Weekendavisen

    • Film
    • Tekst
    • Score
    • Déjà VuDéjà Vu
    • "Det er Scotts værste film siden Enemy of the State (1998), der også havde Jerry Bruckheimer som producer." - Bo Green Jensen
    • Hjem, kære hjem!Hjem, kære hjem!
    • "...har en snert af det preciøse, men styrer fri af de obligatoriske faldgruber, takket være dedikerede spillere. Et fornuftigt middel mod juleforgiftning og hovedstrømmens bløde mellemvare." - Bo Green Jensen
    • BobbyBobby
    • "...en intelligent mainstreamfilm om politiske løfter og skuffet forventning. En sjælden film, der taler til tiden om tiden og kommer fra Hollywoods progressive kvarter." - Bo Green Jensen
    • IllusionistenIllusionisten
    • "The Illusionist er imidlertid interessant, fordi den knytter an til nogle politiske felter og mentalitetshistoriske lag, som filmkunsten ikke har rørt ved de seneste årtier..." - Bo Green Jensen
    • Vejen til BetlehemVejen til Betlehem
    • "Hvorfor en fantastisk fortælling fuld af mirakler, magi og drama skal gøres til noget håndgribeligt og »troværdigt« kan man kun gisne om, men spændende eller fortryllende er det i hvert fald ikke." - Nikolaj M. Lassen
    • Skyllet VækSkyllet Væk
    • "Det bliver trættende, at der hele tiden skal køres i højt gear, men der er også elskeligt barokke skabninger i kloakken." - Bo Green Jensen
    • Kammerat PedersenKammerat Pedersen
    • "Hans Petter Moland har med Kammerat Pedersen skabt en af de bedste film om den politiske utopi i 70erne, man har set i Skandinavien." - Bo Green Jensen
    • ScoopScoop
    • "Der er kommet en tiltalende britisk selvironi over Allen, der i denne lille film helt og holdent overgiver sig til sit filmsprogs lethed og elegance. Scoop er en herlig bagatel og vil egentlig heller ikke være andet." - Henrik Wivel
    • Casino RoyaleCasino Royale
    • "At Casino Royale har konturerne af en tilblivelseshistoie, giver den mere kant og tyngde end sædvanligt. Det samme gør Craig i overvældende grad." - Bo Green Jensen
    • Marie AntoinetteMarie Antoinette
    • "Marie-Antoinette har en god idé, men bruger den ikke til meget. Især ved et gensyn er filmen forbløffende tom." - Bo Bjørnvig
    • The Black DahliaThe Black Dahlia
    • "Der er enorme huller og forenklinger, nærmest skitseprægede passager, i Ellroys historie. Det fungerer som et stilgreb i bogen, men i filmen bliver det et problem." - Bo Green Jensen
    • C.R.A.Z.Y.C.R.A.Z.Y.
    • "Det er ikke nogen skarp film, men nænsomheden kompenserer rigeligt for de formelle svagheder." - Bo Green Jensen
    • PragPrag
    • "Der er meget godt i filmen, men også en underlig skævhed, som står i vejen for egentlig indlevelse." - Bo Green Jensen
    • Helt vildtHelt vildt
    • "...er ikke fornærmende dårlig, men den stiller sig alt for hurtigt tilfreds med at være endnu en film i sin genre." - Bo Green Jensen
    • The QueenThe Queen
    • "The Queen er en overvældende vellykket film. Den er indholdsrig, formelt elegant, følelsesmæssigt anfægtende og spændende på et plan som forbløffer, eftersom alting er givet på forhånd." - Bo Green Jensen
    • BoratBorat
    • "Det kan være trættende, når tabunedbrydningen bliver en sportsgren, men det er mildest talt humor med nerve og kant." - Bo Green Jensen
    • Lonely HeartsLonely Hearts
    • "Lonely Hearts er en langt bedre film, end man tror, når man ser plakaten og hører den bloddryppende baggrundshistorie." - Bo Green Jensen
    • BabelBabel
    • "...og fremfor at promovere et forenklet budskab, formår Babel som den bedste litteratur at sige flere ting på én gang." - Bo Green Jensen
    • Rhythm Is ItRhythm Is It
    • "...i Rhythm Is It! spises af med nogle smukke vinterbilleder fra Berlin og en række halvtomme løfter om tonevæld og farvestyrke." - Bo Green Jensen
    • FidibusFidibus
    • "Det virker mildest talt ikke troværdigt. Der er aldrig nok på spil i filmen, som med nød og næppe tager stikket hjem i den romantiske historie." - Bo Green Jensen
    • Alex Rider: StormbreakerAlex Rider: Stormbreaker
    • "Det lykkes filmen, som bygger på den første Alex Rider-roman og har manuskript af forfatteren selv, at holde en ret god balance mellem benovelse, selvironi og konkret fysisk spænding." - Bo Green Jensen
    • PlaytimePlaytime
    • "Ved gentagne gennemsyn virker filmen dog i stigende grad steril og fortænkt, faktisk lige så gold som kulturen, den retter sin skarpe satire imod." - Bo Green Jensen
    • World Trade CenterWorld Trade Center
    • "Som et efterbillede af 9/11 kan World Trade Center siges at repræsentere den officielle version af forløbet. Som film betragtet kommer den ikke i nærheden af Paul Greengrass’ United 93." - Bo Green Jensen
    • Monster HusetMonster Huset
    • "Her er ægte Enid Blyton-stemning tilsat en slutning fra Stephen King, for trods alt er filmen tænkt som øjenguf til Halloween." - Bo Green Jensen
    • NandiniNandini
    • "Instruktørens personlige engagement er stærkt og klart i hvert billede. Nandini er nok en annonce for Indien, men ikke i vulgær eller prangende form." - Bo Green Jensen
    • Ni livNi liv
    • "Også spillerne er gengangere, og skønt snittet lægges løsere her, er der megen repetition i projektet.
      Det rokker dog ikke ved dybden og tyngden i hver nøje udførte episode, der sætter sig i tilskueren på samme måde som den gode litterære novelle." - Bo Green Jensen
    • Lady in the WaterLady in the Water
    • "Lady in the Water er bogstavelig talt en mageløs film. Den ligner ikke noget andet, og den er heller ikke ubetinget vellykket, men forbavsende meget fungerer og tager håndgribeligt fat i den prisgivne tilskuer." - Bo Green Jensen
    • Hard CandyHard Candy
    • "Filmens force er netop, at man kommer i vildrede, for efterhånden som hemmelighederne pibler frem, er der intet forsonligt at sige om Geoff. Alligevel skræmmer torturen, og der dvæles for længe ved de saftige detaljer." - Bo Green Jensen