Nicolas Roeg
Engelske Nicolas Roeg debuterede relativt sent som instruktør med den kontroversielle ’Flip ud’ (1970), efter at Warner Bros. i to år havde tøvet med at udsende filmen. Filmen skildrer mødet mellem en gangster på flugt og en dekadent falleret rocksanger. Nicolas var endvidere fotograf på filmen, der blev instrueret i samarbejde med manuskriptforfatteren Donald Cammell.
Med sine følgende produktioner, især ’Rødt Chok (1973) og ’Manden der kom ned på jorden’ (1976) etablerede Roeg sig som en af 1970’ernes mest originale og visuelt udfordrende filmskabere. Han skildrer ofte isolerede individer i fremmede omgivelser og behandler temaer som identitet, fremmedgørelse, erotik - ofte ud fra et civilisationskritisk perspektiv. I de fleste af sine film gør Roeg brug af en markant fragmenteret klippestil og udfordrer den lineære filmfortælling.
Gennem 1980’erne og 1990’erne har Roegs produktion været af mere svingende kvalitet, ligesom har har haft sværere ved at realisere sine projekter. Med ’Insignificance’ (1985) lavede han et kammerspil, baseret på et teaterstykke, hvor Marilyn Monroe forklarer Albert Einstein relativitetsteorien, mens han med Roald Dahl-filmatiseringen ’Heksene’ (1990) lavede sin mest tilgængelige film, der samtidig blev hans største kommercielle succes.
Roeg begyndte i filmbranchen i I947 som stik-i-rend-dreng og arbejdede sig langsomt op og begyndte fra 1959 at arbejde som fotograf. I 1960’erne arbejdede han således på en række større produktioner, for eksempel ’Lawrence of Arabia’ (kameraassistent, 1962), ’Fahrenheit 451’ (1966), ’Far From The Madding Crowd (1967) og ’Petulia’ (1968).
Med sine følgende produktioner, især ’Rødt Chok (1973) og ’Manden der kom ned på jorden’ (1976) etablerede Roeg sig som en af 1970’ernes mest originale og visuelt udfordrende filmskabere. Han skildrer ofte isolerede individer i fremmede omgivelser og behandler temaer som identitet, fremmedgørelse, erotik - ofte ud fra et civilisationskritisk perspektiv. I de fleste af sine film gør Roeg brug af en markant fragmenteret klippestil og udfordrer den lineære filmfortælling.
Gennem 1980’erne og 1990’erne har Roegs produktion været af mere svingende kvalitet, ligesom har har haft sværere ved at realisere sine projekter. Med ’Insignificance’ (1985) lavede han et kammerspil, baseret på et teaterstykke, hvor Marilyn Monroe forklarer Albert Einstein relativitetsteorien, mens han med Roald Dahl-filmatiseringen ’Heksene’ (1990) lavede sin mest tilgængelige film, der samtidig blev hans største kommercielle succes.
Roeg begyndte i filmbranchen i I947 som stik-i-rend-dreng og arbejdede sig langsomt op og begyndte fra 1959 at arbejde som fotograf. I 1960’erne arbejdede han således på en række større produktioner, for eksempel ’Lawrence of Arabia’ (kameraassistent, 1962), ’Fahrenheit 451’ (1966), ’Far From The Madding Crowd (1967) og ’Petulia’ (1968).
- Født
- 15/08-1928 London, Storbritanien
-
Skal se Har set
Doktor Zivago
4.7Drama
-
Skal se Har set
Flip ud
5.0Drama
-
Skal se Har set
Rødt Chok
4.2Gyser
-
Skal se Har set
Bad Timing
4.2Drama
-
Skal se Har set
Walkabout
4.1Drama
-
Skal se Har set
Pigen og professoren
4.0Komedie
-
Skal se Har set
Drømmen om paradis
4.0Drama
-
Skal se Har set
Afsporet
4.0Drama
-
Skal se Har set
Fahrenheit 451
4.0Drama
-
Skal se Har set
Manden som kom ned på jorden
3.6Science Fiction
-
Skal se Har set
Heksene
3.3Adventure
-
Skal se Har set
Eureka
1.0Drama
- Skal se Har set Two Deaths Thriller
- Skal se Har set Fjernt fra verdens vrimmel Drama
- Skal se Har set Der skete noget skægt på vejen til Forum Komedie