Cykeltur med Moliere
Alceste à bicyclette
Efter et sammenbrud har den estimerede skuespiller Serge Tanneur forladt de skrå brædder. Han skjuler sig for omverdenen på Ile de Ré, hvor han finder sjælefred ved at cykle lange ture. Serge opsøges af vennen Gauthier, der vil tilbyde ham titelrollen i en opsætning af Molières 'Misantropen'. Parret lægger ud med en uges læseprøver, hvor begge de herrers temperamenter slår gnister, så det fyger.
Medvirkende
- Serge Tanneur
- Fabrice Luchini
- Gauthier Valence
- Lambert Wilson
- Francesca
- Maya Sansa
- Christine
- Camille Japy
- Meynard
- Ged Marlon
- Taxichauffør
- Stéphan Wojtowicz
- Tamara
- Annie Mercier
- Mme Françon
- Christine Murillo
- Raphaëlle La Puisaye
- Josiane Stoléru
Bag kameraet
- Instruktion
- Philippe Le Guay
- Produktion
- Anne-Dominique Toussaint
- Manuskript
- Philippe Le Guay
Fabrice Luchini - Fotografi
- Jean-Claude Larrieu
- Klip
- Monica Coleman
- Scenografi
- Françoise Dupertuis
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 3.0
- "Hvor konstrueret og koket kan man lave en film om det at spille film (/tv/teater), uden at navlebeskuelsen kammer over i slet skjult selvfedme på metierens vegne?" - Søren Vinterberg
- 3.0
- Berlingske
- 4.0
- "...undervejs bliver man begavet med de fineste franske gloser og fintfølende spil fra alle ringhjørner. Og en god portion humor undervejs." - Jacob Wendt Jensen
- 4.0
- Jyllands-Posten
- 5.0
- "Fascinerende historie om to gamle skuespillervenners møde i et forsøg på at lave en opsætning af Molières drama ”Misantropen”." - Johs. H. Christensen
- 5.0
- Weekendavisen
- "... en miniature og en delikatesse, som frankofile tilskuere vil nyde." - Bo Green Jensen
- B.T.
- 3.0
- "Frankofile vil sikkert elske kammerspillet, men jeg fandt den småkedelig og når humoren endelig titter frem, er det på ren Gøg og Gokke-plan, hvor man overraskes og cykler ud i vandet." - Michael Lind
- 3.0
- Cinemazone
- 4.0
- "Dannet underholdning med lune og en forrygende Fabrice Luchini i centrum." - Frederik Asschenfeldt Vandrup
- 4.0
- Ekko
- 3.0
- "Kammerspillet er intenst, næsten klaustrofobisk. Man fornemmer, at både skuespillere og instruktør stornyder at nørde igennem med materialet. Til tider føles det lidt internt. Som om man belurer en privat seance, der lige så godt kunne foregå i en kælder uden kameraer." - Freya Bjørnlund
- 3.0