The White Crow
I 1961 rejser den sovjetiske balletdanser Rudolf Nureyev fra Skt. Petersborg til Paris for optræde i et prestigefyldt dansekompagni. Mødet med den levende storby og den frisindede, vestlige kultur bliver et omvæltende chok for den unge russer, og som han forelsker sig i sit nye hjem, og han står overfor dilemmaet om, hvorvidt han skal forblive loyal overfor Sovjetunionen eller afhoppe til Vesten.
Medvirkende
- Rudolf Nureyev
- Oleg Ivenko
- Pushkin
- Ralph Fiennes
- Teja Kremke
- Louis Hofmann
- Clara Saint
- Adèle Exarchopoulos
- Yuri Soloviev
- Sergei Polunin
- Alexinsky
- Olivier Rabourdin
- Pierre Lacotte
- Raphaël Personnaz
- Xenia
- Chulpan Khamatova
- Michael Jones
- Zach Avery
- Helena Romero
- Mar Sodupe
Bag kameraet
- Instruktion
- Ralph Fiennes
- Manuskript
- David Hare
- Forlæg
- Julie Kavanagh
- Fotografi
- Mike Eley
- Klip
- Barney Pilling
- Scenografi
- Anne Seibel
- Musik
- Ilan Eshkeri
Fakta
- Genre
- Land
- Storbritannien (UK)
- Selskab
- Work in Progress
- Premiere
- 16.05.2019
- Spilletid
- 2t 7m
- Aldersmærkning
-
- Tilladt for alle,
men frarådes børn under 7 år
- Tilladt for alle,
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 5.0
- "Nurejev er et portræt af kunstneren, der må trodse alle hensyn til sig selv og andre, hvis han skal udfolde og indfri sit genis skæbne. Og bringer ofrene uden at blinke." - Kim Skotte
- 5.0
- Jyllands-Posten
- 2.0
- "Dansescenerne er smukke, men alt for få, og det åbenlyse drama, der er i Nureyevs seksualitet, formår Fiennes kun at nikke artigt til. Det er helt hen i vejret, at en film om en af ballettens nybrydere skal være så kedelig." - Katrine Sommer Boysen
- 2.0
- Information
- "The White Crow er en uhyre sanselig film. Den zoomer psykologisk nysgerrigt ind på temperamentet og seksualiteten hos Nureyev." - Anne Middelboe Christensen
- Ekko
- 3.0
- "Halter skuespillet, og er opbygningen rodet, er det til gengæld ikke svært at lade sig betage af balletten. De farverige og eksplosive balletscener tager én ud af tid og sted, og de er så stærke, at det føles som at sidde på første række i Det Kongelige Teater." - Simon Johansen
- 3.0
- Soundvenue
- 4.0
- "Nureyevs dedikation til sit fag skildres gennem hans ligeledes store fascination af kunsten og menneskekroppen, uden et ord ytres. Det er svært ikke at ønske, at denne type scene havde fået en bare lidt større rolle i den samlede film, for det er her, at alt går op i en højere enhed." - Adam Madslund
- 4.0