Robert Evans
Allerede som barn gjorde Robert Shapera Evans sig gældende foran kameraet, men det var som bagmand og producent i 1970’ernes Hollywood at han opnåede sin største succes.
Som 21-årig havde Evans fået succes i tekstilbranchen med sin bror, men blev lokket tilbage til filmbranchen med en hovedrolle i 'Man of Thousand Faces' (1957). I filmen portrætterer Evans den legendariske Irving Thalberg, der var leder af MGM fra 1925-32.
Efter et par yderligere filmroller indså Evans dog, at han ikke havde noget større talent som skuespiller. I stedet begyndte han at arbejde med filmproduktion og fik for alvor gang i karrieren, da han i 1966 blev vicepræsident for Paramounts produktionsdel. I de følgende år var han med til at gørende selskabet til det førende i Hollywood. Evans var med til at realisere film som 'Rosemary’s Baby' (1968), 'Love Story' (1970) og 'The Godfather' (1972).
I 1974 gik Evans solo som uafhængig producer og startede i fornemste stil med 'Chinatown' (1974). Siden fulgte 'Maratonmanden' (1976) og 'Sort Søndag' (1977).
Nedturen begyndte med Altman-floppet 'Skipper Skræk' (1980) og kulminerede med 'Cotton Club' (1984). Filmen var tænkt som en forlængelse af Godfather-filmene med manuskript af Mario Puzo. Oprindelig skulle Evans selv have instrueret, men han måtte tilkalde Francis Ford Coppola til at klare opgaven. Projektet overskred budgettet i stor stil og gav anledning til alvorlige offentlige skænderier mellem Evans og Coppola.
I 1990’erne fik Evans et mindre comeback som producent. Han tegnede en femårig kontrakt med Paramount og stod bag strømlinede Hollywood-film som 'Sliver' (1993) og 'The Saint' (1999).
'The Kid Stays In The Picture' (1994) er titlen på Evans’ åbenhjertige selvbiografi, der dannede baggrund for en dokumentarfilm med samme titel i 2002.
Dustin Hoffmanns figur i filmen 'Wag The Dog - Når halen logrer med hunden' (1999) er stærkt inspireret af Evans’ mimik og fremtoning i det hele taget.
Mens Evans tidligt lagde karrieren som skuespiller på køl, så har hans privatliv ofte påkaldt sig offentlighedens interesse. Den farverige producent har ført en alt andet end diskret livsstil og han har, indtil videre, været gift i alt seks gange. Ægteskabet med skuespilleren Catherine Oxenberg varede blot i ti dage. 1980 kom han i mediernes søgelys på grund af en dom for besiddelse af kokain.
Som 21-årig havde Evans fået succes i tekstilbranchen med sin bror, men blev lokket tilbage til filmbranchen med en hovedrolle i 'Man of Thousand Faces' (1957). I filmen portrætterer Evans den legendariske Irving Thalberg, der var leder af MGM fra 1925-32.
Efter et par yderligere filmroller indså Evans dog, at han ikke havde noget større talent som skuespiller. I stedet begyndte han at arbejde med filmproduktion og fik for alvor gang i karrieren, da han i 1966 blev vicepræsident for Paramounts produktionsdel. I de følgende år var han med til at gørende selskabet til det førende i Hollywood. Evans var med til at realisere film som 'Rosemary’s Baby' (1968), 'Love Story' (1970) og 'The Godfather' (1972).
I 1974 gik Evans solo som uafhængig producer og startede i fornemste stil med 'Chinatown' (1974). Siden fulgte 'Maratonmanden' (1976) og 'Sort Søndag' (1977).
Nedturen begyndte med Altman-floppet 'Skipper Skræk' (1980) og kulminerede med 'Cotton Club' (1984). Filmen var tænkt som en forlængelse af Godfather-filmene med manuskript af Mario Puzo. Oprindelig skulle Evans selv have instrueret, men han måtte tilkalde Francis Ford Coppola til at klare opgaven. Projektet overskred budgettet i stor stil og gav anledning til alvorlige offentlige skænderier mellem Evans og Coppola.
I 1990’erne fik Evans et mindre comeback som producent. Han tegnede en femårig kontrakt med Paramount og stod bag strømlinede Hollywood-film som 'Sliver' (1993) og 'The Saint' (1999).
'The Kid Stays In The Picture' (1994) er titlen på Evans’ åbenhjertige selvbiografi, der dannede baggrund for en dokumentarfilm med samme titel i 2002.
Dustin Hoffmanns figur i filmen 'Wag The Dog - Når halen logrer med hunden' (1999) er stærkt inspireret af Evans’ mimik og fremtoning i det hele taget.
Mens Evans tidligt lagde karrieren som skuespiller på køl, så har hans privatliv ofte påkaldt sig offentlighedens interesse. Den farverige producent har ført en alt andet end diskret livsstil og han har, indtil videre, været gift i alt seks gange. Ægteskabet med skuespilleren Catherine Oxenberg varede blot i ti dage. 1980 kom han i mediernes søgelys på grund af en dom for besiddelse af kokain.
- Født
- 29/06-1930 New York, New York, USA
-
Skal se Har set
Chinatown
5.2Krimi
-
Skal se Har set
The Kid Stays in the Picture
4.5Dokumentar
-
Skal se Har set
Marathonmanden
4.7Thriller
-
Skal se Har set
How to Lose a Guy in 10 Days
3.4Komedie
-
Skal se Har set
Cotton Club
4.4Musical
-
Skal se Har set
Sort søndag
4.0Action
-
Skal se Har set
Sliver
3.7Thriller
-
Skal se Har set
The Two Jakes
3.4Drama
-
Skal se Har set
The Saint - Helgenen
3.1Action
-
Skal se Har set
Jade
3.0Action
-
Skal se Har set
Skipper Skræk
2.7Komedie
-
Skal se Har set
Fantomet
2.6Adventure
-
Skal se Har set
Når godtfolk kommer til byen
2.3Komedie
- Skal se Har set Tre kontorpiger i New York Drama
- Skal se Har set Urban Cowboy Drama