Torben Skjødt Jensen
Den autodidakte og energiske Torben Skjødt Jensens alsidige virke har resulteret i alt fra eksperimenterende videokunst, reklamefilm, musikvideoer, spillefilm og tv-serie. Fælles for en stor del af hans arbejde er en udforskning af det filmiske udtryk og sprog.
Skjødt Jensen har siden begyndelsen af 1980erne arbejdet med eksperimenterede videokunst, men han har dog for alvor gjort sig bemærket med en række portrætfilm i spillefilmslængde. Den første af disse, 'It’s a Blue World' (1990), skildrer kunstmaleren Hans Henrik Lerfeldt. Siden fulgte portætfilmene 'Carl Th. Dreyer – Min Metier' (1996), 'Den grimme dreng' (1996) om pornopioneren Ole Ege, og 'Simons film' (1999) om den kontroversielle rejsekonge Simon Spies.
Med 'Manden som ikke ville dø' (1999) debuterede han som spillefilmsinstruktør.
I 2003 kunne Skjødt Jensen præsentere hele to film om Danmark største filmstjerne nogensinde – Asta Nielsen. Kammerspillet 'Afgrunden' er en fiktiv fremstilling af den aldrende diva produceret for DR Drama. Filmen fik premiere på Copenhagen International Film Festival i 2003 og modtog både festivalens publikumspris samt juryens pris for bedste fotografering.
Dokumentarfilmen om Asta Nielsen, 'Den talende Muse', er blandt andet er baseret på 120 timers nyopdagede lydoptagelser fra slutningen af 1950erne.
I midten af 1980erne begynde Skjødt Jensen at arbejde med musikvideoer, og han har siden instrueret, fotograferet, produceret og klippet musikvideoer med alt hvad der kan krybe og gå inden for den danske rockscene. Det er da nok heller ikke en tilfældighed, at han i 1993 stod bag dokumentarfilmen 'Som et strejf' om dansk rock gennem 25 år. Han er i øvrigt også klipper på 'Gangway i Tyrol' (1986).
Skjødt Jensen studerede filmvidenskab ved Københavns Universitet fra 1978-81. Han har endvidere været redaktør på Forlaget Interpresse/Runepress og arbejdet som grafiker.
Skjødt Jensen har siden begyndelsen af 1980erne arbejdet med eksperimenterede videokunst, men han har dog for alvor gjort sig bemærket med en række portrætfilm i spillefilmslængde. Den første af disse, 'It’s a Blue World' (1990), skildrer kunstmaleren Hans Henrik Lerfeldt. Siden fulgte portætfilmene 'Carl Th. Dreyer – Min Metier' (1996), 'Den grimme dreng' (1996) om pornopioneren Ole Ege, og 'Simons film' (1999) om den kontroversielle rejsekonge Simon Spies.
Med 'Manden som ikke ville dø' (1999) debuterede han som spillefilmsinstruktør.
I 2003 kunne Skjødt Jensen præsentere hele to film om Danmark største filmstjerne nogensinde – Asta Nielsen. Kammerspillet 'Afgrunden' er en fiktiv fremstilling af den aldrende diva produceret for DR Drama. Filmen fik premiere på Copenhagen International Film Festival i 2003 og modtog både festivalens publikumspris samt juryens pris for bedste fotografering.
Dokumentarfilmen om Asta Nielsen, 'Den talende Muse', er blandt andet er baseret på 120 timers nyopdagede lydoptagelser fra slutningen af 1950erne.
I midten af 1980erne begynde Skjødt Jensen at arbejde med musikvideoer, og han har siden instrueret, fotograferet, produceret og klippet musikvideoer med alt hvad der kan krybe og gå inden for den danske rockscene. Det er da nok heller ikke en tilfældighed, at han i 1993 stod bag dokumentarfilmen 'Som et strejf' om dansk rock gennem 25 år. Han er i øvrigt også klipper på 'Gangway i Tyrol' (1986).
Skjødt Jensen studerede filmvidenskab ved Københavns Universitet fra 1978-81. Han har endvidere været redaktør på Forlaget Interpresse/Runepress og arbejdet som grafiker.
- Født
- 08/11-1958 Ålborg, Danmark