig
- Charly Hübner
- Halpern Leivick
- Ivan Shvedoff
- Friedman
- Harvey Friedman
- Leopold Stern
- Nicolau Breyner
- Alzira Soares
- Cristina do Rego
Bag kameraet
- Instruktion
- Maria Schrader
- Produktion
- Stefan Arndt
Danny Krausz
Denis Poncet
Uwe Schott - Manuskript
- Maria Schrader
Jan Schomburg - Fotografi
- Wolfgang Thaler
- Klip
- Hansjörg Weißbrich
- Scenografi
- Silke Fischer
- Musik
- Tobias Wagner
Cornelius Renz
Fakta
- Genre
- Nøgleord
- Land
- Østrig
- Produktionsår
- 2016
- Selskab
- X-Filme Creative Pool
- Premiere
- 07.09.2017
- Spilletid
- 1t 46m
- Aldersmærkning
-
- Tilladt for alle
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "Portrættet af Stefan Zweigs sidste år i eksil stiller skarpt på kunstnerens og flygtningens ansvar over for de tilbageblevne, men bliver knap nok til et fuldt portræt." - Søren Vinterberg
- 4.0
- Berlingske
- 4.0
- "Og midt i snart sagt samtlige scener står Josef Hader og spiller Zweig, så man mærker den stædige medmenneskelighed midt i alt det umenneskelige. Det bevæger. Måske fordi det minder om noget i vores tid. Eller simpelthen bare fordi det er godt skuespil i en god film." - Jeppe Krogsgaard Christensen
- 4.0
- Jyllands-Posten
- 4.0
- "Schrader lefler ikke for nyankomne med interesse for Zweig, for hun forventer, at man kan hele det Zweigske bagkatalog på forhånd, så hun kan skære sit portræt skarpt og personligt. Det er sikkert eksekveret, men også en lige lovlig eksklusiv øvelse for en ret lukket klub." - Frederik Asschenfeldt Vandrup
- 4.0
- Cinemazone
- 4.0
- "...en elegant instrueret lille sag med en stærk central præstation af Josef Hader. Den inviterer måske ikke publikum helt med ind i Zweigs liv, men der er nu også værdi i at skimte det lidt på afstand." - Daniel Skov Madsen
- 4.0
- Ekko
- 4.0
- "Det er fin, kultiveret filmkunst, som på den måde ganske godt matcher Zweigs litterære kunst, med dens lidt for kunstfærdige sprog og lidt for mondæne melankoli. Filmen er absolut smukt lavet og bestemt interessant, især hvis man har et forhold til tysksproget eksillitteratur." - Peter Schepelern
- 4.0