Information
-
-
- Havnekammerater
- "Det er altid dejligt at høre god jazz, men det er sjældent interessant at se film, der satser på, at lidt jazzet musik kan forløse en historie uden bid og beat." - Eva Novrup Redvall
- Red-Eye
- "Selvom der ifølge denne anmelder var et vist misforhold mellem filmenes høje popularitet og faktiske kvalitet, havde Red Eye nydt godt af lidt skabelon-sprængende, selvironisk spræl." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Strings
- "...trods sine svage punkter gør filmens storslåede visuelle bedrifter, at i hvert fald jeg var aldeles fascineret fra start til slut. Strings kombinerer på enestående vis marionetteater-traditionen med filmmediet..." - Liselotte Michelsen
- Med Næb og Kløer
- "...trods den relativt korte spilletid skævede denne signatur en gang eller to til uret. Men:Sådan har man aldrig set dyrelivet skildret, og alene dét er jo anerkendelse værd." - Lars Movin
- Pusher III
- "Pusher-trilogien syner af noget, som den står helt for sig i nyere dansk film - kølig, kraftfuld og konsekvent." - Morten Piil
- Papirmanden
- "Og så er der José Garcia, som er et fund i hovedrollen. Hans facetterede spil fascinerer hele vejen til den finurlige slutning, der som resten af filmen nægter at undervurdere publikum." - Eva Novrup Redvall
- Dark Water
- "Inkarnerede gyserfans har råd til at gå glip af Dark Water, mens filmgængere på udkig efter underholdning i den øvre mellemklasse trygt kan trække i regntøjet." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Drabet
- "...endnu et seværdigt drama, der har mod til at tage de store livsspørgsmål op og i sine bedste øjeblikke er hudløst spillet." - Claus Christensen
- Monas Verden
- "Som en sommerfugl flagrer Monas verden hid og did. Alligevel er dens kerne seriøs nok, for den handler om at turde konvertere dagdrømme til realitet, trummerum til eventyrlighed." - Morten Piil
- OKAY
- "...rammer den underfundige hverdagstone milimeterpræcist, både i spillernes musikalske replikføring of i den stiliserede almindelighed i fotografen Erik Zappons funktionelle bå-gråt tonede billeder." - Morten Piil
7
- Arven
- "Arven rummer ikke Bænkens skærebrænder-intensitet, men har til gengæld et konsekvent bud på en ny, mere monumental stil..." - Morten Piil
6
- Tintin og mig
- "...først og fremmest er det en film, hvor man bliver klogere på den gådefulde hovedperson..." - Lars Movin
- Store planer
- "Der er sikkert mange af scenerne og replikkerne, der har set sjove ud på papiret. Men på lærredet fungerer det ikke..." - Christian Monggaard
- The Island
- "Nogen tankevækkende eller langtidsholdbar fremtidsfortælling er The Island ikke, men som to timers fotogent tidsfordriv er den langtfra ueffen." - Jonas Varsted Kirkegaard
- Ambulancen
- "...et lille og lukket univers som en ambulance er det karaktererne og det rige og nuancerede spil, som skal bære filmen, og her formår Laurits Munch-Petersen og hans medforfatter Lars Andreas Pedersen stort set ikke at servere andet end klicheer og fortænkte konstruktioner." - Claus Christensen
- Fluerne på væggen
- "...en artistisk selvbevidst film med et forfriskende anderledes bud på både billedside og på en personskildring, der så at sige ikke rummer et sympatisk mennesker i miles afstand." - Morten Piil
- Crash
- "Haggis er en god billedmager, der formår at skabe en poetisk, næsten drømmeagtig stemning, og sammen med de dygtige skuespillere bløder han mekanikken op og får historien og personerne til at leve og ånde." - Christian Monggaard
- Generalen
- "Filmen er en flintrende forfølgelsesfarce, hvor alt både er realistisk og morsomt." - Morten Piil
- The Edukators
- "Man sidder tilbage med følelsen af at have mødt en film, der faktisk vil noget, og som trods enkelte overambitiøse brister sikkert overvælder én med masser af den fortælleglæde, energi og dedikation, man tit kan savne i det mere polerede filmudbud." - Eva Novrup Redvall
- De Fantastiske Fire
- "Tillige er der ikke kælet for effekterne, som ser kunstige ud, og man forlader biografen med den kedelige følelse af at have fået fortalt en historie, som fortælleren, instruktøren, ikke selv tror på." - Christian Monggaard
- En Smag af Livet
- "Godt begravet i dette alt for behagesyge omsvøbsdepartement af en film ligger der et smertepunkt, som gør indtryk." - Morten Piil
- Attentat på Nixon
- "...et yderst seværdigt portræt af en imploderende mand, der har ikke så lidt til fælles med Taxi Drivers Travis Bickle og i lige så høj grad bliver levende og relevant takket være en suveræn skuespiller i hovedrollen." - Eva Novrup Redvall
- Stemmer fra Bolivia
- "Nikolai Østergaards forførende smukke billeder vibrerer tyst af sydamerikanske stemninger, ligesom Franz Ernsts kongeniale klipning understøtter fornemmelsen af at være til stede i et univers langt fra den pulserende civilisation, men tæt på alle de små og store dramaer, der er menneskets vilkår overalt på denne klode." - Lars Movin
- Øst for Paradis
- "Men Øst for Paradis lever stadig takket være mange af præstationerne, især selvfølgelig James Deans, der nok er blevet efterlignet, men stadig er enestående i det underlige underspil, den ulmende lidenskab og den kejtede gratie - han er noget så paradoksalt som en nørd med sexappeal." - Morten Piil
7
- I ♥ Huckabees
- "...finder aldrig sin tone eller sit stilleje. Snarere end forløsende latter udløser den en voldsom undren." - Morten Piil
- Melinda and Melinda
- "...er dygtigt skruet sammen af en gammel mester. Men den ujævne film er ikke det rigtige sted at stå på, hvis man endnu ikke kende Woody så godt..." - Christian Monggaard
- Det ku´ ikke være bedre
- "...en uprætentiøs feel-good-film, som holder sig midt på vejen og derfor aldrig er hylende morsom eller tudbrølende tragisk. Til gengæld har den varme, ømhed, humor og psykologisk indsigt." - Claus Christensen
- American Splendor
- "...en meget morsom film fuld af skæve situationer og personer, men latteren bliver ofte siddende i halsen, mens man ser Harvey synke længere og længere ned i sit mismod." - Christian Monggaard
- War of the Worlds
- "Kun i glimt opleves den begavede billedmagers ellers så fantastiske forestillings-evne og illustrerer, hvad War of the Worlds kunne være blevet for en film." - Christian Monggaard
- The Fog of War
- "...modtog i 2003 en Oscar som bedste dokumentarfilm. Det er helt fortjent. Den er et absolut hovedværk." - Lars Movin
- Return to Sender
- "Selv om August søger at rette fokus mod det psykologiske drama i fortællingen, kommer han aldrig i dybden, og filmen efterlader en smag af habil fredag-aften-krimi i tv." - Liselotte Michelsen
- The Yes Men
- "...en kunstnerisk set ikke specielt imponerende film. Men en film, der - i tråd med Morgan Spurlocks fastfood-kritiske Super Size Me fra i fjor - fænger og vækker sympati..." - Lars Movin