Cæsar skal dø
Cesare deve morire
Når det italienske højsikkerhedsfængsel Rebibbia opfører teaterstykker inden for murene, er det de indsatte selv, der står på scenen. Nu er turen kommet til Shakespeares 'Julius Cæsar'. Efter at rollerne er fordelt, arbejder det hårdkogte ensemble af amatørskuespillere på at tilegne sig teksten og relatere den til deres eget liv. Vejen mod premieren bliver lang og udfordrende.
Medvirkende
- Cassius
- Cosimo Rega
- Brutus
- Salvatore Striano
- Cæsar
- Giovanni Arcuri
- Markus Antonius
- Antonio Frasca
- Decio
- Juan Dario Bonetti
- Lucio
- Vincenzo Gallo
- Metello
- Rosario Majorana
- Trebonio
- Francesco De Masi
- Cinna
- Gennaro Solito
- Casca
- Vittorio Parrella
Bag kameraet
- Instruktion
- Paolo Taviani
Vittorio Taviani - Produktion
- Grazia Volpi
- Manuskript
- Paolo Taviani
Vittorio Taviani - Fotografi
- Simone Zampagni
- Klip
- Roberto Perpignani
Fakta
- Genre
- Nøgleord
- Land
- Italien
- Produktionsår
- 2012
- Selskab
- Kaos Cinematografica
- Premiere
- 13.12.2012
- Spilletid
- 1t 16m
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 4.0
- "Det er fantastisk at se disse livstidsfanger træde ind i deres roller og fylde Shakespeare-replikkernes fakler i mørket ud med hver sine dialekter og manerer." - Kim Skotte
- 4.0
- Berlingske
- 4.0
- "Når »Cæsar skal dø« fungerer bedst, får vi et sårbart indblik i fangerne, hvis følelsesladede ansigter, opslugt af skuespillet, står i skærende kontrast til de forbrydelser, der har resulteret i, at flere af dem er dømt til et helt liv bag tremmer for mord eller medlemskab af Camorraen." - Louise Kidde Sauntved
- 4.0
- Jyllands-Posten
- 4.0
- "...uden at filmen gør ret meget uforudsigeligt - netop af den grund skal den faktisk have været et ganske kontroversielt vindervalg i Berlin - får den fortalt sin på adskillige måder klassiske historie med et par ærværdige mestres gennemført sikre håndelag." - Jakob Levinsen
- 4.0
- Information
- "For det, der gør Cæsar skal dø til så original og bevægende en film er selvfølgelig det faktum, at gruppen af mænd i Rebibbia viderefører en lang italiensk tradition for det tyranniske parallelstyre, vi bredt betegner som mafiaen." - Iben Albinus Sabroe
- Ekstra Bladet
- 4.0
- "Det fungerer ganske overbevisende - ikke mindst Shakespeares replikker afleveres med overbevisende saft og kraft, og mange af dem får nye ( bi) betydninger i de klaustrofobiske rammer, hvor symbolet på magtens tyranni - Cæsar - er en allestedsnærværende realitet." - Henrik Queitsch
- 4.0
- Cinemazone
- 5.0
- "...berører et væld af filosofiske spørgsmål og sammenblander både fiktion og dokumentar. Det kan ikke anbefales nok, at se denne tankevækkende filmperle om frihedens pris og kunstens nødvendighed." - Niels Roe
- 5.0