Weekendavisen
-
-
- Batman Begins
- "Med sin målbevidst realistiske fortælling leverer englænderen Christopher Nolan (...) en væsentlig videreførelse af myten." - Bo Green Jensen
- American Splendor
- "...en morsom, skarp og livsbekræftende film, som man især skal se, hvis man intet har tilovers for tegneseriernes mainstream." - Bo Green Jensen
- Deeds
- "Denne stilforvirrede Adam Sandler-komedie er en camoufleret genindspilning af Frank Capras klassiker Mr. Deeds Goes to Town (1936) med Gary Cooper og Jean Arthur. Hvem der har fået ideen, er svært at sige, men den er ikke særlig god." - Bo Green Jensen
- Return to Sender
- "Return to Sender martres ikke af store episke ambitioner, og det klæder den at gå efter saglig realisme. Men i den sidste ende bøjer filmen sig for dybt for at behage og berolige." - Bo Green Jensen
- The Wedding Date
- "...The Wedding Date besidder den fortrolige sødme, som er livsnødvendig for genren, hvis vi som publikum skal leve med." - Bo Green Jensen
- Kung Fu Hustle
- "Filmen er en egnsret, som kræver tilvænning, men belønner de anstrengelser, man investerer. Som en hel filmhistorie på bare to timer." - Bo Green Jensen
- Koret
- "Filmen kombinerer to af tidens favoritfortællinger i en bittersød blandform, der enten rører og rammer én dybt eller får det til at hvine i visdomstanden, fordi der er så lidt nyt indhold i grundskabelonen." - Bo Green Jensen
- A Love Song for Bobby Long
- "John Travolta har sin bedste rolle siden Pulp Fiction og demonstrerer med en blanding af affældig patos og værdig realisme, hvor dygtig en spiller han egentlig er." - Bo Green Jensen
- Som i himlen
- "Det hele er velment og meget sympatisk. Til gengæld er der aldrig tvivl om, hvor bevægelsen i filmen fører hen." - Bo Green Jensen
- Overcoming
- "Overcoming er ingen annonce for sporten. Systemkritisk bliver den dog heller aldrig, for Gislason fortaber sig ofte i stil og distance." - Bo Green Jensen
- The Ring
- "...udarter aldrig til de orgier af blod og slim, som dominerer den amerikanske model. Kenji Kawis maskinelle score er skærende enkelt, men gør hvad det skal: går os på nerverne. Ingen slipper med skrækken, for i Japan bliver angsten sjældent forløst..." - Bo Green Jensen
- Mean Creek
- "Filmen imponerer ved sin indlevelse og selvdisciplin. Den falder aldrig i effekternes grøft, og plottet udarter ikke til horror." - Bo Green Jensen
- Sin City
- "Sin City er fuld af forjættende lysvirkninger, som Rodriguez kan være stolt af. Men ridderne Hartigan, Marv og Dwight er i længden ikke levende nok til at bære vor sympati og interesse." - Bo Green Jensen
- Manderlay
- "...Manderlay er en fremragende film, der konsoliderer Lars von Triers status som auteur i internationalt format." - Bo Green Jensen
- Harry Potter og de vises sten
- "Næsten alt i Harry Potters univers får én til at tænke på noget, man har set eller hørt eller læst hos en anden. Det gælder for bogen såvel som for filmen, men hvor Rowling skaber en gylden syntese af genbrug, ligner filmen snarere en katalog af effektstykker fra de seneste år." - Bo Green Jensen
- The Man Who Wasn't There
- "Der er mange detaljer at beundre, men det kniber med den samlede struktur. Man skal dog se denne film, hvis man nogen sinde har holdt af film noir og brødrene Coen." - Bo Green Jensen
- Kinsey
- "...et stykke af vejen en meget sød og lidt ordinær levnedsskildring, der skildrer Kinseys vej til sin bestemmelse." - Bo Green Jensen
- Kingdom of Heaven
- "SCOTTS film er et stort og vaklende skrummel, forsøgsvis smuk og tænksom til tider, andre gange primitiv som en Hollywood-western fra vores barndom." - Bo Green Jensen
- 2046
- "...den visuelle ekvilibrisme [truer] med at udarte til pyntesyge. Øjet næres og udfordres uafbrudt, men ingen af de halvhjertet overlappende historier føres frem til en ordentlig slutning." - Bo Green Jensen
- Shall We Dance?
- "...er for behagesyg, men samtidig har den nu noget. Den er underholdende, gennemarbejdet og kan forstås af alle fra tre år og op." - Bo Green Jensen
- Be Cool
- "...bliver efterhånden en smule mekanisk, men ellers er der intet at udsætte på den velskabte Leonard-filmatisering." - -
- Opbrud
- "Der er megen obligatorisk sceneafvikling og kun få overraskelser. Tonen er særdeles ujævn, snart levende og troværdig, snart postuleret og skabelonagtig." - Bo Green Jensen
- Million Dollar Baby
- "...en umådeligt tilfredsstillende filmoplevelse, grundig i sin miljøskildring, omhyggelig i sin persontegning og stoisk i sit grundlæggende livssyn..." - Bo Green Jensen
- Thirteen
- "Filmen fungere i kraft af Evan Rachel Wood og Nikki Reed, der overbeviser som de to veninder." - Bo Green Jensen