Weekendavisen
-
-
- Short Term 12
- "... en af de film, der definerer begrebet american independent. Det er muligt at skabe varm kunst for små penge." - Bo Green Jensen
- Human Capital
- "Især Valeria Bruni Tedeschis trofæhustru er en betagende figur. 'Human Capital' er i grunden en tarvelig lille historie, men i Virzis version bliver det en stærk filmfortælling." - Bo Green Jensen
- Fury
- "Der er hverken overraskelser eller nogen særlig dyb indsigt i 'Fury', men filmen er et respektabelt genrestykke." - Bo Green Jensen
- Stille hjerte
- "Klart og roligt virkeliggør filmen sin hensigt om at skildre den danske familie værdigt, enkelt og realistisk. Det er næsten som at være der selv." - Bo Green Jensen
- Nightcrawler
- "... en lidt vakkelvorn blanding af debatfilm og halvhjertet thriller, men det hjælper, at Gilroy har noget på hjerte og lader de værste få ret." - Bo Green Jensen
- Før vinterkulden
- "Claudels karakterer er grundigt gennemskrevne, og hans detaljerede skildring af hverdagen har alle den realistiske romans kvaliteter." - Bo Green Jensen
- The Tribe
- "Formalismen giver 'The Tribe' et antropologisk præg, men bortset fra kortlægningen af hierarkier er der ingen særlig indsigt at hente. Der er til gengæld ubønhørlighed og en uafviselig følelsesstyrke." - Bo Green Jensen
- Diplomati
- "Hvis man synes, at levende billeder skal flytte sig hurtigt, kan Schlöndorffs film være en sejtrækker. Sætter man pris på en klassisk dialog med mange lag og store ideer, er 'Diplomati' derimod en foræring." - Bo Green Jensen
- Deliver Us from Evil
- "Filmen er bedst, mens ondskaben siver ud i New York. Da dæmonerne tager over, bliver 'Deliver Us from Evil' en af de film, man ønsker, man ikke var gået i gang med." - Bo Green Jensen
- Stratos
- "... en gennemført film noir i den grå, mest autentiske version af begrebet, hvor det handler mindre om ydre stil og mere om menneskesynet." - Bo Green Jensen
- Forelsket i New York
- "John Carney vil gerne mejsle sine budskaber, så alle er med, for en sikekrheds skyld. Der er dog en solid ubestikkelighed i filmens stædige, gamle facon." - Bo Green Jensen
- Et hus i Marokko
- "Der går næsten soapopera i manuskriptet, og den symmetriske tredagsstruktur er lidt for bekvem. Alligevel bliver 'Et hus i Marokko' en fremragende og bekræftende oplevelse." - Bo Green Jensen
- Kraftidioten
- "'Kraftidioten' er et sejt genrestykke med tilløb til hård realisme. Det lykkes i lange stræk at dosere den blodskudte humor med norsk snusfornuft og en næsten bibelsk retfærdighedssans." - Bo Green Jensen
- Labor Day
- "Det er ikke en film, man bliver væltet omkuld af, men den har mange af de gamle kvaliteter, som den efterstræber." - Bo Green Jensen
- Frank
- "En aparte, sært bevægende film, der kaster sit net i mange retninger. Ikke siden This is Spinal Tap og A Mighty Wind, hvor metal- og protestscenen blev skildret for sjov, er der ramt så rent i musikfilmen." - Bo Green Jensen
- Venus i pels
- "For Polanski ligger udfordringen i at skabe et værk, som er mere end filmet teater. Og i at instruere sin hustru i rollen som Vanda. Begge dele lykkes til fulde." - Bo Green Jensen
- Heli
- "'Heli' har problemer med at prioritere, og brugen af udpenslet vold bliver nu og da mere nonchalant, end godt er:" - Bo Green Jensen
- En du elsker
- "Det bedste i filmen er uden sammenligning scenerne mellem Persbrandt og Rønnov, der spiller lige op med den voksne kollega. Her kommer Aakesons tæft for replikker til sin ret." - Bo Green Jensen
- The Selfish Giant
- "Filmen bliver en fabel, der retfærdiggør den vidtløftige titel. Den begynder i virkeligheden, men slutter et helt andet sted. Det er fornemt realiseret, men desværre svækkes skildringen af to gode drenges udsatte venskab." - Bo Green Jensen
- Vådområder
- "'Vådområder' er ingen behagelig film, og den er ærligt talt ikke så morsom. Men der er substans og uventet nænsomhed i den inderste historie." - Bo Green Jensen
- The Grand Budapest Hotel
- "... et tragi-komisk storværk, symfonisk orkestreret og koreograferet. Alle instrumenter er i brug, også triangel og pauker. Først og sidst er filmen morsom. Der er stof til mange gensyn i den rigt detaljerede fabel om en verdens og et hjertes undergang." - Bo Green Jensen
- Out of the Furnace
- "Den bliver en spændende, men også klichéfyldt historie om soning, hævn og selvtægt, som følger skabelonen fra alverdens westerns og krimier." - Bo Green Jensen
- Fortiden
- "... lige så psykologisk nuanceret og smukt konstrueret som 'Om Elly' (2009) og 'Nader og Simin - en separation' (2011)." - Bo Green Jensen
- The Referee
- "Ideen er næppe stærk nok til at bære en film i fuld spillelængde, men kampen fænger, så længe den varer." - Bo Green Jensen
- Livets blomst
- "'Livets blomst' er ikke for den hurtige tilskuer, men vil man se modne typer og godt skuespil, får man næppe en film, der er bedre." - Bo Green Jensen
- Familien
- "Der spilles klart i en funklende tekst, som har dybe lag og fine nuancer. Men den har intet egenliv som film, og der er få overraskelser. Det er ærligt talt svært at tage 'Familien' alvorligt." - Bo Green Jensen
- Mandela: Vejen til frihed
- "Vist bliver der glattet ud, streget over og (efter)rationalisret, men det er alt i alt en dækkende og også billedmæssigt medrivende skildring af livet, publikum får med sig hjem." - Bo Green Jensen
- Blancanieves
- "'Blancanieves' er og bliver et kuriosum, men den fængsler og fascinerer med samme styrke som forløberne." - Bo Green Jensen
- One Chance
- "Filmen slipper ret godt fra at veksle mellem skør hverdagshumor og skær romantik. Måske bliver man ikke Paul Potts-fan, men man får en fornemmelse for hans historie." - Bo Green Jensen