Information
-
-
- Heli
- "... en deprimerende, spiddende samfundskritisk historie om uvidenhedens vold – vist i billeder, som man aldrig har set helt sådan før." - Katrine Hornstrup Yde
- Fading Gigolo
- "Det er en af den slags film, der er som skabt til at blive set på flyrejser – en lille smule fræk, en lille smule rørende, en meget lille smule sjov." - Morten Piil
- Sange fra skoven
- "...fortæller sin historie roligt registrerende. Kameraet lever et forsigtigt nysgerrigt liv og formår at være blind passager i et teknologiløst samfund såvel som i intime far-sønrelationer." - Ralf Christensen
- The Other Woman
- "Filmen er småsadistisk, helt stereotyp i sin fremstilling af lortemænd, der fortjener alle verdens ulykker, og skønne mænd, der til gengæld fortjener ens skønhed. Men netop hustruen, spillet forrygende sjovt og nuanceret af Leslie Mann, tillader sig både at være fjollet, stenet, desperat tunge-i-kind-agtigt plat, men også sårbar midt i alle armhuleprutterne." - Katrine Hornstrup Yde
- Gensynet
- "Men måske udstiller denne mildt triumferende hævnlyst, denne demonstrative uafhængighedserklæring, blot instruktørens ekstreme sårbarhed, den, man får efter at have siddet alene, mobbet og hånet og ignoreret i kantinen hver eneste dag gennem hele sin barndom." - Katrine Hornstrup Yde
- About Last Night
- "Det skift fylder ikke noget videre, men føles påfaldende forfriskende i et land, hvor vi - ifølge filmbranchen - interesserer os en del mere for hvide amerikaneres humoristiske kærlighedskvababbelser end sortes." - Katrine Hornstrup Yde
- Ta' mig
- "'Ta’ mig' illustrerer med humor som primært våben, hvordan det som teenagepige er svært at tale om lyst eller sex uden at blive stemplet som syg i låget eller let på tråden." - Eva Novrup Redvall
- The Selfish Giant
- "Det er Clio Barnards mesterskab, at hun har formået at give disse knægte plads til at udvikle så utvungent et skuespil. Og at hun samtidig har begået en så både magisk og realistisk fortælling om at finde ro og retning. Dét gør The Selfish Giant til en skelsættende film i nyere britisk socialrealisme." - Ralf Christensen
- En du elsker
- "Det er svært ikke at finde temaet en smule konventionelt og forløbet aldeles forudsigeligt. Men der bliver også sagt noget her. Ikke i scenerne, men i sammenstykningen af dem..." - Katrine Hornstrup Yde
- Når vinden rejser sig
- "Det er ikke, fordi børn ikke kan tåle at se 'Når vinden rejser sig' – den rummer mange fejende flotte scener, som børn vil kunne nyde – men Miyazaki fortæller det, man i mangel af bedre kan kalde en ’voksen’ historie om kærlighed og om at forfølge sine drømme, uanset konsekvenserne." - Christian Monggaard
- Rejsen til fjerkongens rige - 3 D
- "Først og fremmest er Rejsen til Fjerkongens Rige en flot film, et dragende stykke animationskunst, hvor Esben Toft Jacobsen og hans animatorer får skabt et visuelt betagende og originalt univers - som det sig jo hør og bør i den slags eventyr og fabler." - Christian Monggaard
- Rejsen til fjerkongens rige - 2 D
- "Først og fremmest er Rejsen til Fjerkongens Rige en flot film, et dragende stykke animationskunst, hvor Esben Toft Jacobsen og hans animatorer får skabt et visuelt betagende og originalt univers - som det sig jo hør og bør i den slags eventyr og fabler." - Christian Monggaard
- Mig ejer ingen
- "...med Persbrandt i centrum er det svært ikke at blive grebet. Hans portræt af en far, som farer vild i livet, er endnu en pragtpræstation." - Eva Novrup Redvall
- Detektiverne
- "...at fortælle for børn er svært. Man skal ramme meget præcist, hvis man ikke vil tale ned til eller hen over hovederne på det unge publikum. Detektiverne gør begge dele, og historien, miljøet, personerne og intrigen lider under det." - Christian Monggaard
- Noa - 3 D
- "Til tider er Noa helteepisk og rørstrømsk, vi ser dyrene strømme i overvældende horder til arken, filmet fra helikopter (eller set fra Guds synsvinkel?). Til tider er Noa underligt Hollywood-humoristisk med grotesk selvretfærdig uskyld." - Katrine Hornstrup Yde
- Noa
- "Til tider er Noa helteepisk og rørstrømsk, vi ser dyrene strømme i overvældende horder til arken, filmet fra helikopter (eller set fra Guds synsvinkel?). Til tider er Noa underligt Hollywood-humoristisk med grotesk selvretfærdig uskyld." - Katrine Hornstrup Yde
- Guld
- "...udfoldes med en overtydelig skæbnedyrkelse, der simpelthen er for tør, for forudsigelig, for blottet for temperament. Akkurat som den farvefattige fotografering naturligvis har et formål, det virker bare enfoldigt opportunt." - Ralf Christensen
- Bogtyven
- "Denne filmatisering af en diger australsk bestseller for unge læsere blander det behersket smagfulde og selvbevidst rørende på en måde, der kan være svær at kapere." - Morten Piil
- The Grand Budapest Hotel
- "Andersons værk er måske tematisk set stadig det samme, men han har bevæget sig i retning af de kunstfærdige konditorværker, som Zeros udkårne mestrer: Fulde af farver, intrikate former, overvældende sødme, men ingen dybere næring. Det er der ikke noget galt med – hvem vil afvise en sanselig nydelse af denne karat? – kun når filmen mister pusten. Og det gør den sjældent." - Ralf Christensen
- The Lunchbox
- "Med lune drys af humor og diskret musik slipper The Lunchbox elegant fra den svære opgave at fortælle om to melankolske hovedpersoner i forskellige sfærer." - Eva Novrup Redvall
- Need for Speed
- " Er man som filmens instruktør, der er tidligere stuntman, og to manuskriptforfattere, der har et autoværksted for klassiske amerikanermærker, vild med muskelbiler, er der godt med lir. Ellers er Need for Speeds 130 minutter dræbende kedsommelige." - Iben Albinus Sabroe
- Monica Z
- "Det er et fund af dimensioner at give sangeren, pianisten og sangskriveren Edda Magnason sin spillefilmsdebut i hovedrollen. Ikke nok med at hun spiller forrygende, men hun er også en formidabel sanger." - Ralf Christensen
- Out of the Furnace
- "Når en film begynder med, at en mand næsten kvæler en kvinde ved at tvinge en hotdogpølse ned i hendes hals, så ved man godt, at det ikke bliver en nem film at sidde igennem. Men 'Out of the Furnace' er det værd." - Ralf Christensen
- Saving Mr. Banks
- "'Saving Mr. Banks' tillader sig med andre ord at søge en sammenhæng mellem forfatteren og hendes værk. Det fungerer i filmen, og det er svært ikke at blive berørt af historien om den lille, australske pige, der bliver til en bidsk britisk dame, der betragter Mary Poppins og familien Banks som sin egen familie." - Christian Monggaard
- Fortiden
- "Iranske Asghar Farhadi udfolder smukt sit tætvævede familiedrama, der nægter at forenkle noget så bøvlet som kærlighed, familie, skyld og sorg." - Ralf Christensen
- Bullhead
- "Hovedrolleindehaver Matthias Schoenaerts fysik og fysiognomi passer perfekt i sammenhængen, og fordi han tilfører figuren både følsomhed og nuance, virker Jacky i al fald delvist menneskelig, selv når han stanger ud efter sine modstandere." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Klumpfisken
- "Det er sjældent, at man ser film fra så ’fjerne afkroge’ af Danmark, og det er endnu sjældnere, at de er så klædeligt afdæmpede og troværdige og fulde af lune og levet liv som her." - Christian Monggaard
- Hende
- "Det er en sød, afdæmpet og underholdende film om mennesker af også den kropsløse slags - og så er det jo også ' bare' en historie om parforhold, forelskelse og kærlighed." - Christian Monggaard
- Bluebird
- "...Lance Edmands definerer således allerede her i sin debut sin egen form for sublimt kortfattede, roligt udfoldede, gribende socialrealisme, der er sært opløftende, fordi den behandler sine karakterer med så åbenbar kærlighed - ofte i form af tilgivelse." - Ralf Christensen
- Pinocchio
- "Den nye italienske, biografaktuelle tegnefilmfortolkning af italienske Enzo D'Alò har det personlige som nerve, det intime autoritetsforhold. Instruktøren investerer følelsesmæssigt gods i relationen mellem fader og søn." - Katrine Hornstrup Yde
- Nebraska
- "...hviler en kende for sikkert i sin underspillede melankoli i perioder, hvor den bliver for lang og for triviel. Men den vinder på sin smukt komponerede fotografering, på strålende skuespil..." - Ralf Christensen
- RoboCop
- "... helt hæderlig, skønt den ikke matcher Verhoevens temperamentsfulde spydigheder om kapitalisme og privatisering i yderste, inhumane potens." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Ne me quitte pas
- "... ligesom man siger, at Djævelen skal findes i detaljen, er det også i nuancerne og det tyste samvær mellem Bob og Marcel, at denne films største kvaliteter lever." - Lars Movin
- Familien
- "Handlingstrådene krydser hinanden ligeså hidsigt som fornærmelserne i 'Familien', der aldrig rigtigt får styr på den farlige cocktail af sorg og misbrug, den ryster sammen." - Iben Albinus Sabroe