Weekendavisen
-
-
- Star Wars: The Clone Wars
- "Man kan ikke tale om egentlig spænding. Krigen mellem kloner og droider var kedelig som computerskabt spillefilm og er endnu mere søvndyssende som computerskabt animation." - Bo Green Jensen
- Once
- "Der er en ubesværethed over filmen. Atmosfæren virker autentisk, og Carney bliver aldrig selvfed i sin minimalisme. Alt er naturligt og helt tonet ned." - Bo Green Jensen
- Stille lys
- "Carlos Reygadas kan virkelig male med lyset. Med sin tredje film har han gjort en genopdagelse af langsomheden, som vil blive hos én i meget lang tid." - Bo Green Jensen
- Import/Export
- "Seidl fremstiller de to dannelsesveje helt udtryktløst og halvt dokumentarisk i en film, der spiller to en halv time og er mere eller mindre blottet for glæde. Alligevel bliver Import Export hos én, og fotografen Wolfgang Thaler skaber smukke, næsten mejslede billeder..." - Bo Green Jensen
- Lars and the Real Girl
- "Ryan Gosling slipper forbavsende godt fra at spille figuren, der skal være kedelig, sød, genert og semi-autistisk, for nu og da at gå i ægte panik." - Bo Green Jensen
- Hancock
- "Alligevel er Hancock en forfriskende variation over formen, som man er ved at være træt af. Will Smith får meget godt ud af rollen som Hancock, især mens han endnu er svær at nå ind til." - Bo Green Jensen
- MollyCam
- "Filmen er dog mere interessant som narrativt eksperiment. Den har store ambitioner, men de fleste af dem bliver ikke forløst." - Bo Green Jensen
- Mamma Mia! - The Movie
- "Det er ikke verdensomstyrtende drama, men Mamma Mia! er blevet en eftertænksom og vellykket filmmusical, som forstår at udnytte formens love og regler." - Bo Green Jensen
- Berlin
- "Schnabels film fastholder faktisk magien, som også kan præge Reeds koncerter, hvis man fanger ham på en aften, hvor myte og lyd går i ét." - Bo Green Jensen
- Tideland
- "Tideland er blevet en mærkelig film, som man afgjort skal se, hvis man holder af Gilliam. Den er dog mere interessant end egentlig vellykket." - Bo Green Jensen
- Det som ingen ved
- "Alligevel fungerer historien. Scenariet har rod i en dansk virkelighed, som Kragh-Jacobsen lægger omhyggeligt frem. Man tror på Thomas hele vejen." - Bo Green Jensen
- Doomsday
- "Skønt troværdigheden vakler, fungerer fortællingen stadig og er også mildt tankevækkende i den dystopiske tradition for samtidskritik." - Bo Green Jensen
- Sex and the City: The Movie
- "...et udmærket bud på en let voksenfilm. Den ændrer ikke verdenshistorien, men er i bund og grund en hæderlig fortælling, som respekterer sit ophav og sine tilskuere." - Bo Green Jensen
- Angel
- "Det er en stor skam, at filmen fejler så stejlt, for den er klar i formen og smuk at se på." - Bo Green Jensen
- Reservation Road
- "...de to mandlige hovedrolleindehavere gør det så udmærket i deres skildring af maskulinitet i opløsning, at det opvejer manuskriptets fejl og svagheder." - Nikolaj M. Lassen
- In the Valley of Elah
- "Det er stort tænkt og meget symbolsk. Overhovedet er filmen stemt i en alvor, der ville knække og falde til jorden, hvis ikke netop Tommy Lee Jones kunne bære at gå rundt med stoisk mine og holde følelserne i ave i to timer." - Bo Green Jensen
- Untraceable
- "Hvad Hoblit kan, er at skabe tekstur og atmosfære, så filmenes hverdag overbeviser, ja er til at flytte ind i, og de fortænkte intriger trods alt får substans." - Bo Green Jensen
- Iron Man
- "I sin genre er den gennemført, stilfærdigt tankevækkende og forresten også spændende nok." - Bo Green Jensen
- Gaven
- "Gaven er også et forsøg på at lave road movie inden for få kvadratkilometer. Ikke siden Manuel Poiriers franske Western (1997) er det lykkedes så overbevisende." - Bo Green Jensen
- Street Kings
- "Blodet sprøjter helt op til loftet, og der er ingen plotmæssige overraskelser. Ellroys aftryk sættes i form af en blomstrende dialog (»You can’t ride the tiger forever«) og en altomfattende misantropi, der gør det svært at føle meget for nogen af de involverede." - Bo Green Jensen
- Himlens Hjerte
- "Simon Stahos enkle film har mange facetter, og dialogen er så dobbeltbundet, at man engagerer sig dybt i konflikten. Det er umuligt ikke at tænke på Ingmar Bergman, askesen i 70erne og Scener fra et ægteskab." - Bo Green Jensen
- Spillets regler
- "Christian Dyekjær filmer med troldsplinten i øjet. Hans lille skitse er på en gang vittig og misantropisk i sin skildring af en mand, der bliver offer for sine egne ambitioner og det miljø, som fostrer dem." - Henrik Wivel
- Du levende
- "...man lider i filmens kvælende stilhed, undres og går sært beriget ud af en biograf, der, for første gang i umindelige tider, er blevet til et hjemsøgende og eksperimentelt oplevelsesrum." - Søren Staal Balslev
- Shine A Light
- "...en celebrering af Rolling Stones’ vilje og ambition og som sådan smuk. Midt i det øresønderrivende inferno af lyd og gestiske manøvrer er den et sandt udtryk for levet liv." - Henrik Wivel
- Funny Games
- "Tilbage står en ekstrem stiløvelse, der vil gøre os til medsammensvorne, men spørgsmålet er, om vi er det. Argumentet fremlægges overbevisende, men konklusion virker fortænkt." - Bo Green Jensen
- 27 Bryllupper
- "...et stykke op til den britiske variation, som Mike Newell én gang for alle lagde fast med den lette, men overraskende livskloge Four Weddings and a Funeral (1994). 27 Dresses er sødere end My Best Friend’s Wedding (1997) og varmere end The Runaway Bride (1999)." - Bo Green Jensen
- Flammen og Citronen
- "Ole Christian Madsens besættelsesdrama kombinerer romantisk metode og historisk revisionisme i en stilmæssigt gennemført storfilm. Det har ingen for alvor haft held med før nu." - Bo Green Jensen
- Ind i vildmarken
- "Into the Wild er næsten lige så lang, som den virker, men scenerne hænger udmærket sammen, og der er brug for denne tid til fordybelse, hvis man som tilskuer skal lære at dele Chris’ naturfølelse." - Bo Green Jensen
- Forældre
- "Skønt man af og til føler sig hensat til et tv-koncept fra 70erne, er der saft og kraft i de islandske tvillingefilm." - Bo Green Jensen