Information
-
-
- Preludium
- "Respekt herfra for vovemodet og det høje tekniske ambitionsniveau, men man kommer ikke udenom, at Preludium...er faldet temmelig ujævnt ud." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Kærlighed i koleraens tid
- "Der er ikke mange forsonende kvaliteter ved Mike Newells Gabriel García Márquez-filmatisering, Kærlighed i koleraens tid. Bogen er en af den sydamerikanske forfatters mere kulørte, og filmen en fæl gang pladderromantik." - Christian Monggaard
- Street Kings
- "...efter at have set Street Kings tager man sig selv i at tænke, at Ellroy enten bør holde sig til bøgerne - eller finde en instruktør, der bedre forstår at håndtere hans materiale." - Christian Monggaard
- Karamel
- "Filmens styrke er netop fornemmelsen af, at den giver et personligt indblik i en by, hvor man i godt selskab kommer ind på livet af de sjældent skildrede kvinder og deres universelle udfordringer kombineret med de mange kulturspecifikke konflikter..." - Eva Novrup Redvall
- La Zona
- "Den fungerer med andre ord bedre som debatoplæg end som spændingsfilm. Til gengæld er de spørgsmål, den tager op så presserende, at det godt kan blive til en anbefaling herfra." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Du levende
- "Få instruktører i verden har haft mod til at drage så radikale konsekvenser af deres pessimisme som Andersson. Men rart, at han denne gang får os til at smile noget mere end før. Bl.a. af os selv." - Morten Piil
- Min bror er enebarn
- "Mens mange italienske film hurtigt bliver indforståede, når der er bare antydningen af politik i historien, henvender Luchettis fine film sig sikkert til et dansk publikum og burde appellere bredt til folk med smag for underholdende, europæiske film med noget på dagsordenen." - Eva Novrup Redvall
- Funny Games
- "...den er et modigt værk, som man ikke kan andet end respektere for sin konsekvens og et ønske om at stille en række vigtige spørgsmål om det samfund, vi lever i, og den måde vi lader os underholde på." - Christian Monggaard
- En Grimm Historie
- "Det synes lidt uklart, hvem En Grimm historie henvender sig til. Tonen virker for tam til et teenagepublikum eller fans i alle aldre af de beslægtede, men langt mere inspirerede, Shrek-film..." - Jonas Varsted Kirkegaard
- 27 Bryllupper
- "Heigl er ikke nogen synderligt karismatisk komedienne, men her kommer hun tørskoet i land takket være sin livlige mimik, autoritativt sexede stemme og udmærkede replikbehandling - og nu og da falder faktisk en replik, som fortjener en god behandling." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Flammen og Citronen
- "Det pæneste, man kan sige om denne film, hvis det er pænt, er, at den hylder det naive historiesyn; i forsøg i det mere dybsindige henfalder den til det kedeligt ubegribelige." - Georg Metz
- Dansen
- "Det er altså Dansens begyndelse og slutning, der gør indtryk, men samtidig sætter det meste af det indimellem i et noget trist relief." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Min bedste ven
- "En finurlig præmis, et rask fortælletempo, kvik dialog, charmerende skuespilpræstationer, en håndfuld smukke billedkompositioner og en spilletid (90 minutter) afstemt efter ambitionsniveau." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Rambo
- "Ligesom i de tre tidligere Rambo-film, knytter Sly an til aktuelle, politiske begivenheder men det handler reelt kun om at dræbe så mange mennesker som muligt." - Christian Monggaard
- Forældre
- "Men det havde været rart med en klarere fortælling til at binde karakterer og konflikter sammen, men begge film ['Forældre' og 'Børn'] berør og bokser til videre tanker om komplicerede kategorier." - Eva Novrup Redvall
- Juno
- "Det samlede udtryk fremstår både sødt og smart, sjovt og stærkt indtil slutningen, hvor det pludselig er rørende alvor, men med lune og skøn afslutningsduet." - Eva Novrup Redvall
- Ind i vildmarken
- "Sean Penn, der før har lavet dragende film om mænd på både indre og ydre rejser, er en dygtig billedmager og takket være Eric Gautiers sanselige, poetiske billeder af Amerika og ikke mindst de nye, medfortællende sange af Eddie Vedder, er Ind i vildmarken blevet en både livsbekræftende og tragisk fortælling..." - Christian Monggaard
- Delirious
- "Den kunne måske godt være lidt strammere og skarpere, og mod slutningen er DiCillo lige ved at miste balancen. Men det er nu en meget morsom film..." - Christian Monggaard
- Hallam Foe
- "Excentriske Hallam er bestemt ikke som folk er flest, men han er uhørt meget nemmere at holde af end de køligere karakterer i de andre ellers spændende film." - Eva Novrup Redvall
- Charlie Wilson's War
- "Af den bølge af film, der handler om Irak og Afghanistan, og som er kommet inden for de seneste måneder, er Charlie Wilson's War klart den mest vellykkede, ikke mindst fordi Nichols og Sorkin har held med at fortælle så spændende og relevant en historie uden at prædike..." - Christian Monggaard
- Cloverfield
- "Da katastrofen indtræffer, pilles pynten i alle betydninger af dem, men intet, de siden siger eller gør kunne få denne anmelder til at kere sig om deres skæbne i så meget som et splitsekund." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Den man elsker
- "Således får Sandgren og Aakeson stillet nogle vigtige spørgsmål og undgår behændigt at tage side, hvilket vel ogsågør Den man elsker lidt kontroversiel." - Christian Monggaard
- Fighter
- "Det er en sikkert gennemført som en uoriginal, men umiddelbart medrivende fortælling om en stædig og modig pige med en kampkraft, der ikke bliver ringere af hendes indestængte vrede." - Morten Piil
- Stille Liv
- "Det beskedne plot og det ofte unødvendigt langsommelige fortælletempo trækker veksler på tålmodigheden, navnlig når (ruin)landskabet ikke er i billedet. Filmens humorglimt er fåtallige, men til gengæld er et af dem særdeles overrumplende." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Djævelens advokat
- "Vergès har i fem-seks årtier været en sten i skoen på the establishment. Og filmen er på tilsvarende vis på én gang fascinerende og irriterende, informativ og forvirrende, underholdende og dræbende." - Lars Movin
- Det Gyldne Kompas
- "I modsætning til bøgerne opdager man i filmen ikke Pullmans parallelverden sammen med hovedpersonen, unge, handlekraftige Lyra, men får bare det hele fantasiløst smidt i hovedet – sikkert for at få så bredt og ungt et publikum i biografen som muligt." - Christian Monggaard