Weekendavisen
-
-
- Inland Empire
- "Det giver næsten ikke mening at søge mening i Inland Empire. Det er næppe heller det, man skal. Man skal snarere give sig hen til et vildt billeddigt og lade bruset og skrigene komme som klokker." - Bo Green Jensen
- Karlas kabale
- "Karlas kabale ser meget mindre alvorlig ud, end den er, og styrken ligger netop i, at alvoren snarere er noget, man fornemmer, end noget man ser. På den måde har filmen succes med at levere en problem-fortælling i et feel-good-toneleje." - Nikolaj M. Lassen
- The Kingdom
- "The Kingdom har adskilligt på hjerte, men vil samtidig være en hård actionfilm, som sælger mange billetter. Motiverne drukner i støjen, og man går ud med en brødflov fornemmelse." - Bo Green Jensen
- Lady Chatterley
- "Pascale Ferran har skabt en værdig og tidssvarende Lady Chatterley. Og en af de bedste Lawrence-dramatiseringer til dato." - Bo Green Jensen
- The Heartbreak Kid
- "Den kalder på fniset flere steder undervejs, men bliver aldrig skrupmorsom eller absurd dum, som de to komediebrødres tidligere film, der alle har været båret af en grænseoverskidende grov fysisk komik, der er mere nedtonet denne gang." - Nikolaj M. Lassen
- Hvid nat
- "Det balancerer på kanten af det overgjorte, men det holder sig på den rigtige side, og filmen er bestemt værd at se." - Nikolaj M. Lassen
- Min Søn
- "Baye tager en stor tur i hovedrollen, og som tilskuer føler man drengens afmagt. Der er dog ingen ægte resonans i filmen, som ender med at virke kold." - Bo Green Jensen
- Evening
- "Den er overdrevent langsom og mere selvsmagende, end emnet og karaktererne kan bære. En dybde postuleres, romanbladsstof reciteres som var det skrevet af Anton Tjekhov eller F. Scott Fitzgerald." - Bo Green Jensen
- Persepolis
- "Så mange film er vigtige, men denne er nødvendig. Det er en historie om hjemstavn, tabt og generobret erindring, kulturelle forskelle og ligheder, tolerance, fanatisme og andre evige emner." - Bo Green Jensen
- Guldhornene
- "Filmen savner rytme, er i lange afsnit det modsatte af morsom og har svært ved at fastholde interessen." - Bo Green Jensen
- The Dark Is Rising
- "Som filmatisering er The Dark Is Rising en skuffelse. På sin egen præmis har den dog atmosfære. Der er konkret fysisk spænding i flere nøglescener, og filmen gør indtryk ved at tage mørket alvorligt." - Bo Green Jensen
- Stardust
- "Filmen arbejder i sætstykker og episoder, nogle ganske veloplagte, andre meget pjattede." - Bo Green Jensen
- Water
- "Water følger en feministisk dagsorden og er fuld af krypteret kønssymbolik. Imidlertid er der tale om en usædvanlig og meget smuk filmoplevelse, som rammer én dybere end man skulle tro." - Bo Green Jensen
- The Brave One
- "Se den, hvis De synes om selvtægt eller føler stærkt for Jodie Foster. Som filmkunst er The Brave One en bedrøvelig affære." - Bo Green Jensen
- Min Onkel
- "Mon Oncle er elegant som et veludført varieténummer, et velkomment pust af en anden og langsommere tid, hvor fysisk humor ikke automatisk betød grovere humor." - Bo Green Jensen
- Sicko
- "DET er kun i mangel af et bedre ord, man kalder Sicko en dokumentarfilm. Snarere er der tale om et polemisk filmessay fra superpopulisten, der har poleret og justeret sine virkemidler, så de efterhånden balancerer optimalt." - Bo Green Jensen
- A Mighty Heart
- "Alligevel opleves filmen som iscenesat lidelse. I bedste fald aktiveres tilskuerens empati. I værste er det lidt som at se en død hest blive pisket. Det er en knugende skildring af et ubønhørligt handlingsforløb." - Bo Green Jensen
- Half Moon
- "Energien fascinerer, og alene for farvernes skyld kan man se den kurdisk-iranske specialitet." - Bo Green Jensen
- En sand løgn
- "Filmen er en sædekomedie og et karakterstudie, der kan måle sig med de bedste, men først og sidst er The Hoax sin egen historie, som man mere end indfanges af." - Bo Green Jensen
- Farvel Bafana
- "Goodbye Bafana er en lydefri produktion, som fungerer efter sin hensigt, skønt mangelen på lidenskab nu og da bliver akut." - Bo Green Jensen
- Vor daglige brød
- "Det ville være lyv at påstå, at man danser ud af biografen eller føler sig særligt rystet eller oplyst. Vakt til eftertanke er man dog..." - Bo Green Jensen
- Den Forbudte By
- "Den Forbudte By er stort tænkt og imponerende udført. Samtidig er det en tung og ganske gammeldags film, som savner poesien og fantasien fra de fejende billedorgier i Hero og House of Flying Daggers." - Bo Green Jensen
- Reprise
- "Det er længe siden, at en debut har ramt sin tid og sin tone så sikkert. Reprise må slet og ret være årets nordiske film." - Bo Green Jensen
- Kærlighed på film
- "Kærlighed på film er dristig, stort tænkt og ambitiøs som instruktøren, både sårbar og svær at skyde igennem. Den skal bestemt have point for alt det, den forsøger, men der er dybest set ikke tale om nogen vellykket film." - Bo Green Jensen
- The Lookout
- "Vist er The Lookout en thriller, men filmen interesserer sig især for, hvordan mennesker opfatter hinanden."
- Bo Green Jensen
- Ikke her for at blive elsket
- "...en fin film for den modne tilskuer, der gerne vil dele ægte følelser med karakterer, som han eller hun kan spejle sig i. Vist går alle knuder for let op til slut, men der er ikke en mislyd i psykologien, og man føler i den grad for de forelskede mus." - Bo Green Jensen
- This Is England
- "...meget firkantet i sine sociale markeringer, men den lever enestående stærkt i kraft af den 12-årige Thomas Turgoose, som forankrer og koncentrerer det hele." - Bo Green Jensen
- Kollegiet
- "Kollegiet er en meget ujævn film. Adskillige scener er udmærket tænkt, og flere fungerer efter hensigten, men generelt bærer filmen præg af at være lavet for små penge." - Bo Green Jensen