De kaldte hende Sarah
Elle s'appelait Sarah
Journalisten Julia får til opgave at skrive en artikel om Vel d'Hiv - den sorte dag i 1942, hvor det franske politi pågreb 13.000 jøder og sendte dem til nazisternes dødslejre. Under sin research gribes Julia af historien om tiårige Sarah, der gemte sin lillebror i garderobeskabet, inden hun og resten af familien blev ført bort. Historien rører Julia så stærkt, at det påvirker hendes eget liv.
Medvirkende
- Julia Armond
- Kristin Scott Thomas
- Sarah Starzynski
- Mélusine Mayance
- Jules Dufaure
- Niels Arestrup
- Bertrand Tezac
- Frédéric Pierrot
- Édouard Tezac
- Michel Duchaussoy
- Geneviève Dufaure
- Dominique Frot
- Mamé
- Gisèle Casadesus
- William Rainsferd
- Aidan Quinn
- Mme Starzynski
- Natasha Mashkevich
- M. Starzynski
- Arben Bajraktaraj
Bag kameraet
- Instruktion
- Gilles Paquet-Brenner
- Produktion
- Stéphane Marsil
- Manuskript
- Serge Joncour
Gilles Paquet-Brenner - Forlæg
- Tatiana De Rosnay
- Fotografi
- Pascal Ridao
- Klip
- Hervé Schneid
- Scenografi
- Françoise Dupertuis
- Musik
- Max Richter
Fakta
- Genre
- Nøgleord
- Land
- Frankrig
- Produktionsår
- 2010
- Selskab
- Hugo Productions
- Premiere
- 24.03.2011
- Spilletid
- 1t 51m
- Aldersmærkning
-
- Tilladt for børn over 15 år
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "Den lumsk banaliserende ' Sporløs'-ramme om en tilfældig families fortidsfortrængning bliver aldrig så vedkommende som de krystalklare billeder af fortidens ubærlige nederlag for medmenneskeligheden." - Søren Vinterberg
- 4.0
- Berlingske
- 4.0
- Kristin Scott Thomas er en fabelagtig skuespillerinde... Hendes integritet smitter af på filmen, som er stærk og vigtig." - Iben Albinus Sabroe
- 4.0
- Jyllands-Posten
- 3.0
- "Det er hverken nogen rigtig god eller rigtig dårlig film. Den kører hårdt på følelserne og bliver for melodramatisk, da den mod slutningen har (alt for) travlt med alle de raslende skeletter." - Johs. H. Christensen
- 3.0
- Information
- "Med de store skæbnefortællinger ligger melodramaet lige for, men filmen holder fokus på selve dramaet, ikke mindst gennem Max Richters passende musik, drys af humor og de stærke skuespilpræstationer hele vejen rundt." - Eva Novrup Redvall
- Ekstra Bladet
- 4.0
- "...historien, Kristin Scott Thomas og nogle glimrende birollepræstationer overskygger heldigvis den stedvise overdrevne brug af virkemidler ( og en lidt uelegant slutning) - og tilbage sidder man lidt klogere på fortidens rædsler. Og det alene gør det til en vigtig film." - Kirstine Krefeld
- 4.0
- Cinemazone
- 4.0
- " I perioder er oplevelsen hård og knugende, men oplivende passager og opmuntrende billeder fra nutiden indgyder tro og håb på positive tidender i en ellers ubarmhjertig verden skåret i skæve skæbner og uafrystelige traumer." - Pelle Sonne Lohmann
- 4.0