Kinji Fukasaku
Japanske Fukasaku nåede i sit 40 år lange virke at opnå en position som en af sit lands mest betydningsfulde instruktører og afsluttede fornemt karrieren med det kontroversielle hit Battle Royale (2000). Forinden havde han instrueret ikke mindre end 59 spillefilm. Fukasaku er primært kendt som instruktør af yakuza-film, den japanske variant af gangsterfilm.
Fukasakus yakaza-film blev i stigende grad karakteriseret ved en udviskning af skellet mellem rigtigt og forkert, ligesom det kan være svært at skelne forbrydere fra politimænd.
Med inspiration fra italiensk neorealisme udspiller Fukasakus tidlige film sig i storbyens slum og ruiner, mens de indeholder en kraftig kritik af efterkrigstidens japanske samfund.
Æstetisk finder han inspiration hos den franske new wave og begynder op gennem 1960’erne at udviklen sin egen stil med håndholdt kamera, skæve kameraindstillinger, freeze frames og andre finurligheder.
Fukasaku debuterede i 1961 med yakuza-filmen 'High Noon for Gangsters'. Den blev ligesom hans følgende film produceret inden for det meget konservative etablerede japanske studiesystem.
I modsætning til mange af sine kolleger holdt Fukasaku sig på det tidspunkt fra samourai-film og periode-dramaer, men koncentrerede sig i stedet om skildre sin samtid.
Det internationale publikum fik øje på Fukasaku med krigsfilmen 'Tora Tora Tora' (1970), en opgave han overtog fra Akira Kurosawa.
I 1973 kom 'Battle Without Honour and Humanity', der betragtes som et hovedværk indenfor japansk film. Filmen indeholder en barsk og uglamourøs skildring af den japanske yakuza-verden og er samtidig et opgør med de romantiske myter om ærefulde mænd i den kriminelle underverden. Den blev en kæmpe publikum succes og fik i alt fire efterfølgere. Fukasaku fortsatte med at udforske yakuza-miljøet, hvilket kulminerede i filmen 'Graveyard of Honour' (1976).
Herefter vendte han genren ryggen. Herefter forsøgte han sig med samourai-film, musical, gyserfilm og science fiction.
Inden sin død i januar 2003 begyndte Fukasaku forberedelserne til en opfølger til 'Battle Royal.' Ansvaret for filmen blev efterfølgende overdraget til hans søn Kenta.
I 1997 modtog Fukasaku en ærespris i sit hjemland for sit lange virke. Han er far til skuespilleren Kenta.
Fukasakus yakaza-film blev i stigende grad karakteriseret ved en udviskning af skellet mellem rigtigt og forkert, ligesom det kan være svært at skelne forbrydere fra politimænd.
Med inspiration fra italiensk neorealisme udspiller Fukasakus tidlige film sig i storbyens slum og ruiner, mens de indeholder en kraftig kritik af efterkrigstidens japanske samfund.
Æstetisk finder han inspiration hos den franske new wave og begynder op gennem 1960’erne at udviklen sin egen stil med håndholdt kamera, skæve kameraindstillinger, freeze frames og andre finurligheder.
Fukasaku debuterede i 1961 med yakuza-filmen 'High Noon for Gangsters'. Den blev ligesom hans følgende film produceret inden for det meget konservative etablerede japanske studiesystem.
I modsætning til mange af sine kolleger holdt Fukasaku sig på det tidspunkt fra samourai-film og periode-dramaer, men koncentrerede sig i stedet om skildre sin samtid.
Det internationale publikum fik øje på Fukasaku med krigsfilmen 'Tora Tora Tora' (1970), en opgave han overtog fra Akira Kurosawa.
I 1973 kom 'Battle Without Honour and Humanity', der betragtes som et hovedværk indenfor japansk film. Filmen indeholder en barsk og uglamourøs skildring af den japanske yakuza-verden og er samtidig et opgør med de romantiske myter om ærefulde mænd i den kriminelle underverden. Den blev en kæmpe publikum succes og fik i alt fire efterfølgere. Fukasaku fortsatte med at udforske yakuza-miljøet, hvilket kulminerede i filmen 'Graveyard of Honour' (1976).
Herefter vendte han genren ryggen. Herefter forsøgte han sig med samourai-film, musical, gyserfilm og science fiction.
Inden sin død i januar 2003 begyndte Fukasaku forberedelserne til en opfølger til 'Battle Royal.' Ansvaret for filmen blev efterfølgende overdraget til hans søn Kenta.
I 1997 modtog Fukasaku en ærespris i sit hjemland for sit lange virke. Han er far til skuespilleren Kenta.
- Født
- 03/07-1930 Mito, Japan
- Død
- 12/01-2003 Tokyo, Japan