Information
-
-
- Tape
- "...et dogmeinspireret kammerspil om jalousi og skyld og en animeret udflugt til et sted mellem drøm om virkelighed." - Christian Monggaard
- Sex & Lucía
- ""...har alle de vanlige Medem-kvaliteter - herunder kompetent skuespil og kraftfuld visuel æstetik..." - Eva Jørholt
- The Others
- "Den lever først og fremmest på sin gennemtrængende, isnende uhyggeatmosfære - og på meget stærkt spil i alle roller." - Morten Piil
6
- Pollock
- "...kolporterer desværre først og fremmest det nu over 50 år gamle idiotiske portræt af maleren som en fordrukken. moderbunden pivskid af en forloren cowboy..." - Peter Laugesen
- Maborosi
- "Kore-edas stilistiske, ekvilibristisme er imponerende, og hvad mere er: den overdøver ikke følelserne, men stiller sig generøst i deres tjeneste." - Eva Jørholt
- En sang for Martin
- "Der er en række Bergman-inspirerede familiescener med et hav af yndige, blonde børn, døtre og svigerbørn. En smuk skærgårdsidyl danner ramme om tragedien, herlighedsværdierne fejler i det hele taget ikke noget. Det er næsten ikke til at bære." - Lisbeth Bonde
- The Mothman - Mørkets budbringer
- "...filmens virkelige stjerne er fotografen Fred Murphy, der med skæve vinkler og evigt skiftende kamerapositioner underbygger uhyggen, og følelsen af, at alt er ved at skride." - Morten Piil
- Iris
- "Kun Judi Dench og Jim Broadbents gudbenådede spil sikrer, at man uden at blinke følger det excentriske par til den bitre, men også livsbekræftende ende." - Morten Piil
5
- De andres smag
- "Agnès Jaoui tager borgerskabets indiskrete charme på kornet med lidt af den samme indforståede præcision og ironi, som man finder i Nikoline Werdelins tegneserier." - Morten Piil
6
- Mor og søn
- "...et ubøjeligt konsekvent værk af en instruktør, der kan få sin åndsbeslægtede aldnsmand Andrej Tarkovskij til at ligne en letbenet action-instruktør." - Morten Piil
- Under Sandet
- "Rampling spiller eminet, og hendes forvandling fra kærlig, omsorgsfuld ægteviv til fortvivlet, frustreret kvinde uden kontakt med sine egne følelser er troværdigt skildret." - Christian Monggaard
6
- Lost and Delirious
- "Der er et slående misforhold mellem historiens svimle roamtiske idealisme og den måde, den er fortalt, rollebesat og visualiseret på." - Morten Piil
4
- Af en anden verden
- "Instruktøren styrer sikkert uden om historiens sentimentale faldgruber, ligesom han gør en dyd ud af at trænge ind bag den forudsigelige og klichefyldte facade." - Claus Christensen
- The shipping News
- "Af og til skinner der noget vilkårligt og konstrueret ganske igennem historien %u2013 sammentræf og usandsynligheder, der bærer præg af først at være nedfældet på romanforfatterens tålmodige papir. Men som helhed charmeres og fængsles man af både personer og miljø i Lasse Hallströms smukt flydende iscensættelse." - Morten Piil
- En kærlighedshistorie
- "En kærlighedshistorie er en meget respektindgydende film, der ikke et sekund giver ved dørene for at tilstå os et pusterum fra Kiras og Mads%u2019 klaustrofobiske ægteskab, hvor ømhed og aggression veksler uforudsigeligt." - Morten Piil
- Spy Game
- "...en visuel energisk, men tandløs thriller, som hele tiden kommer med halvkvalte hentydninger til det politiske, hvorfor man villigt lader sig underholde af Spy Game, men sider tilbage og mangler en mere meningsfyldt dimension." - Christian Monggaard
- Nedtælling
- "Miljøskildringen er stadigvæk Nutleys stærke side, for i selve spændingsmekanikken overdriver han de kontante klip og lydeffekter..." - Morten Piil
5
- Rejsen til Kandahar
- "For uanset hvad man ellers kan sige om den, så er 'Rejsen til Kandahar' først og fremmest et stykke stor og tankevækkende filmkunst." - Eva Jørholt
- Munterhedens hus
- "Nok er billederne udsøgte og interiørerne overdådige, men Davies økonomiserer med virkemidlerne og lader spillet og ikke mindst de intelligente dialoger bære scenerne." - Morten Piil
7
- Moulin Rouge
- "Filmens styrke ligger i spredte grandiose indfald, strejf af sjov surrealisme og betagende billedpragt - samt hele konceptet, der har et forsonende frækt skær af vanvid." - Morten Piil
2
- Goya
- "Når dertil lægges, at filmen ikke har noget egentligt plot, men alene denne prætentiøse visuelle æstetik at byde på, ja så kan man godt blive temmelig træt på den lange vej frem til det befriende øjeblik, hvor dødens skygge falder tungt - og umanérligt bogstaveligt - på den gamle mand i Bordeaux." - Eva Jørholt
- Evil Woman
- "Zahn blev i The New Yorker for nyligt sammenlignet med den legendariske komiker Bob Hope. En ære, Zahn lever godt op til i 'Evil Woman', hvor han med sin afsindige mimik og gestik står for hovedparten af de skægge scener." - Christian Monggaard
- Pearl Harbor
- "Pearl Harbor leverer et uinspireret opkog af tidligere hits, og hænger man sig hverken i historie eller karakterer, kan man måske bruge tre popcorn-timer på det." - Eva Novrup Redvall
- Innocence
- "...selvom det ikke harmonerer med filmens toneleje, får man lyst til at hæve stemmen og bruge sotre ord, så ingen går glip af dette års mest bevægende og vedkommende kærlighedsfilm." - Claus Christensen
- Løftet - The Pledge
- "Som helhed tøver man dog ikke med at anbefale dette sjældne eksempel på, at det stadig kan lade sig gøre at lave en 100 procent seriøs produktion inden for rammerne af amerikansk mainstream." - Morten Piil
7
- The Score
- "Der er ingen dynamik eller farlighed i filmen og dens karakterer - kun Norton, der har noget at bevise over for sine erfarne og blaserte kolleger, vågner en gang imellem op og giver den en bredside." - Christian Monggaard
3
- Pagten
- "Eventyr, action, romantik, spænding og mystik rodes sammen, og ikke meget af det forløses tilfredsstillende i en film, hvor tidsbilledet skiftevis er troværdigt og anakronistisk." - Christian Monggaard
3
- Bandits
- "Bandits bevæger sig ofte på kanten af at være lidt for fjollet, og den er både for lang og rummer mod slutningen et par overgearede scener, hvor troværdigheden sættes over styr. Men Berry Lesinson lufter en meget lun side af sig selv i den charmerende film..." - Christian Monggaard
5
- Hannibal
- "En kulørt og spektakulært iscenesat opera, hvor Scott maler med blod i storslåede tableauer, og hvor bl.a. et yderst smukt Firenze tjener som stemningsfuldt bagtæppe for handlingen." - Christian Monggaard
- Family
- "Family er en dybt vedkommende film, som utvivlsomt til få de fleste mennesker i tale. Ikke mindst dem, der som børn selv har været igennem en skilsmisse, mistet en forældre, eller som har børn og ved, hvor vigtigt der at kende sin baggrund." - Christian Monggaard
7
- Enemy at the Gates
- "En film i stil med Saving Private Ryan, hvor publikum til at begynde med rystes af effektive, blodige og nærgående billeder af krigens grusomheder, og instruktøren så forventer, at man bare sluger hans sentimentale pladder uden at stille spørgsmål." - Christian Monggaard
- What Women Want
- "Mel Gibson slipper overraskende godt fra at være på slap line i den klassiske rolle som selvoptaget mand, der tvinges til at forbedre sig for at blive værdig til Kvindens kærlighed. Desværre er hans udkårne her Helen Hunt. Hun har som altid integritet, men ikke meget spræl, og efterhånden som filmen fokuserer på deres forhold forsvinder meget af komikken." - Eva Novrup Redvall
4
- Malena
- "Lummer-liderligt bras. Med Maléna når italieneren Giuseppe Tornatore bunden." - Morten Piil
- Cirklen
- "Panahi skaber en formmæssig distance til sit sprængfarlige stof ved at lægge meget af filmens energi i abstrakt og metaforisk at vende tilbage til filmens cirkelmotiv..." - Christian Monggaard
- Så hvid som sne
- "Troells talent udfolder sig sikrest i barndomsscenerne på den svenske bondegård med det tavse hæmmede hverdagsliv - og i flyveskolens kollektiv af mande-elever..." - Morten Piil
- Hemmeligheden
- "Alligevel fornemmer man at se noget nyt: nemlig en nøje udforskning af, hvad der %u2013 erotisk %u2013 får et forhold til at erodere og en kvinde til at kaste sig ud på dybt vand." - Morten Piil
- 15 minutes
- "....filmen viser New York som et helvede - kultfilmen Taxidriver (De Niros glansfilm)bliver her revitaliseret i en ganske vist langt mere banal og primitiv heltedyrkende film, der tager munden for fuld, fordi den også vil være politisk korrekt." - Lisbeth Bonde
- Swordfish - kodeord Sværdfisk
- "...en særegen blanding af hightech-thriller, spionfilm a la James Bond, selvbevidst Tarantino-kitsch og et hæsblæsende actiondrama, der indbefatter en apokalyptisk biljagt i Los Angeles, en livsfarlig forfølgelse til fods ned ad en stejl skrænt og en mildt sagt usædvanlig flugtscene med en bus, som bliver løftet op af en helikopter og båret over Los Angeles%u2019 gader!" - Claus Christensen
3
- Shrek
- "Både børn og voksne vil få noget ud af 'Shrek'. Det er komik på højt plan, flot animeret og fortalt med god fornemmelse for eventyrets magiske verden, og Dreamworks' animationsdirektør, Jeffrey Katzenberg, kan være stolt af, at firmaet kan og vil så meget mere, end Disney har vist sig i stand til i flere år." - Christian Monggaard
- Small Time Crooks
- "Small Tim eCrooks er ikke Woody Allen i højeste gear - han hører nu engang hjemme blandt Manhattans intelligentsia - men det er bestemt forfriskende at se ham gå af andre stier, end han plejer." - Christian Monggaard
- Don's Plum
- "...som at overvære en dramatisk improvisationsøvelse for unge ærgerrige skuespillere og instruktører" - Morten Piil