Politiken
-
-
- Fury
- "Surprise i en krigsliderlig tid: en stor hollywoodproduktion og alligevel en antikrigsfilm." - Søren Vinterberg
4
- Stille hjerte
- "...en film, hvor det hele står og falder med skuespillet, og ' Stille hjerte' er uhyre velspillet på alle positioner." - Kim Skotte
5
- The Good Lie
- "En film, der giver flygtninge individuelle ansigter og er både varm, humoristisk og gribende uden at blive frivol i sin omgang med det tragiske, er ikke at kimse ad." - Kim Skotte
4
- Drengen og verden
- "Desværre kammer den legende alvor over i tung symbolik, en (nu igen tegnet) luftduel mellem reaktionens sorte ørn og folkelivets farverige fugl Føniks, før drengen på ' livets roadmovie' når frem." - Søren Vinterberg
3
- Interstellar
- "...er bogstavelig talt visionær, og jeg elsker den side af filmen. Men det er en pionerindsats, der desværre ikke er voldsomt velfungerende som drama. Lidt som 'Titanic' uden en kærlighedshistorie, men til gengæld med en detaljeret plan over maskinrummet." - Kim Skotte
3
- 1989
- "Både som reflekteret mindesmærke om Muren og som imponerende velklippet formbryder inden for dokumentarisme er ' 1989' et monument, der vil nå et internationalt publikum." - Dorte Hygum Sørensen
6
- The Tribe
- "De unge amatører spiller hudløst og både volds-og sexscenerne er på alle måder indtrængende. En gennemført trøstesløs film, som aftvinger respekt med sin råtone og konsekvens, men også efterlader en lille nagende tvivl. Er det døvstumme gimmick snarere end fortællemæssig nødvendighed i denne elendighedspantomime?" - Kim Skotte
4
- The Quiet Ones
- "Sympatisk nøjes filmen med meget lidt splatter, men chokkene virker, og ferm krydsklipning nærer den frygt og tvivl, genren lever af." - Søren Vinterberg
3
- No Good Deed
- "Selv om Miller opbygger solid spænding, afvikler han til sidst filmen på en underlig nonchalant måde. Som om det hele kan være lidt lige meget. Hvilket han desværre har ret i." - Kim Skotte
2
- Nightcrawler
- "...præsenterer L. A. ved nattetid i stemningsfuldt koldt glitrende billeder, mens Jake Gyllenhaal lægger en ny stor præstation til mange tidligere, og Rene Russo er et godt gensyn som hårdkogt og hårdt presset redaktionschef." - Kim Skotte
5
- Kvinden der forsvandt
- "Når ' Kvinden der forsvandt' er så fremragende en thriller, er det, både fordi den er en højtbegavet nervepirrer, hvor plottet snor sig som en elektrisk ål i mudder, og fordi den er en gyser om det moderne ægteskab som en institution, der er underlagt absurde forventninger." - Kim Skotte
5
- John Wick
- "Chad Stahelski har instrueret et manuskript af Derek Kolstad, der prøver at ligne en dumsmart tegneserie, men ikke engang kan finde ud af dét. Keanu Reeves har valgt en skidt anledning til at gøre comeback som actionhelt." - Kim Skotte
1
- Finding Vivian Maier
- "I sin film om hende opklarer den ihærdige og noget selvsmagende instruktør medrivende hendes liv og kunst, som var det et mysterium.
Man æder gåden råt. Og nyder alle Maiers fantastiske billeder imens." - Dorte Hygum Sørensen
4
- Diplomati
- "Dialogen er elegant, dilemmaerne nervepirrende, spændingen intens og motiverne komplekse." - Kim Skotte
4
- The Trip to Italy
- "...107 minutter i hyggeligt smågiftigt selskab. Skøn at skue, appetitvækkende og til og med en smule tankevækkende. Se Italien og dø efter blæksprutter, frisk pasta og en flaske Barbaresco." - Kim Skotte
4
- Den usynlige kvinde
- "En tidløs konflikt om kunst og kønsroller håndteres begavet af Ralph Fiennes, der selv spiller Dickens. En solid og velspillet periodefilm, som minder om, hvor tiljublet en forfatter Dickens var i 1860' erne. Sin tids Beatlemania." - Kim Skotte
4
- Dannys Dommedag
- "Nu bliver skræk og rædsel simpelthen spredt med for gæv amatørånd, og det hele ligner lidt en udklædningsleg. ' Dannys dommedag' beder om at blive taget mere alvorligt, end den kan bære." - Kim Skotte
2
- Let's Be Cops
- "...enkelte kvikke replikskifter drukner i krampagtige grimasser, pinagtige pubertetsfantasier og kiksede forsøg på at sammenholde videospil (den ene er spiludvikler) med virkeligheden." - Søren Vinterberg
3
- Krummerne - Alt på spil
- "...det kunne unægtelig være sjovt, hvis man turde udvikle ' Krumme'-konceptet til at tage bare en lille fus på os næste gang." - Kim Skotte
3
- Fasandræberne
- "... det er svært med krimier, hvor man meget hurtigt reelt får at vide, hvem der har begået hvilke forbrydelser, og hvor det spændende består i, hvordan og hvornår heltene monstro får skovlen under skurkene. Skal det fungere, skal personerne være mere fascinerende end i 'Fasandræberne'. " - Kim Skotte
3
- If I Stay
- "Tre-fire gange 'lyset for enden af tunnelen' når at blive kliché, og det samme gør up-and-coming Chloë Grace Moretz' lillepigeansigt med den fine amorbue." - Søren Vinterberg
3
- Ludo
- ""... med de to voksnes overspil bliver drama til melodrama, mens kameraet dvæler demonstrativt ved knivskuffen eller Jesus-statuetten, og ravnen skriger derude og havet bruser dernede." - Søren Vinterberg
2
- The Equalizer
- "Jem & Fix som slagtehus og Den Modstræbende Hævner som nølende verdensstrisser - de to særtræk løfter denne genretro thriller lidt over gennemsnit." - Søren Vinterberg
4
- Svinene
- "...bliver hængende mellem thrilleren og det tågede. For dunkel til suspense og for meget thriller til at kunne leve af atmosfæren alene." - Kim Skotte
3
- Optimisterne
- "Det interessante er ikke spillet med boldene, men samværet og samtalerne mellem kvinderne både på og uden for banen. Det er der, ' Optimisterne' bliver en rørende film om at være værdigt og godt gammel med den uafvendelige død i synsfeltets krans." - Dorte Hygum Sørensen
4
- Jersey Boys
- "...er en rutineret leveret fornøjelse, der er tilstrækkelig god til, at man stadig tør håbe på, at der kan være endnu et pletskud af de store tilbage i Clintebøssen." - Kim Skotte
4
- To dage, en nat
- "Som hos Dardennernes åndelige forfader, fransk films humanist Jean Renoir, er der ingen skurke; alle har grunde til at gøre, som de gør. Men alene gennemsigtigheden og bevidstheden om solidaritetens grænser skiller mørket fra lyset og gør en ende på natten, uanset udfaldet af Sandras kamp." - Sophie Engberg Sonne
5
- Think Like a Man Too
- "Det er uhyggelig lidt sjovt, men værre end det tynde smil er dog den fladtrådte småborgerlighed, hvor alle skal få hinanden til sidst." - Kim Skotte
1
- The Maze Runner
- "...har ikke som ' The Hunger Games' en Jennifer Lawrence til at fascinere, og historien er mindre kompleks. Men labyrinten er konkret og symbolsk en stærk ramme om medrivende underholdning for et ungt publikum." - Kim Skotte
4
- Something Must Break
- "Det er først og fremmest de to skuespilleres modige præstationer, vejledt af en instruktør med umiskendeligt selvoplevet indsigt i denne kærligheds omkostninger, der løfter ' Something must break' højt op over filmens egne ubehjælpsomheder og gør den til et nok ungdommeligt, men også erfarent drama om det møde mellem smerte og fryd..." - Søren Vinterberg
5
- Alphabet
- "...hårdt sammenklippet empirisk research og debatskabende argumentation, som pædagogstuderende og undervisningsministre kan have gavn af." - Dorte Hygum Sørensen
3
- Æsketroldene - 3 D
- "... filmen frarådes fornuftigvis under 7. Men for skolebørn vil pointer som udstødthed, hævn for mobning og valg mellem plejefamilie eller artsfæller vække indlevelsens tænksomhed såvel som genkendelsens glæde." - Søren Vinterberg
4
- Æsketroldene - 2 D
- "... filmen frarådes fornuftigvis under 7. Men for skolebørn vil pointer som udstødthed, hævn for mobning og valg mellem plejefamilie eller artsfæller vække indlevelsens tænksomhed såvel som genkendelsens glæde." - Søren Vinterberg
4
- Nymphomaniac: Director's Cut
- "Det er snarere i kraft af sin krævende længde og sin uhæmmede narrative frihed, der nærmest spytter film-og biografkonventionerne i ansigtet, at ' Nymphomaniac' vil blive stående som en entartet filmklassiker. Filmen har sine svage punkter, men jeg har aldrig set magen." - Kim Skotte
6
- Night Moves
- "...i et filmmarked propfyldt med forskruede plots, opskruet tempo, effektjageri og dåsedramaturgi er Kelly Reichardts femte film i fuld længde en imponerende konsekvent og næsten vederkvægende øvelse i minimalisme." - Søren Vinterberg
4
- En to tresomt
- "...en drøm om at lave en ny ' Let's Get Lost', men det rækker filmens charme og figurernes personlighed ikke til. Improvisation er ikke i sig selv et spændende alternativ. Det kræver spillere med mere rutine og en bedre udfoldet idé." - Kim Skotte
3