Genre: Krimi
Krimi-filmen tager sit udgangspunkt i en forbrydelse, der skal opklares. Ofte er forbrydelsen et mord og filmens hovedperson er enten en kriminalbetjent eller privatdetektiv, der løser mordgåden med en blanding af professionelle færdigheder og held. Ikke sjædent får han hjælp af gerningsmanden, der ofte begår en tilsyneladende banal fejltagelse, der viser sig at blive fatal.
Gennem opklaringen af forbrydelsen afdækker detektiven samtidig jævnligt ubehagelige sider af vores samfund, samt enkelte individers dybe og skumle hemmeligheder, der har været motivet til misgerningen. Nok opklares forbrydelsen som regel og gerningsmanden ender bag tremmer eller død, men det betyder ikke at alting så er lutter lagkage. Undervejs kommer mange dystre ting kommet for dagen og både detektiven og mange af de implicerede parter vil såt tilbage som desillusionerede og ulykkelige.
Mange klassiske krimier bygger på et litterært forlæg og detektiver, hvis personlighed er opbygget gennem flere romaner. Det gælder brittiske Agata Christies belgiske livsnyder Hercule Pairot og Athur Conan Doyle geniale multitalent Sherlock Holmes. Fra USA kender vi blandt andet Dashiel Hammets benhårde detektiv Sam Spade, Raymond Chandlers ensomme ridder og antihelt Philip Marlowe og Mickey Spillanes kyniske Mike Hammer.
Som genre er krimien er tæt beslægtet med thilleren. Begge genre gør gerne brug af klassisk spænding og suspense. Derudover spiller halve sandheder, direkte løgn og personlige indre konflikter som regel også en rolle for enten hovedpersonen eller skurken. Også grundlæggende action-elementer indgår gerne i krimien i form af skuddueller, biljagter og et generelt fokus på resultater fremfor gode hensigter.
Groft sagt findes der overordnet to traditioner inden for krimien: den amerikanske og den brittisk. Helten er i den brittiske krimi er typisk distingveret og aristokratisk, og måske også lettere excentrisk. Han eller hun blotlægger sagens sammenhæng gennem samtale med de forskellige involverede parter. Efter grundig tankevirksomhed afsløre helten mysteriets rette sammenhæng for alle os andre mindre kløgtige væsener.
Takket være et overlegent intellekt stykker helten hændelserne sammen for til sidst at indkalde alle de involverede og afslører skurken. Dette sker typisk i salonen eller biblioteket på godset eller måske på en luksusliner. I den brittiske krimi er logik nøglen til gåden. Denne krimitradition tæller blandt andre Terence Fishers ’Baskervilles hund’ (1959), hvor Peter Cushing giver den som Sherlock Holmes, og John Guillermins ’Døden på Nilen’ (1978) med Peter Ustinov som Hercule Poirot.
I den amerikanske krimi bliver mysteriet løst på gaden i storbyen. Hovedpersonen er typisk en antihelt, der med skægstubbe og diverse personlige problemer opklarer sagen gennem en blanding af gå-på-mod, vold og en særegen evne til at virke som en hund i et spil kegler. Det er også dette kendetegn, der gør at (anti)helten som regel står i klar opposition til det etablerede samfund, hvilket markeres med hang til impulsiv vold, ulydighed mod overordnede og/eller stærk drikfældighed. I den amerikanske krimi er handling er nøglen til gåden. Klassiske eksempler er Howard Hawks ’Sterwoodmysteriet’ med Humphrey Bogart i rollen som Philip Marlowe (1946) og Roman Polanskis ’Chinatown’ (1974).
I Danmark har publikum været vidne til en række halvdårlige forsøg inden for genre. Dog er der en håndfuld gode danske krimier. Blandt andet udmærker Lars von Triers psykedeliske 'Forbrydelsens elelement' og Anders Refns mere klassiske 'Strømer' sig som to rigtig gode forsøg inden for genren.
I grænselandet mellem krimi og thriller findes en række undergenrer. Af de vigtigste kan nævnes spionfilmen med Martin Ritts 'Spionen der kom ind fra kulden' (1965) og John Schlesingers 'Falken og snemanden' (1985) som gode eksempler, seriemorderfilmen med repræsentanter som og endelig film noir med film som John Hustons 'Ridderfalken' (1941) og Orson Welles' 'Politiets blinde øje' (1958).
Blandt de bedste film inden for genre er:
Gennem opklaringen af forbrydelsen afdækker detektiven samtidig jævnligt ubehagelige sider af vores samfund, samt enkelte individers dybe og skumle hemmeligheder, der har været motivet til misgerningen. Nok opklares forbrydelsen som regel og gerningsmanden ender bag tremmer eller død, men det betyder ikke at alting så er lutter lagkage. Undervejs kommer mange dystre ting kommet for dagen og både detektiven og mange af de implicerede parter vil såt tilbage som desillusionerede og ulykkelige.
Mange klassiske krimier bygger på et litterært forlæg og detektiver, hvis personlighed er opbygget gennem flere romaner. Det gælder brittiske Agata Christies belgiske livsnyder Hercule Pairot og Athur Conan Doyle geniale multitalent Sherlock Holmes. Fra USA kender vi blandt andet Dashiel Hammets benhårde detektiv Sam Spade, Raymond Chandlers ensomme ridder og antihelt Philip Marlowe og Mickey Spillanes kyniske Mike Hammer.
Som genre er krimien er tæt beslægtet med thilleren. Begge genre gør gerne brug af klassisk spænding og suspense. Derudover spiller halve sandheder, direkte løgn og personlige indre konflikter som regel også en rolle for enten hovedpersonen eller skurken. Også grundlæggende action-elementer indgår gerne i krimien i form af skuddueller, biljagter og et generelt fokus på resultater fremfor gode hensigter.
Groft sagt findes der overordnet to traditioner inden for krimien: den amerikanske og den brittisk. Helten er i den brittiske krimi er typisk distingveret og aristokratisk, og måske også lettere excentrisk. Han eller hun blotlægger sagens sammenhæng gennem samtale med de forskellige involverede parter. Efter grundig tankevirksomhed afsløre helten mysteriets rette sammenhæng for alle os andre mindre kløgtige væsener.
Takket være et overlegent intellekt stykker helten hændelserne sammen for til sidst at indkalde alle de involverede og afslører skurken. Dette sker typisk i salonen eller biblioteket på godset eller måske på en luksusliner. I den brittiske krimi er logik nøglen til gåden. Denne krimitradition tæller blandt andre Terence Fishers ’Baskervilles hund’ (1959), hvor Peter Cushing giver den som Sherlock Holmes, og John Guillermins ’Døden på Nilen’ (1978) med Peter Ustinov som Hercule Poirot.
I den amerikanske krimi bliver mysteriet løst på gaden i storbyen. Hovedpersonen er typisk en antihelt, der med skægstubbe og diverse personlige problemer opklarer sagen gennem en blanding af gå-på-mod, vold og en særegen evne til at virke som en hund i et spil kegler. Det er også dette kendetegn, der gør at (anti)helten som regel står i klar opposition til det etablerede samfund, hvilket markeres med hang til impulsiv vold, ulydighed mod overordnede og/eller stærk drikfældighed. I den amerikanske krimi er handling er nøglen til gåden. Klassiske eksempler er Howard Hawks ’Sterwoodmysteriet’ med Humphrey Bogart i rollen som Philip Marlowe (1946) og Roman Polanskis ’Chinatown’ (1974).
I Danmark har publikum været vidne til en række halvdårlige forsøg inden for genre. Dog er der en håndfuld gode danske krimier. Blandt andet udmærker Lars von Triers psykedeliske 'Forbrydelsens elelement' og Anders Refns mere klassiske 'Strømer' sig som to rigtig gode forsøg inden for genren.
I grænselandet mellem krimi og thriller findes en række undergenrer. Af de vigtigste kan nævnes spionfilmen med Martin Ritts 'Spionen der kom ind fra kulden' (1965) og John Schlesingers 'Falken og snemanden' (1985) som gode eksempler, seriemorderfilmen med repræsentanter som og endelig film noir med film som John Hustons 'Ridderfalken' (1941) og Orson Welles' 'Politiets blinde øje' (1958).
Blandt de bedste film inden for genre er:
- Mystic river (2003)
- Mulholland Drive (2001)
- Memento (2000)
- L.A. Confidential (1997)
- The Usual Suspects (1995)
- Seven (1995)
- Rosens navn (1986)
- Forbrydelsens element (1984)
- Døden på Nilen (1978)
- Chinatown (1974)
- I nattens hede (1967)
- Baskervilles hund (1959)
- En kvinde skygges (1958)
- Politiets blinde øje (1958)
- Skjulte øjne (1954)
- Den tredje mand (1949)
- Sternwoodmysteriet (1946)
- Ridderfalken (1941)
- Efter den tynde mand (1934)
-
Skal se Har set
Mulholland Drive
4.7Drama
-
Skal se Har set
Mystic River
4.4Drama
-
Skal se Har set
Sin City
4.6Action
-
Skal se Har set
Crash
4.6Drama
-
Skal se Har set
No Country for Old Men
4.7Thriller
-
Skal se Har set
American Gangster
4.7Drama
-
Skal se Har set
Mænd der hader kvinder
4.7Thriller
-
Skal se Har set
Pulp Fiction
5.5Drama
-
Skal se Har set
Mother
5.2Drama
-
Skal se Har set
The Man Who Wasn't There
3.5Komedie
-
Skal se Har set
Kiss Kiss, Bang Bang
4.4Komedie
-
Skal se Har set
Infernal Affairs
4.8Thriller
-
Skal se Har set
Kvinden uden samvittighed
5.3Krimi
-
Skal se Har set
Dogman
4.9Drama
-
Skal se Har set
Sunset Boulevard
5.5Drama
-
Skal se Har set
Killing Them Softly
4.4Thriller
-
Skal se Har set
Kvinden der forsvandt
4.4Drama
-
Skal se Har set
Monster
4.2Drama
-
Skal se Har set
Gud være lovet
3.8Drama
-
Skal se Har set
Nightcrawler
4.7Thriller
-
Skal se Har set
Marshland
4.5Thriller
-
Skal se Har set
In Bruges
4.5Komedie
-
Skal se Har set
A Most Violent Year
4.3Drama
-
Skal se Har set
Øjnenes hemmelighed
4.5Drama
-
Skal se Har set
Profeten
4.9Drama
-
Skal se Har set
The Big Lebowski
5.2Komedie
-
Skal se Har set
Hell or High Water
4.7Thriller
-
Skal se Har set
Den franske forbindelse
4.5Action
-
Skal se Har set
Little Children
4.5Drama
-
Skal se Har set
Tsotsi
4.4Drama
-
Skal se Har set
Inside Man
4.1Drama
-
Skal se Har set
Training Day
4.2Drama
-
Skal se Har set
American Hustle
4.1Komedie
-
Skal se Har set
Bullhead
4.4Drama
-
Skal se Har set
Sweeney Todd: Den Djævelske Barber fra Fleet Street
4.1Thriller
-
Skal se Har set
6.0Drama
-
Skal se Har set
Little Caesar
6.0Drama
-
Skal se Har set
Zodiac
4.3Drama
-
Skal se Har set
Joker
4.3Action
-
Skal se Har set
Lucky Number Slevin
4.2Thriller
-
Skal se Har set
Dirty Pretty Things
4.0Drama
-
Skal se Har set
Wind River
4.4Drama
-
Skal se Har set
Hot Fuzz
4.3Komedie
-
Skal se Har set
Betty Fisher og andre historier
4.1Thriller
-
Skal se Har set
Ocean's Eleven
4.1Komedie
-
Skal se Har set
Håndlangerne
5.0Krimi
-
Skal se Har set
Goodfellas
5.1Drama
-
Skal se Har set
Den sidste gentleman
3.2Komedie
-
Skal se Har set
Swimming Pool
3.3Drama
-
Skal se Har set
Inherent Vice
4.0Komedie