Kvinder uden mænd
Zanan-e bedun-e mardan
Iran, 1953. Fire kvinder mødes i en frodig frugtplantage, hvor de samler kræfter til at stå imod mændenes dominans i det stærkt religiøse samfund. Samtidig udbryder en anden kamp for uafhængighed i Teherans gader, da iranerne gør oprør mod det engelsk-amerikanske statskup, der vælter landets første demokratisk valgte premierminister.
Medvirkende
- Fakhri
- Arita Shahrzad
- Munis
- Shabnam Toloui
- Faezeh
- Pegah Ferydoni
- Zarin
- Orsolya Tóth
- Ali
- NavÃd Akhavan
- Zinat
- Mina Azarian
- Abbas
- Bijan Daneshmand
- Sadri
- Tahmoures Tehrani
- Gæst
- Salma Daneshmand
- Soldat
- Rahi Daneshmand
Bag kameraet
- Instruktion
- Shirin Neshat
- Produktion
- Susanne Marian
- Fotografi
- Martin Gschlacht
- Scenografi
- Katharina Wöppermann
Shahram Karimi - Musik
- Ryuichi Sakamoto
Fakta
- Genre
- Nøgleord
- Land
- Østrig
- Produktionsår
- 2009
- Selskab
- Essential Filmproduktion GmbH
- Premiere
- 12.08.2010
- Spilletid
- 1t 35m
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "Det er en film, der spændende blander historisk rekonstruktion med mere symbolske, visuelle lag og ikke tilslører Neshats metier som videobilledkunstner. De sidste 20 år har den iranske kunstner med bopæl i USA høstet stor anerkendelse for sit virke." - Kim Skotte
- 4.0
- Berlingske
- 3.0
- "Der er poetiske kvaliteter og frapperende billeder i »Kvinder uden mænd «, men filmen er så fragmentarisk og blottet for synlig sammenhæng, at den i længden opleves som ret frustrerende..." - Ebbe Iversen
- 3.0
- Jyllands-Posten
- 3.0
- "Skuespillet er også pænt sagt ujævnt, og en del replikker klinger lovligt oplæste. Det er ærgerligt, for ud over også at være stedvis stærk er der samtidig perspektiv og bid til aktuelle konflikter." - Jakob Levinsen
- 3.0
- Information
- "Helheden fremstår ikke som et opkog af tidligere værker, men som en egensindig fortælling, som er værd at se i sin egen ret, og samtidig har en række krasse konnotationer." - Eva Novrup Redvall
- Ekstra Bladet
- 2.0
- "...benytter sig af en lang række fascinerende billeder og scener, som det dog aldrig på helt overbevisende måde lykkes at få samlet til en helstøbt fortælling." - Henrik Queitsch
- 2.0