Alphabet
Moderne skolegang er baseret på indlæring indenfor nøje fastsatte rammer. Enhver kreativ tænkning holdes nede, og konkurrencementaliteten er med til at ensrette børnene. Dét er tesen bag denne dokumentar, hvor elever, eksperter, lærere og ufaglærte fra mange lande diskuterer, om uddannelsessystemet har spillet fallit ved at hæmme børn og unges frie udfoldelsesmuligheder.
Medvirkende
Bag kameraet
- Instruktion
- Erwin Wagenhofer
- Produktion
- Mathias Forberg
Peter Rommel
Viktoria Salcher - Manuskript
- Sabine Kriechbaum
Erwin Wagenhofer - Fotografi
- Erwin Wagenhofer
- Musik
- André Stern
Fakta
- Genre
- Land
- Østrig
- Produktionsår
- 2013
- Selskab
- Prisma Film
- Premiere
- 18.09.2014
- Spilletid
- 1t 53m
- Aldersmærkning
-
- Tilladt for alle
Medieanmeldelser
-
- Politiken
- 3.0
- "...hårdt sammenklippet empirisk research og debatskabende argumentation, som pædagogstuderende og undervisningsministre kan have gavn af." - Dorte Hygum Sørensen
- 3.0
- Berlingske
- 3.0
- "Det er vidende, spændende og en vigtig diskussion at tage. Desto mere ærgerligt er det, at filmens lange række af talende hoveder i nogen grad modsiger dens sympatiske budskab om at sætte kreativitet og nytænkning i højsædet." - Louise Kidde Sauntved
- 3.0
- Jyllands-Posten
- 2.0
- "Problemet med filmen er dog, at ingen kritikere kommer til orde. Hermed står vi tilbage med udsagnet om et uddannelsessystem, der er ved at udslette det kritisk tænkende menneske." - Nanna Frank Rasmussen
- 2.0
- Information
- "Det er velkomponeret dokumentarisme fuld af talende hoveder, der advokerer for friheden til at gøre, hvad man har lyst til. Når man er barn, men så sandelig også når man er voksen. Fordi det skaber frit tænkende individer med en enorm indlæringsevne." - Ralf Christensen
- Cinemazone
- 2.0
- "Først og fremmest er den for firkantet og fordrejende i forhold til dens fremstilling af traditionel skolegang. Derudover mangler den en åben præmis og et klart fokus." - Niels Roe
- 2.0
- Ekko
- 2.0
- "Filmens konklusion er fastlagt fra starten, men argumenterne fremstår vage, personerne skødesløst valgt, og dramaturgien rodet." - Samina Jakobsen
- 2.0